Ви є тут

Комплексна фізична реабілітація учнів 13-15 років з церебральним паралічем другої групи важкості захворювання.

Автор: 
Гузій Оксана Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U002687
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2

МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ

2.1. Методи дослідження

При проведенні дослідження ми керувалися сучасними принципами і вимогами до методів. Нами використані такі групи методів.

2.1.1. Теоретичний аналіз літературних джерел з проблеми
фізичної реабілітації дітей з церебральним паралічем
Аналізуючи літературні джерела, було визначено актуальність і основні напрями досліджуваної проблеми. Зокрема, було опрацьовано різноманітні методичні напрями використання засобів ЛФК, масажу, фізіотерапії і основні напрями соціальної адаптації дітей-інвалідів з наслідками ДЦП.
Встановлено, що останнім часом у загальному комплексі заходів з метою реабілітації хворих на церебральний параліч на щораз більшу увагу заслуговують засоби фізичного виховання, як елемент соціальної адаптації. Однак розроблену методику з цього питання у літературі знайти не вдалося.
2.1.2. Соціологічні методи дослідження

Анкетування, як метод, був використаний з метою пошуку емпіричного матеріалу, зібраного на основі вказаних методів (у членів сім'ї, самих інвалідів, у фахівців-реабілітологів і фахівців з фізичної культури). Зокрема, зміст анкети (додаток А.1, додаток А.2) складався з 9 запитань для інвалідів і членів їхніх сімей. Зібраний матеріал був вивчений, узагальнений і опрацьований з використанням методів аналізу, синтезу, порівняльного методу, статистичних методів. Анкетні дані питань відтворювали рівень їхньої значущості і вказували на частотність у відсотках (%). Питання лімітованого вибіркового типу розміщені за значущістю з вказівкою отриманих результатів у відсотках. Вивчався соціальний статус дітей-інвалідів, що навчаються у Бориславській спеціалізованій школі-інтернаті для дітей з наслідками поліомієліту і церебрального паралічу, виявлялися проблеми і труднощі в їхній соціальній адаптації, а також проведення вільного часу, дозвілля.

2.1.3. Педагогічні методи дослідження
Педагогічні спостереження
Педагогічні спостереження полягали у послідовному аналізі й оцінці індивідуального методу реабілітаційного процесу без втручання дослідника у перебіг процесу.
Об'єктами педагогічного спостереження були такі засоби корекції:
- заняття фізичними вправами - індивідуальні і в групі, їх місце в процесі реабілітації;
- реакція дітей-інвалідів на фізичні навантаження;
- масаж, що проводиться різними методами, залежно від форми захворювання на церебральний параліч;
- фізіотерапевтичні заходи.
За часовою ознакою спостереження було безперервним, тобто проводилося протягом усієї процедури або заняття. Усього було проведено 20 спостережень.
Педагогічний експеримент
Експеримент був одним з основних методів у наших дослідженнях. Він ґрунтувався на характері і рівнях відновлення основних рухових функцій і поліпшення психофізичного стану дітей з церебральним паралічем.
Важливою умовою здійснюваного експерименту була ідентичність методів дослідження на початку і вкінці експерименту.
У реабілітаційний процес були внесені модифіковані методики:
- з використанням таких засобів фізичного виховання:
Спеціальні фізичні вправи для корекції основних рухових функцій (сидіння, види повзання і стояння на колінах, види стояння, види ходьби, бігу, стрибків). Оцінювали у балах.
Вправи для розвитку ритмічності, рівноваги, на розслаблення і розтягнення. Ці завдання дуже важливі в програмі реабілітації дітей-інвалідів, оскільки допомагають виразити себе, наприклад, у танці, показати приналежність до групи, пристосуватися до довкілля та ін. Оцінювали в балах темп, ритм, правильність координації рухів, величину розслаблення і розтягання.
Дихальні вправи для поліпшення обміну речовин, зміцнення здоров'я і на цій основі підвищення працездатності, а також для поліпшення і відновлення мови, покращення функції рівноваги.
Посильні вправи на тренажерах для розвитку рухової функції та фізичних якостей, локальних навантажень на окремі групи м'язів, органів і систем.
Нескладні рухливі ігри та елементи спортивних ігор для організації дозвілля, закріплення змін у розвитку рухової функції; на основі збільшення обсягу рухової активності з використанням ігрового методу, підвищення фізичної підготовленості, емоційного стану школярів.
- традиційних фізіотерапевтичних процедур:
Застосовувалися різні види фізіотерапії:
- йодобромні ванни (120-150 г діючої речовини на 10 л води, при температурі 37-38?С);
- парафіно-озокеритові аплікації (при температурі 45-47? С);
- йод-електрофорез (протягом 15-20 хв) ;
- різні види масажу (щоденно 20 хв.).
При цьому активно-оздоровча фізкультура нами розглядалася як частина відновлювальної процедури, що проводиться у Бориславській спеціалізованій школі-інтернаті, і досліджувані одночасно отримували інші види реабілітаційного впливу (медикаментозну терапію, масаж, лікувальну гімнастику та ін.).
За спрямованістю проведений нами педагогічний експеримент був порівняльним і послідовним. Він відбувався в однорідній групі досліджуваних.
Тривалість педагогічного експерименту - 1 рік.
Більш детально зміст основного педагогічного експерименту викладений у розділі 4.1.
Педагогічні тести
Фізкультурно-реабілітаційну програму для школярів з церебральним паралічем ми планували з урахуванням їхніх інтересів, віку, статі, можливостей.
Фізична підготовленість школярів з дитячим церебральним паралічем оцінювалася як за кількісними, так і якісними показниками. Зауважимо, що якісні критерії в оцінці результатів рухової діяльності інвалідів більш інформативні, ніж кількісні показники успішності виконання рухових завдань дітьми. Для останніх найбільш характерний не сам факт виконання рухових завдань, а реалізація програмних вимог для самоствердження [102].
Для оцінки моторної підготовленості школярів з дитячим церебральним паралічем ми визначили критерії відхилення від норми. За допомогою цього методу тестування оцінювали основні якісн