Ви є тут

Трансформація організаційних структур управління підприємствами (на прикладі автотранспортних послуг)

Автор: 
Бобровник Валентина Мирославівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U001474
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2.
Аналіз систем і моделей управління автотранспортними підприємствами.
2.1. Діагностика стану і тенденцій розвитку управління автотранспортом регіону
шляхом використання маркетингових технологій.
Основа ефективного функціонування певного організаційного об’єкта, як правило,
закладається ще на етапі його просторової локалізації, тобто у процесі
постановки питання про мету існування, яка повинна узгоджуватись з
соціа­льно-економічними критеріями розвитку суспільства. У перспективі будь-яка
діяльність потребує відповідного організаційного забезпечення з логічним
по­єднанням трьох взаємопов’язаних елементів: структури, методів і стилів
управ­ління. Останні повинні забезпечувати координованість колективної праці
щодо досягнення поставлених цілей через застосування відповідних механізмів
управлінського процесу. Водночас, залежно від рівня соціально-економічного
розвитку, стан і характер взаємозв’язків відповідного організаційного об’єкта
значно різниться, а чим глобальніша його роль у забезпеченні ефективного
функціонування регіону, тим актуа­льнішим стає питання про адекватність
організації процесу управління щодо вимог зовнішнього оточення.
Згідно з законом України “Про транспорт” (стаття 30) автомобільний транспорт –
це уособлена структурна одиниця, до складу якої входять підпри­ємства, що
здійснюють перевезення пасажирів і вантажу, авторемонтні підпри­ємства, рухомий
склад автомобільного транспорту, навчальні заклади, ремон­тно-будівельні
організації та соціально-побутові заклади [2, с.402]. Як само­стійна підгалузь
економіки країни, автомобільний транспорт, з одного боку, здійснює просторове
переміщення пасажирів і вантажів до місця призначення. впливає на розміщення
продуктивних сил будь-якої територіальної одиниці, і у поєднанні з іншими
чинниками (сировинним, ринкової кон'юнктури тощо) ви­значає як територіальну,
так і галузеву структуру господарства певної території. З іншого боку,
автомобільний транспорт бере участь у створенні нових ро­бочих місць, а також є
джерелом поповнення бюджетів різних рівнів.
Зазначимо, що при обговоренні питань щодо класифікації автотранспорт­них
підприємств, особливо у аспекті віднесення певних його елементів чи до сфери
матеріального виробництва, чи до сфери послуг, на нашу думку, необ­хідно
відійти від суто політекономічного трактування категорії “автотранспор­тна
послуга”. Вважаємо, що діяльність автотранспортних підприємств незале­жно від
характеристики кінцевих споживачів підпорядковується принципам, наведеним у
таблиці 2.1.
Таблиця 2.1.
Принципи функціонування підприємств автотранспорту
п\п
Принцип
Автотранспортні послуги
Перевізні підприємства
Неперевізні підприємства
перевезення вантажів
перевезення пасажирів
1.
Вид діяльності
надання послуг для кінцевих споживачів
надання послуг для кінцевих споживачів
надання послуг для кінцевих споживачів
2.
Вплив на предмети праці
опосередкований
опосередкований
прямий і опосередкований
3.
Комплекс маркетингу
суто послуга, послуга плюс товарне забезпечення
суто послуга, послуга плюс товарне забезпечення
суто послуга, послуга плюс товарне забезпечення
4.
Товарний асортимент
однорідний
однорідний
високий ступінь диверсифікації
5.
Термін використання
неможливість зберігання та накопичення запасів
неможливість зберігання та накопичення запасів
неможливість зберігання та накопичення запасів
6.
Тип виробництва
індивідуальний
масовий, індивідуальний
індивідуальний
7.
Оцінка якості продукції (послуги) з точки зору споживача
непостійна, не може бути наперед визначена
непостійна, не може бути наперед визначена
непостійна, не може бути наперед визначена
8.
Коливання попиту
залежать від функціонування підприємства матеріальної сфери
значні сезонні коливання попиту
значні сезонні коливання попиту
9.
Спосіб зв’язку із споживачем
прямий, контакти тимчасові
прямий, контакти тимчасові
прямий, контакти тимчасові
Продовження таблиця 2.1.
10.
Цінова політика
залежить від типу ринку, попиту
залежить від держави, типу ринку, попиту
залежить від типу ринку, попиту
11.
Географія діяльності
залежить від замовлень
залежить від замовлень
локальний ринок
12.
Логістична концепція
транспортна логістика
транспортна логістика
використання певних елементів логістичного ланцюга
Зазначимо, що автомобільний транспорт є системним утворенням і являє собою
сукупність взаємодіючих елементів (шляхів сполучень, транспортних за­собів,
ресурсів), поєднання яких забезпечує виконання технологічних процесів
транспорту (доставку вантажів та пасажирів) з високими показниками надійно­сті
і якості. Отже, системність автотранспортної сфери зумовлена її цільовою
функцією – задоволенням різноманітних потреб споживачів автотранспортних послуг
у рамках структурних елементів автотранспорту (рис. 2.1).
Слід зауважити, що за часів адміністративно-командної системи управ­ління
гарантом системного розвитку автотранспорту були:
державна фо­рма власності автотранспортних підприємств; централізований
дотаційний ме­ханізм покриття витрат;
стабільний товаропотік;
низький рівень соціального розшарування населення.
Означені тенденції, з одного боку, забезпечували по­стійні зростаючі темпи
розвитку кількісних показників роботи автотранспорту (пасажиро- потоків і
вантажопотоків), а з іншого боку, вони не відповідали ви­могам якісного
задоволення потреб споживачів.
З переходом до ринку акценти змістилися у протилежний бік. З’явився ринок
транспортних послуг, зміни­лися правова і нормативна бази, а також сис­тема
управління автомобільним транспортом. У результаті економічних реформ
підприємства автотранспорту представлені різн