Розділ 2.
Аналіз систем і моделей управління автотранспортними підприємствами.
2.1. Діагностика стану і тенденцій розвитку управління автотранспортом регіону
шляхом використання маркетингових технологій.
Основа ефективного функціонування певного організаційного об’єкта, як правило,
закладається ще на етапі його просторової локалізації, тобто у процесі
постановки питання про мету існування, яка повинна узгоджуватись з
соціально-економічними критеріями розвитку суспільства. У перспективі будь-яка
діяльність потребує відповідного організаційного забезпечення з логічним
поєднанням трьох взаємопов’язаних елементів: структури, методів і стилів
управління. Останні повинні забезпечувати координованість колективної праці
щодо досягнення поставлених цілей через застосування відповідних механізмів
управлінського процесу. Водночас, залежно від рівня соціально-економічного
розвитку, стан і характер взаємозв’язків відповідного організаційного об’єкта
значно різниться, а чим глобальніша його роль у забезпеченні ефективного
функціонування регіону, тим актуальнішим стає питання про адекватність
організації процесу управління щодо вимог зовнішнього оточення.
Згідно з законом України “Про транспорт” (стаття 30) автомобільний транспорт –
це уособлена структурна одиниця, до складу якої входять підприємства, що
здійснюють перевезення пасажирів і вантажу, авторемонтні підприємства, рухомий
склад автомобільного транспорту, навчальні заклади, ремонтно-будівельні
організації та соціально-побутові заклади [2, с.402]. Як самостійна підгалузь
економіки країни, автомобільний транспорт, з одного боку, здійснює просторове
переміщення пасажирів і вантажів до місця призначення. впливає на розміщення
продуктивних сил будь-якої територіальної одиниці, і у поєднанні з іншими
чинниками (сировинним, ринкової кон'юнктури тощо) визначає як територіальну,
так і галузеву структуру господарства певної території. З іншого боку,
автомобільний транспорт бере участь у створенні нових робочих місць, а також є
джерелом поповнення бюджетів різних рівнів.
Зазначимо, що при обговоренні питань щодо класифікації автотранспортних
підприємств, особливо у аспекті віднесення певних його елементів чи до сфери
матеріального виробництва, чи до сфери послуг, на нашу думку, необхідно
відійти від суто політекономічного трактування категорії “автотранспортна
послуга”. Вважаємо, що діяльність автотранспортних підприємств незалежно від
характеристики кінцевих споживачів підпорядковується принципам, наведеним у
таблиці 2.1.
Таблиця 2.1.
Принципи функціонування підприємств автотранспорту
п\п
Принцип
Автотранспортні послуги
Перевізні підприємства
Неперевізні підприємства
перевезення вантажів
перевезення пасажирів
1.
Вид діяльності
надання послуг для кінцевих споживачів
надання послуг для кінцевих споживачів
надання послуг для кінцевих споживачів
2.
Вплив на предмети праці
опосередкований
опосередкований
прямий і опосередкований
3.
Комплекс маркетингу
суто послуга, послуга плюс товарне забезпечення
суто послуга, послуга плюс товарне забезпечення
суто послуга, послуга плюс товарне забезпечення
4.
Товарний асортимент
однорідний
однорідний
високий ступінь диверсифікації
5.
Термін використання
неможливість зберігання та накопичення запасів
неможливість зберігання та накопичення запасів
неможливість зберігання та накопичення запасів
6.
Тип виробництва
індивідуальний
масовий, індивідуальний
індивідуальний
7.
Оцінка якості продукції (послуги) з точки зору споживача
непостійна, не може бути наперед визначена
непостійна, не може бути наперед визначена
непостійна, не може бути наперед визначена
8.
Коливання попиту
залежать від функціонування підприємства матеріальної сфери
значні сезонні коливання попиту
значні сезонні коливання попиту
9.
Спосіб зв’язку із споживачем
прямий, контакти тимчасові
прямий, контакти тимчасові
прямий, контакти тимчасові
Продовження таблиця 2.1.
10.
Цінова політика
залежить від типу ринку, попиту
залежить від держави, типу ринку, попиту
залежить від типу ринку, попиту
11.
Географія діяльності
залежить від замовлень
залежить від замовлень
локальний ринок
12.
Логістична концепція
транспортна логістика
транспортна логістика
використання певних елементів логістичного ланцюга
Зазначимо, що автомобільний транспорт є системним утворенням і являє собою
сукупність взаємодіючих елементів (шляхів сполучень, транспортних засобів,
ресурсів), поєднання яких забезпечує виконання технологічних процесів
транспорту (доставку вантажів та пасажирів) з високими показниками надійності
і якості. Отже, системність автотранспортної сфери зумовлена її цільовою
функцією – задоволенням різноманітних потреб споживачів автотранспортних послуг
у рамках структурних елементів автотранспорту (рис. 2.1).
Слід зауважити, що за часів адміністративно-командної системи управління
гарантом системного розвитку автотранспорту були:
державна форма власності автотранспортних підприємств; централізований
дотаційний механізм покриття витрат;
стабільний товаропотік;
низький рівень соціального розшарування населення.
Означені тенденції, з одного боку, забезпечували постійні зростаючі темпи
розвитку кількісних показників роботи автотранспорту (пасажиро- потоків і
вантажопотоків), а з іншого боку, вони не відповідали вимогам якісного
задоволення потреб споживачів.
З переходом до ринку акценти змістилися у протилежний бік. З’явився ринок
транспортних послуг, змінилися правова і нормативна бази, а також система
управління автомобільним транспортом. У результаті економічних реформ
підприємства автотранспорту представлені різн
- Київ+380960830922