РОЗДІЛ 2
РОЗВИТОК РИНКУ КОНДИТЕРСЬКИХ ВИРОБІВ ТА УПРАВЛІННЯ КОМЕРЦІЙНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ
2.1. Специфіка та тенденції розвитку кондитерської галузі України
Харчова промисловість об'єднує близько 40 спеціалізованих галузей і підгалузей, які вирізняються різноманітністю виробничих процесів. Спільні ознаки для всіх харчових виробництв такі:
- високий ступінь безперервності процесу, обумовлений потребою своєчасної переробки сировини;
- тісний зв'язок між окремими складовими частинами процесу;
- неможливість або обмежена можливість створення проміжних запасів незавершеного виробництва;
- чітке, порівняно невелике поетапне розчленування процесу;
- порівняно невелика тривалість виробничого циклу (не виходить за межі доби, зміни).
Але разом з тим галузі харчової промисловості неоднорідні за складом, включають виробництва різних продуктів харчування залежно від їх цільового призначення, біотехнології виготовлення, організаційних та інших особливостей.
На значенні харчової промисловості ще у 60-ті роки минулого століття наголошувала ФАО (Продовольча і сільськогосподарська організація Об'єднаних Націй (Food and Adriculture Organization of the United Nations), що наголошувала, що успішність нації, рівень її економічного розвитку треба оцінювати не за кількістю виробленої енергії або виплавленого металу, а за рівнем виробництва і споживання продуктів харчування на душу населення [66].
В Україні на харчову промисловість та перероблення сільськогосподарських продуктів 2001 року припадало 19,1 % від загального обсягу виробництва продукції промисловості [91, с.114].
Про роль харчової промисловості в розвитку економіки країни свідчать дані про питому вагу галузі серед основних техніко-економічних показників обсягу продукції, чисельності зайнятих та вартості основних промислово-виробничих фондів. Абсолютні значення показників галузі такі: на підприємствах зосереджено 416 тис. працівників (усього в промисловості України зайнято 3,9 млн. осіб). [91].
Підприємства кондитерської галузі спеціалізуються на випуску борошняних і цукристих виробів. Крім звичного асортименту кондитерська промисловість виробляє молочну кислоту, харчові концентрати тощо. Основна особливість кондитерського виробництва - велика номенклатура виробів.
Кондитерські вироби хоч і не є предметом першої необхідності, і не входять до складу "споживчого кошика", але відіграють суттєву роль у поповненні енергетичного балансу людини.
На підприємствах кондитерські вироби розрізняють згідно з ієрархічною класифікацією (рис. 2.1), за якої між класифікаційними групами існує залежність підпорядкування. У цьому разі всю продукцію поділяють за такою ознакою, як види сировини і особливості виробництва, на дві великі групи: цукристі і борошняні, а потім кожна група відповідно до обраної ознаки поділяється на ряд наступних груп, які у свою чергу розпадаються на дрібніші, поступово конкретизуючи об'єкт класифікації.
Важливі елементи ієрархічної системи класифікації - кількість ступенів класифікації і довжина класифікаційного ряду. З погляду маркетингу, цікавий поділ цукерок за розміром (великі - до 30 шт., середні - до 90 і дрібні понад 90 штук на 1 кг) та особливостями реалізації (штучні, вагові, фасовані в коробках, кульках, пакетах).
Асортимент борошняних кондитерських виробів дуже різноманітний, і його можна згрупувати за кількома ознаками. Залежно від набору сировини і особливостей технологічного процесу виділяють печиво, крекер, галети, пряники, вафлі, тістечка, торти, кекси, рулети, ромові баби. Важлива ознака, з точки зору маркетингу і для організації збуту, є поділ за розміром (дрібно штучні, середні та великі).
Шоколад і шоколадні виробиЦукерки Карамель (льодяникова, з наповненням)ХалваІрисСолодка плиткаПастило-мармеладовіСхідні солодощі ПечивоВафліПряникиБісквітиКексиТорти
Рис.2.1. Класифікація кондитерських виробів
Основними принципами розвитку харчової промисловості України визначено:
- ринкову орієнтацію виробництва;
- техніко-технологічне оновлення матеріально-технічної бази;
- підвищення ефективності виробництва і його інтенсифікацію;
- всебічну міжгалузеву інтеграцію ;
- поглиблення спеціалізації, концентрації виробництва.
В останні роки намітилась тенденція збільшення обсягів виробництва [ 97] і споживання кондитерських виробів. 2002 року збільшились обсяги виробництва кондитерських виробів на 428 тис. т до 743 тис.т., у порівняно з 1995 - 315 тис. т. [35] (рис.2.2, додаток А, Б)
Рис. 2.2. Виробництво кондитерських виробів в Україні, тис.тонн
Але українські кондитери ще не вийшли на рівень 1990 року - 1111 тис.т.
Зокрема, підприємствами ЗАТ "Укркондитер" збільшено виробництво кондитерських виробів 2002 року порівняно з 1995 на 313485 т, відповідно 523346 т і 209861 т (рис.2.3).
Рис.2.3. Динаміка виробництва цукристих і борошняних кондитерських виробів підприємствами ЗАТ "Укркондитер" за 1995 - 2002 рр., тонн
2000 року (табл. 2.1) на придбання продуктів харчування в середньому домогосподарство витрачало 351,32 грн, (64,9 % від загальних сукупних витрат домогосподарств), з них на придбання цукру і кондитерських виробів 36,94 грн. (6,8 %) і у 2001 року відповідно 379,72 грн. (62,6 %), з них на придбання цукру і кондитерських виробів 41,42 грн. (6,8 %). 1999 року на придбання цукру і кондитерських виробів витрачали 23,33 грн., або 5,5 % від сукупних витрат домогосподарств [15,16].
Таблиця 2.1
Структура сукупних витрат домогосподарств у 2001 році. (в середньому за місяць на одне домогосподарство)
Всі домогосподарстваУ містахУ сільській місцевостівеликихмалихГрн.%Грн.%Грн.%Грн.%Продовольчі товари379,7262,6381,2758,2369,463,2387,9868,2В т.ч. цукру і кондвиробів41,426,841,096,341,787,141,477,3
Збільшення доходів домогосподарств збільшує споживання кон