Розділ 2. Діагностика розвитку малих підприємств меблевої промисловості України. Емпіричну базу для дослідження процесів розвитку сучасних малих суб'єктів господарювання сформували малі підприємства меблевої промисловості України, яка є традиційною для вітчизняної економіки. Оцінку процесів становлення та розвитку малих підприємств меблевої промисловості України проведено на основі порівняння з трансформаційними процесами у цій же сфері бізнесу провідних країн Європейського Співтовариства (Німеччина, Італія, Великобританія, Іспанія, Франція та Нідерланди) та Росії.
Загальний моніторинг сфери меблевого бізнесу дозволив виявити такі специфічні особливості розвитку малих підприємств: 1) широка номенклатура продукції, яка випускається серійно невеликими партіями чи в одиничних екземплярах; 2) високі споживчі вимоги до продукції підприємств, основними з яких є санітарно-гігієнічні, конструкторські, естетичні та ін.; 3) невисока капіталомісткість виробництва продукції при використанні базової технології; 4) стабільність технологій виробництва; 5) сильна конкуренція з зовнішніми виробниками та імпортерами меблевої продукції, тощо.
Малі підприємства складають значну частку в загальній чисельності операторів світового меблевого ринку та відіграють важливу роль у розвитку цієї промисловості. Від загальної кількості європейських виробників меблів (88,5 тис. підприємств) 90% становлять малі підприємства, з чисельністю працюючих до 20 чол. Виробництвом меблів в Росії займаються 2,8 тис. підприємств, з яких 81% - малі підприємства (2,3 тис. суб'єктів господарювання). Незважаючи на велику кількість малих підприємств в структурі російських виробників меблів, вони забезпечують тільки близько 20% товарної продукції галузі. Станом на 2003 р. близько 30% пропозиції на українському ринку меблів формується продукцією малих і так званих мікропідприємств.
Меблева промисловість України традиційно була представлена потужними деревообробними комбінатами та меблевими фабриками, орієнтованими на випуск масової продукції. Але на даний час більшість з них припинила діяльність, основними причинами цього були наступні фактори: розрив господарських зв'язків як в середині України, так і за її межами; відсутність ринків збуту масової продукції дешевого цінового діапазону та невисокої якості; втрата або суттєве подорожчання сировини, матеріалів і комплектуючих; неможливість виходу на зовнішні ринки через низьку якість, погані дизайнерські рішення; неспроможність керівництва сприйняти нову парадигму ведення бізнесу, орієнтовану на швидку зміну модельного ряду, виконання персональних замовлень тощо.
На основі аналітичного опрацювання галузевих тенденцій розвитку виокремлено та обґрунтовано такі основні фактори розвитку малих підприємств на вітчизняному ринку меблів: 1) поступове зростання якості меблів за рахунок використання більш якісних матеріалів і співпраці з багатьма потужними виробниками близького зарубіжжя; 2) збереження в перспективі позицій в дешевій ціновій ніші, але з переходом у інші товарні сегменти (м'які меблі та вітальні); 3) виникнення необхідності входження у сформовані збутові системи або виробників, або імпортерів.
Дослідження процесів розвитку конкретних малих суб'єктів господарювання проводилося на базі типових малих підприємств меблевої промисловості України ТОВ "Артель", ТОВ "Вінницький меблевий комбінат", ЗАТ "Хмільникмеблі", МП "Астрофіт", ТОВ "КІС", ПП "Юпітер", ВАТ "Миколаївмеблі", ВАТ "Полтавський меблевий комбінат "Полтавамеблі", ВАТ "Меблі-Сервіс", ЗАТ "Мелітопільмеблі", ТОВ "Володимир-Волинська фірма "Меблі", ВАТ "Новоград-Волинські меблі". З метою обґрунтування вибору саме цих суб'єктів господарювання було проведено порівняння галузевих тенденцій розвитку та динаміки аналогічних показників підприємств вибірки, а це дозволило зробити висновок, що вони є типовими представниками меблевого бізнесу. Крім того, відібрані підприємства представляють центральний, західний, східний, південний та північний регіони України, що дозволило врахувати у дослідженні регіональну специфіку.
Опрацювання значного масиву первинної статистичної та бухгалтерської інформації щодо діяльності відібраних малих підприємств за 1999-2002 рр. дозволило виокремити основні тенденції їх змін: 1) зростання обсягів, кількості і якості основних виробничих фондів, що свідчить про покращання інвестиційної привабливості меблевої промисловості та сприятливі оцінки перспектив їх розвитку з боку власників малих підприємств; 2) збільшення обсягів реалізації продукції, покращання ринкових позицій малих підприємств меблевої промисловості, підвищення їх конкурентоспроможності; 3) скорочення чисельності працівників малих підприємств у поєднанні зі збільшенням основних засобів, що зумовлює покращання показників ефективності використання їх трудового потенціалу; 4) підвищення фінансової ефективності функціонування малих підприємств, про що свідчить зростання чистого прибутку та показників рентабельності тощо.
Зроблені на базі традиційного фінансово-економічного аналізу висновки підтверджено за допомогою використання спеціальних методик оцінки ефективності розвитку малих підприємств меблевої промисловості. У дослідженні використано модифікований варіант методики Петухова Р.М., яка представляє індексну оцінку ефективності процесів змін. Для позбавлення недоліків оцінки та аналізу розвитку підприємств з методики вилучено d-коефіцієнт, що економічно позбавлений сенсу, так як визначається як співвідношення індексів ефективності та валових витрат. На базі розрахунку системи індексів (індексу реалізованої продукції Ірп, індексу витрат Ів, індексу ефективності Іеф) та їх співвідношень (табл. 1) зроблено висновки щодо якості розвитку малих підприємств:
* Група підприємств, що виявили тенденцію до екстенсивного розвитку: ТОВ "Артель", МП "Астрофіт", ТОВ "КІС", ВАТ "Полтавський меблевий комбінат "Полтавамеблі", ЗАТ "Мелітопільмеблі", ВАТ "Новоград-Волинські меблі"
* Група підприємств, що виявили тенденцію д
- Київ+380960830922