Ви є тут

Ефективність діяльності підприємств-природокористувачів (на матеріалах підприємств Закарпатської області).

Автор: 
Петровці Михайло Михайлович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U001434
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ III
Шляхи підвищення ефективності діяльності
підприємств-природокористувачів
3.1.Організаційно-правові засоби підвищення ефективності роботи
підприємств-природокористувачів
Перехід України до ринкової економіки в умовах загострення екологічної та
ресурсної кризи, небезпечно високої ресурсомісткості одиниці валового
внутрішнього продукту та глобалізації економіки потребує значного підвищення
ефективності діяльності підприємств, що використовують природні ресурси.
Необхідно переводити діяльність підприємств-природокористувачів не тільки на
ринкові рейки, але і на принципи сталого розвитку. Без підвищення ефективності
діяльності підприємств з використання природних ресурсів неможлива гармонізація
їх економічних інтересів з інтересами суспільства щодо збереження ідентичності
та стійкості екосистем. Розробка і реалізація ефективних моделей організації
матеріального виробництва, в тому числі моделей функціонування
підприємств-природокористувачів, з чіткими стратегічними цілями та завданнями,
методами і засобами розв’язання соціально-економічних, еколого-ресурсних,
науково-технологічних проблем стає одним з головних завдань сталого розвитку
[84,с.31]. Забезпечення ефективного функціонування
підприємств-природокористувачів вимагає задіяння всього арсеналу як
організаційно-правових, так і економічних важелів поліпшення їх роботи.
Шляхи підвищення ефективності діяльності підприємств обумовлюються, як уже було
показано в попередніх розділах роботи, характером економічного середовища їх
функціонування. При зміні характеру економічного середовища (перехід до
ринкової економіки) одні фактори ефективності продовжують діяти і впливати на
роботу підприємств, а місце окремих з них займають нові фактори, обумовлені
специфікою перехідного періоду.
Предметом наших досліджень були саме ті нові шляхи підвищення ефективності, які
пов’язані з реформуванням економіки та особливостями типів
підприємств-природокористувачів.
Аналіз регіональних, галузевих та макроекономічних факторів ефективності
функціонування підприємств-природокористувачів в умовах трансформації
економіки, наведений в попередніх розділах дисертації, виявив, що основною
причиною низької ефективності їх роботи став різкий спад обсягів виробництва та
надання послуг.
Так, підприємства-надрокористувачі області продовжують і далі нестабільно
працювати. Вони знизили темпи виробництва із 117 відсотків в 2000 році, до 101
відсотка в 2001 році, а в 2002 році допустили спад обсягів виробництва в
порівнянні з попереднім роком на 12,7 відсотка, в той час коли в цілому по
промисловості області темпи промислового виробництва за ці роки складали
відповідно 136, 122 та 111,6 відсотка. Фінансовий результат від звичайної
діяльності до оподаткування (сальдо) підприємств добувної промисловості за
останні два роки хоча і поліпшився, однак залишився збитковим, а питома вага
збиткових підприємств-надрокористувачів зросла з 42,9 в 2000 р. до 50,0
відсотків в 2001 році. За січень-листопад 2002 року підприємства добувної
промисловості отримали 1,6 млн.грн. збитків, в тому числі видобувники
неенергетичних матеріалів – 2,1 млн. гривень. Підприємства-надрокористувачі
незадовільно використовують також запаси родовищ мінеральних вод області.
Основною причиною такого стану роботи підприємств-надрокористувачів залишається
низький рівень маркетингу, що призводить до звуження ринків збуту продукції
видобувної промисловості. Підприємства-надрокористувачі використовують тільки
третину своїх виробничих потужностей і 12 відсотків затверджених запасів
мінеральних вод із-за відсутності збуту.
Тому більшості підприємств необхідно забезпечити організацію ґрунтовного
вивчення місцевих і зовнішніх ринків збуту продукції, передового досвіду
маркетингової діяльності українських та іноземних підприємств. Важливим засобом
підвищення ефективності діяльності наших підприємств може стати використання
такого нового методу маркетингових досліджень, як бенчмаркінг, який направлений
на вивчення кращих технологій, виробничих процесів і методів організації
виробництва та збуту продукції підприємств-партнерів, конкурентів і дозволяє
скоротити витрати, поліпшити техніко-технологічні та фінансово-економічні
показники діяльності підприємства. Порівняльний аналіз своєї ефективності з
ефективністю діяльності передових підприємств галузі, регіону за основними
параметрами якості використовуваних природних ресурсів та виготовленої
продукції, матеріаломісткості, собівартості, організації та продуктивності
праці має стати основою розробки програм дій з ліквідації відставання від
підприємств-лідерів.
Звичайно, застосування сучасних маркетингових досліджень вимагає часу та
значних коштів, яких у більшості підприємств-природокористувачів в умовах
переходу до ринкової економіки катастрофічно не вистачає. Тому серед сукупності
організаційно-правових засобів підвищення ефективності діяльності підприємств
вважаємо необхідно надавати перевагу тим, реалізація яких дає потрібний ефект і
обходиться дешевше.
Одним із таких засобів може стати, на нашу думку, створення обласної асоціації
виробників мінеральних вод, основна мета якої – підвищення
конкурентоспроможності підприємств шляхом концентрації ресурсів для вирішення
спільних питань діяльності членів асоціації, насамперед, у сфері збуту готової
продукції. Оскільки підприємства з виробництва мінеральних вод області в умовах
послаблення державного контролю за якістю продукції та дотриманням правил
торгівлі почали стикатися з проблемою фальсифікації торгових