РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗУВАННЯ та оцінЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ефективності діяльності підприємств
2.1. Методичні рекомендації з аналізування та оцінювання економічної
ефективності діяльності підприємств
Вирішення завдань підвищення ефективності суспільного виробництва значною мірою
залежить від якості управління та рівня господарювання у всіх ланках народного
господарства України. В сучасних ринкових умовах основним критерієм роботи
будь-якої господарської одиниці є досягнення найкращих кінцевих результатів при
найменших витратах. У вирішенні цих завдань важлива роль належить економічній
науці, яка має дати науково обґрунтовані рекомендації щодо можливих шляхів
підвищення ефективності діяльності суб’єктів господарської діяльності.
Проблема підвищення ефективності діяльності підприємств полягає в тому, щоб на
кожну одиницю ресурсів (трудових, матеріальних і фінансових) досягти
максимально можливого збільшення обсягу виробництва і прибутку.
В економічній літературі висвітлено низку кількісних і якісних показників, які
характеризують різні сторони діяльності підприємств, а саме: обсяги
виробництва, номенклатуру, асортимент, якість і технічний рівень продукції,
виробничі потужності, науково-технічний прогрес та ін.
Як правило, на підприємствах застосовується близько 30–40 економічних
показників, які характеризують важливіші аспекти їхньої роботи. Кількість
економічних показників залежить від особливостей діяльності підприємства.
Економічна сутність і загальний методологічний підхід до вимірювання
ефективності діяльності підприємств полягає в тому, що постійно можна бачити
результати діяльності, активно впливати на виробничий процес, раціонально
використовувати всі наявні ресурси (трудові, матеріальні і фінансові) тощо.
Показники ефективності розраховують не власне для самих показників, а для
обґрунтування управлінських рішень. З погляду на це для правильного вибору
методів розрахунку ефективності необхідно, перш за все, проаналізувати
особливості прийнятого рішення. Серед найбільш суттєвих аспектів, які потрібно
враховувати при зазначеному виборі, слід виділити [50]:
– характер цільової настанови прийнятих рішень;
– базу порівняння отриманих оцінок економічної ефективності;
– необхідний ступінь деталізації розрахунків;
– місце розглянутих ефектів і витрат щодо сфери інтересів економічних
суб’єктів, які беруть участь у реалізації заходу.
Оцінка економічної ефективності діяльності підприємства має бути реальною,
оскільки від неї залежить майбутнє підприємства, тобто отримання максимального
прибутку, розширення сфери його діяльності, зміцнення конкурентних позицій.
Саме виконання вказаних вимог зумовило переглянути існуючу систему економічних
показників у цій роботі.
Систему показників розуміють як сукупність взаємопов’язаних між собою
показників, що відображають економічні процеси, які проходять у визначених
умовах, місці і часі, причому кожен показник дає певну кількісну характеристику
окремої сторони господарської діяльності. Величина показників визначається в
результаті вимірювання об’єктів і змінюється залежно від методологічних
особливостей їхньої побудови, зумовлених водночас ступенем охоплення процесів,
що визначаються.
Система показників охоплює показники плану, обліку, а також об’єктів,
використовуваних для порівняння. Названі показники існують об’єктивно і
визначаються з урахуванням вимог управління господарськими процесами. Повнота
використання в аналізі зазначених показників залежить від їхньої вагомості в
оцінюванні діяльності підприємства та його ланок, від мети і рівня методичного
забезпечення аналітичного дослідження. Використання системи показників
забезпечує здійснення комплексного економічного аналізу діяльності підприємства
[160].
При формуванні системи показників необхідно враховувати, що всі показники
системи мають реально відображати економічні явища і процеси та забезпечувати
їхнє однозначне розуміння, бути зрозумілими і динамічними.
З метою правильного формування і вибору економічних показників для оцінювання
економічної ефективності діяльності хлібопекарських підприємств будемо
дотримуватися таких головних принципів:
– вибір і побудова економічних показників здійснювались на основі методичних
положень;
– кількість показників у системі має бути обмеженою, але потрібно, щоб їх було
достатньо для вичерпного і достовірного аналізу стану підприємства;
– система повинна відображати ефективність застосовуваних і використаних
ресурсів підприємства у процесі виробництва продукції;
– враховуючи те, що ефективність діяльності підприємства залежить не тільки від
ефективності виробництва, а й від ефективності здійснення фінансових і збутових
операцій, показники системи доцільно було б розділити на дві головні групи, а
саме: групу показників для оцінювання ефективності виробничої діяльності і
групу показників для оцінювання ефективності фінансової і збутової діяльності
підприємства;
– система показників має відповідати виду діяльності підприємства і враховувати
специфіку виробництва продукції.
З метою отримання достовірної оцінки ефективності діяльності підприємств при
розрахунках економічних показників необхідно враховувати вплив зовнішніх
факторів, зокрема коливання цін на ресурси і готову продукцію (при порівнянні
базового і планових періодів).
Основні напрями забезпечення ефективної діяльності хлібопекарських підприємств
полягають у створенні сприятливого зовнішнього середовища, оскільки із нього
бере початок першоджерело відтворювального процесу і ключовий показник
результатів діяльності – доход від реалізації продукції підприємства.
Вищевказаним принципам, на нашу думку, від
- Київ+380960830922