РОЗДІЛ 2
економічнЕ оцінЮВАННЯ та аналізУВАННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКІВ ПІДПРИЄМСТВА-ВИРОБНИКА ІЗ
СПОЖИВАЧАМИ ПРОДУКЦІЇ
2.1. Методи та система показників економічної оцінки відносин
підприємства-виробника і споживачів продукції
Незважаючи на те, що критерії вибору ділового партнера здебільшого одні і ті ж,
а саме – дисциплінованість, передбачуваність, сумлінність, порядність,
відповідальність та ретельність під час виконання зобов’язань, конкретні методи
оцінки організування відносин виробників та посередників істотно
відрізняються.
Прагнення до ефективної діяльності вимагає від підприємства постійного пошуку
методів встановлення та підтримання взаємозв’язків із споживачами. Проте в
умовах швидкозмінного зовнішнього середовища цього недостатньо, тому виникає
необхідність систематичної оцінки і аналізу взаємозв’язків з споживачами,
враховуючи зміну у часі таких факторів, як попит, витрати, ринкова кон’юнктура
тощо. За допомогою прогнозування і врахування цих змін, оцінки ефективності і
аналізу взаємозв’язків із споживачами та посередниками з використанням
економіко-математичних і статистичних методів, методів економічного та
фінансового аналізу підприємство-виробник зможе підвищити надійність зв’язків
із споживачами, знизити витрати на торговельну діяльність, досягти значних
конкурентних переваг. Про це свідчать як результати виконаного нами
дослідження, так і аналіз останніх наукових публікацій.
З метою з’ясування доцільності та актуальності використання методів економічної
оцінки взаємин виробників споживачів та посередників, здійснено дослідження
методом анкетування [72]. Для цього розроблена анкета (додаток Т), яка
призначена для заповнення менеджерами, обізнаними у збутовій, маркетинговій та
комерційній діяльності підприємств.
Для оцінки взаємозв’язків підприємства із споживачами та посередниками можна
застосовувати широкий спектр методів, які за характером формування можна умовно
розділити на три групи (рис. 2.1). До адаптованих методів можна віднести
математичні, статистичні методи, а також методи економічного та фінансового
аналізу. До спеціальних методів віднесемо метод оцінки контрагентів на основі
тендерів, рейтингові методи оцінки підприємств, маркетингові методи. У
нестандартних ситуаціях ефективним буде використання комбінованих методів
оцінки ефективності взаємозв’язків підприємства із споживачами та
посередниками.
Рис. 2.1. Класифікація методів оцінки ефективності взаємозв’язків підприємства
із споживачами за ознакою характеру формування
Проте, як показали власні дослідження, в діяльності досліджуваних вітчизняних
підприємств практично використовуються тільки маркетингові методи дослідження
цих взаємозв’язків. Їх застосовують лише відділи маркетингу великих підприємств
або консалтингові організації, здійснюючи замовлення цих підприємств. Серед
ймовірних причин цього:
переконаність у невиправдано високій вартості таких досліджень;
відсутність відповідних спеціалістів, а інколи і відділів, що здійснюють аналіз
взаємозв’язків із споживачами;
впевненість у неефективності впровадження заходів, розроблених на основі
аналізу цих взаємозв’язків.
Зокрема, на підставі аналізу результатів анкетування було встановлено такі
особливості організування взаємозв’язків із споживачами вітчизняних підприємств
:
вибір форми реалізації більшість досліджуваних підприємств здійснює
покладаючись на досвід своєї діяльності та інтуїцію, при цьому, насамперед,
враховують специфіку продукції (тривалість придатності продукції, характер
асортименту, технічна складність тощо) та фінансовий стан підприємства
(прийнято вважати, що формування власної мережі розподілу пов’язано з більшими
витратами, ніж користування послугами торговельних або комерційних
посередників);
характер своїх взаємозв’язків із покупцями підприємства частіше (63%) оцінюють
як періодичні або разові, рідше (37%) як стійкі, довготривалі;
серед критеріїв які використовують у виборі форми оплати покупцем за продукцію
трапляються довіра та необхідність (34%) (зазначені у інших варіантах), але
переважають репутація покупця та його досвід роботи (73%); такі критерії, як
наявність банківських гарантій (34%) і надійність покупця (12%), використовують
рідше;
важливо, що більшість опитуваних висловлювали впевненість у високій вартості
таких оцінок у зв’язку із необхідністю залучення фахівців та застосуванням
складних методик оцінки. На нашу думку, це одна з причин того, що більшість
підприємств (65%) на питання „як часто проводиться така оцінка”, дали відповідь
– „інколи”.
Відомий вислів німецького філософа І. Канта про те, що у будь-якій науці
стільки істини, скільки у ній математики , вдало відображає роль та
ефективність використання математичних методів у економіці. Необхідність
застосування економіко-математичного моделювання під час планування та
організування взаємозв’язків підприємства із споживачами продукції пояснюється
складністю внутрішнього і зовнішнього середовища підприємства, існуванням
великої кількості показників, чинників і умов, які необхідно враховувати,
загостренням конкуренції тощо.
На сьогоднішній день необхідність та доцільність використання
економіко-математичних методів у плануванні економічних показників і процесів,
а також в обґрунтуванні управлінських рішень, не викликає сумнівів.
Ознайомившись з останніми дослідженнями і публікаціями, можна зробити висновок,
що застосування економіко-математичних методів і моделей поглиблює кількісний
аналіз економічних процесів і значно підвищує ефективність вибору планів [46;
47; 151; 164; 16
- Київ+380960830922