Ви є тут

Формування у майбутніх менеджерів фінансово-економічного профілю готовності до управлінської діяльності.

Автор: 
Тарасова Світлана Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U004714
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2.
Дослідно-експериментальна робота з ефективного формування готовності
майбутнього менеджера до управлінської діяльності
2.1. Діагностика сформованості у майбутніх менеджерів фінансово-економічного
профілю готовності до управлінської діяльності
У цьому підрозділі ми на основі розроблених нами у підрозділі 1.1 критеріїв
сформованості у майбутніх менеджерів фінансово-економічного профілю готовності
до управлінської діяльності відобразили результати її діагностики на
початковому етапі експериментальної роботи.
Констатувальний експеримент був проведений у 2001-2003 навчальному році на базі
Причорноморської філії Міжрегіональної Академії управління персоналом та
Миколаївського відділення МАУП.
На першому етапі експерименту (2001–2002 н.р.) було сформовано дві групи
студентів третього курсу. Перша група – 4 експериментальні групи
Причорноморської філії Міжрегіональної Академії управління персоналом, друга –
4 контрольні групи студентів фінансово-економічного профілю Миколаївського
відділення МАУП. На другому етапі (2002–2003 н.р.) до експериментальної роботи
були залучені ще 4 контрольні та 4 експериментальні групи студентів третього
курсу. Всього дослідною роботою було охоплено 187 студентів експериментальних
груп та 177 студентів контрольних груп.
З метою діагностики початкового рівня сформованості у студентів
фінансово-економічного профілю готовності до управлінської діяльності ми
застосували такі методи дослідження: 1) опитування студентів щодо розуміння
ними функцій менеджера, форм, методів, засобів управлінської діяльності;
2) експертну оцінку для виявлення рівня розвитку особистісних якостей майбутніх
менеджерів; 3) самодослідження студентів з метою з'ясування їх домагань до
лідерської діяльності; 4) анкетування та тестування студентів з метою виявлення
особистісних якостей, які необхідні управлінцю, лідерських здібностей і рівня
підготовки до самостійної праці, самоудосконалення; 5) опитування викладачів з
метою з'ясування їх уявлень щодо чинників, які впливають на формування у
майбутніх менеджерів фінансово-економічного профілю готовності до управлінської
діяльності; 6) порівняльний аналіз одержаних даних для формулювання мети,
завдань і тактики формувального експерименту.
Логіка процедури констатувального етапу експерименту будувалась таким чином:
одночасно аналізувались висловлювання викладачів щодо рівня сформованості
особистісних якостей студентів, спрямованості їхньої професійної підготовки,
самооцінка студентів щодо відповідності розвитку їхніх можливостей потребам
професії менеджера фінансово-економічного профілю, навчальні програми вищих
навчальних закладів з підготовки фахівців фінансово-економічного профілю з
позицій розвитку індивідуальних можливостей. Разом із психологами з’ясовувалися
можливості студентів до здійснення управлінської діяльності, наявності
лідерських якостей майбутніх менеджерів.
Для об’єктивної оцінки чинників, що впливають на формування у майбутнього
менеджера готовності до управлінської діяльності, враховували думки різних
експертів. Збирання інформації здійснювалося шляхом опитування експертів.
Кожному з них пропонувалося заповнити анкету, в якій перераховувалися чинники,
що впливають на складові формування у майбутнього менеджера готовності до
управлінської діяльності. (Додаток А). Викладачі повинні були розмістити їх у
ряд в міру зміни ступеня їх впливу. Чинник, який на думку відповідного експерта
справляє найбільший вплив на формування готовності до управлінської діяльності,
оцінюється балом 1; показникам, які мають менше значення, виставляються
відповідно бали 2, 3 і т.д. На підставі даних анкетного опитування склали
матрицю для встановлення спільної думки експертів. Результати проведеного
опитування відображені у таблиці 2.1.
На основі цієї таблиці ми визначили, які чинники, на думку експертів, найбільше
впливають на формування готовності майбутніх менеджерів до управлінської
діяльності. Чинник, який з точки зору експертів у середньому здійснює
найбільший вплив на цей процес, має найменшу суму балів. У даному випадку – це
показник "Виконання навчальної програми", сума балів якого становить 30 балів.
Чинник, що здійснює найменший вплив, має найбільшу суму балів. У проведеному
опитуванні він складає 88 балів для чинника "Виконання обов’язків студента".
Аналіз результатів опитування показав, що викладачі вважають найбільш вагомими
такі чинники: виконання навчальної програми; самоосвіта, самоудосконалення;
проведення круглих столів, ділових ігор, семінарів, тренінгів, тренування та
участь у спортивних змаганнях, виконання обов’язків керівника (старшого) групи,
колективу, обов’язковість, що свідчить про необхідність зміни поглядів
викладацького складу на проблему визначення шляхів формування у майбутніх
менеджерів готовності до управлінської діяльності, що в свою чергу вимагає
проведення додаткової методичної роботи із викладачами.
Таблиця 2.1
Експертна оцінка чинників, які впливають на формування готовності до
управлінської діяльності
№ п/п
Найменування чинників
Сума балів
1.
Виконання навчальної програми
30
2.
Самоосвіта, самоудосконалення
34
3.
Проведення круглих столів, ділових ігор, семінарів, тренінгів
35
4.
Тренування та участь в спортивних змаганнях
39
5.
Виконання обов’язків керівника (старшого) групи, колективу
39
6.
Обов’язковість
39
7.
Здатність вирішувати конфліктні ситуації
45
8.
Здатність самостійно контролювати свої дії, незалежність
48
9.
Суспільно-корисна діяльність
57
10.
Участь в олімпіадах та конкурсах
58
11.
Проведення дослідницької роботи під контролем викладача
60
12.
Вміння знаходити