Ви є тут

Розвиток інвестиційної діяльності промислових підприємств

Автор: 
Бульбах Наталя Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U005160
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СУЧАСНИЙ СТАН ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ
2.1. Вплив інвестиційного клімату на економічний стан вітчизняних промислових
підприємств
Відомо, що інвестиції є основою перебудови сектора матеріального виробництва,
тому державі необхідно застосовувати весь комплекс економічних, правових та
адміністративних засобів для подолання негативної тенденції до скорочення
обсягів інвестицій, зокрема в основний капітал, і для підвищення інвестиційної
активності.
В Україні інвестиційний процес регулюють понад 100 законів та інших нормативних
актів. Правовою основою регулювання інвестиційної діяльності в Україні є
законодавчі акти як загального спрямування (Закони України "Про власність",
"Про підприємства в Україні", "Про підприємництво", "Про зовнішньоекономічну
діяльність", "Про оподаткування прибутку підприємств", "Про усунення
дискримінації в оподаткуванні суб'єктів підприємницької діяльності, створених з
використанням майна та коштів вітчизняного походження" тощо), так і базові
(рамкові), спеціальні закони.
Останні визначають загальні правові, економічні та соціальні умови інноваційної
діяльності, у тому числі особливості режиму іноземного інвестування. Вони також
регламентують спеціальні режими інвестиційної діяльності, за яких
передбачається встановлення податкових і митних пільг для суб'єктів
підприємницької діяльності, що уклали договір з місцевими державними
адміністраціями щодо реалізації інвестиційного проекту.
Серед таких нормативно-правових актів слід відзначити Закони України "Про
інвестиційну діяльність" [51], "Про іноземні інвестиції" [52], "Про спеціальний
режим інвестиційної діяльності у Закарпатській області", "Про спеціальний режим
інвестиційної діяльності на території пріоритетного розвитку у Волинській
області", "Про спеціальний режим інвестиційної та інноваційної діяльності
технологічних парків "Напівпровідникові технології і матеріали, оптоелектроніка
та сенсорна техніка", "Інститут електрозварювання імені Є.О. Патона", "Інститут
монокристалів" тощо.
Аналіз законодавчого процесу в Україні дає можливість стверджувати, що державна
політика у сфері інвестиційної діяльності почала формуватися ще за часи
перебування нашої держави у складі СРСР. Як приклад можна навести Закон
Української РСР "Про економічну самостійність Української РСР" від 3 серпня
1990 р. Варто підкреслити, що у зміст економічної самостійності Української РСР
було вкладено, перш за все, проведення незалежної інвестиційної політики.
Однією з основних засад такої політики був принцип створення рівних можливостей
для розвитку всіх форм підприємницької діяльності та свободи у виборі методів
господарювання, напрямів використання доходу і здійснення інвестицій. Згідно з
положеннями названого Закону, передбачалося заохочення конкуренції та усунення
монополізму у виробництві товарів і наданні послуг. Закон декларував наміри
Української республіки сприяти створенню на її території інвестиційного ринку
та фондових бірж.
Головним напрямом державної інвестиційної політики є визначення пріоритетних
сфер та об'єктів інвестування, які мають відповідати як довготривалим
національним інтересам держави, так і невідкладним завданням, які випливають із
сучасного стану та структури економіки України [38, с. 135].
Становище в економіці країни значною мірою визначає ситуація в інвестиційному
комплексі. Представлена динаміка інвестування в основний капітал за 1990-2005
рр. (табл. 2.1) свідчить, що впродовж 1990-х рр. відбувалося зниження обсягів
інвестицій порівняно з попереднім періодом, лише в 1998 та 1999 рр. відбулося
незначне зростання. Проте саме з 1999 р. розпочинається щорічне зростання
обсягів інвестицій, приріст яких відносно попередніх періодів становив від 8,9
до 28,0%. У 2005 р., незважаючи на збільшення інвестицій в основний капітал на
17382 млн. грн. їх темп приросту становив лише 1,9% до рівня 2004 р.
Таблиця 2.1
Динаміка інвестицій в основний капітал України у фактичних цінах
Роки
Обсяг інвестицій
млрд. крб. (1990-1995 рр.),
млн. грн. (1996-2005 рр.)
у % до попереднього року
1990
31
101,9
1991
50
92,9
1992
866
63,1
1993
29 310
89,6
1994
228 033
77,5
1995
937 816
71,5
1996
12 557
78,0
1997
12 401
91,2
1998
13 958
106,1
1999
17 552
100,4
2000
23 629
114,4
2001
32 573
120,8
2002
37 178
108,9
2003
51 011
131,3
2004
75 714
128,0
2005
93 096
101,9
За 2002-2005 рр. загальна сума капітальних інвестицій зросла у 2,4 раза (на
21860 млн. грн. порівняно з 2004 р., що було наслідком додаткових витрат на
капітальний ремонт). При цьому відзначається зміна структури капітальних
інвестицій, де питома вага капітальних вкладень зросла на 3,9% у 2005 р., а
частка інвестицій в нематеріальні активи зменшилася на 6,3%.
Зміни в обсягах інвестування в основний капітал не відображають загальної
тенденції інвестиційної діяльності в Україні, тому доцільно проаналізувати
динаміку капітальних інвестицій (табл. 2.2).
Таблиця 2.2
Динаміка капітальних інвестицій в Україні
Роки
Обсяги капітальних інвестицій
Усього
інвестиції в основний капітал (капітальні вкладення)
витрати на інші необоротні матеріаль-ні активи
витрати, пов’язані з поліпшен-ням об’єкта (капіталь-ний ремонт)
інвестиції в нема-теріальні активи
витрати на фор-мування основно-го стада
у фактичних цінах, млн. грн.
2002
46563
37178
705
4064
4223
393
2003
59899
51011
971
6006
1424
487
2004
89314
75714
1786
9221
2146
447
2005
111174
93096
2928
11533
3040
577
у % до загального обсягу
2002
100
79,8
1,5
8,7
9,1
0,9
2003
100
85,2
1,6
10,0
2,4
0,8
2004
100
84,8
2,0
10,3
2,4
0,5
2005
100
83,7
2,6
10,4