Ви є тут

Формування податкових надходжень бюджету в умовах трансформації економіки України

Автор: 
Островецький Віталій Ігорович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U000298
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. СТАНОВЛЕННЯ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ ПОДАТКОВИХ НАДХОДЖЕНЬ БЮДЖЕТУ В УКРАЇНІ
2.1. Планування та виконання надходжень до зведеного та державного бюджету від оподаткування доходів
у механізмі бюджетного регулювання
В попередньому розділі визначено, що податкові надходження відіграють значну роль у механізмі бюджетно-податкового регулювання. Значення податкових доходів посилюється в період трансформації економічної системи. Цей процес вимагає виставлення підвищених вимог до формування податкових надходжень, у тому числі в частині підвищення рівня їх прозорості та керованості при прогнозуванні та плануванні обсягів бюджетних доходів у короткостроковому періоді та на перспективу. Вважається, що виважені і реально визначені планові показники доходів бюджету в цілому - це основа реальності суспільного вибору у здійсненні державних видатків на виконання зобов'язань держави[104; 27-32].
Відповідно до бюджетної класифікації доходів бюджету в Україні податкові надходження утворюються за рахунок: податків на доходи, податків на прибуток, податків на збільшення ринкової вартості; податків на власність; зборів на спеціальне використання природних ресурсів внутрішніх податків на товари та послуги; податків на міжнародну торгівлю та зовнішні операції; інших податків[24]. Структура податкових надходжень зведеного бюджету України представлена в Додатку Е.4. Оскільки податкові надходження утворюються внаслідок справляння різних видів податків, які, кожен по своєму, із притаманними їм ефектами реалізують фіскальну та стимулюючу функцію оподаткування, відповідно, може визначатися і їх роль та призначення у механізмі бюджетно-податкового регулювання.
В середньому податкові надходження зведеного бюджету України на 45 % утворюються за рахунок мобілізації податків на доходи, прибуток, збільшення ринкової вартості, та на 39 % - внутрішніх податків на товари і послуги. Частка решти складових податкових надходжень, в тому числі, податків на власність; зборів на спеціальне використання природних ресурсів; податків на міжнародну торгівлю та зовнішні операції; інших податків в середньому коливається на рівні 15 % податкових надходжень зведеного бюджету України.
Податки на доходи, прибуток, збільшення ринкової вартості формуються за рахунок податку з доходів фізичних осіб (прибуткового податку з громадян[2]) та податку на прибуток підприємств. В середньому, податок з доходів фізичних осіб формує 21,3 % податкових надходжень зведеного бюджету України, податок на прибуток підприємств - 24 % відповідно. Основна частина внутрішніх податків на товари та послуги утворюється за рахунок надходжень ПДВ, частка якого в структурі податкових надходжень зведеного бюджету України в середньому становить 29,4 %, на акцизні збори в середньому припадає до 8,4 % відповідно.
Проте, перед тим, як більш предметно розглядати питання планування та виконання окремих складових податкових надходжень зведеного бюджету України, доцільно розглянути їх виконання та планування в цілому. Виконання плану податкових надходжень зведеного бюджету України за 1999 - 2005 роки представлені в додатку Е.5 роботи.
Як видно з рисунку 2.1, протягом останніх 7 років відмічається стабільне виконання планових показників податкових надходжень зведеного бюджету України. Так, середнє виконання планових показників за це період становить 100,4 %. Натомність, відмічається перевиконання планових показників надходжень податків на доходи, прибуток, збільшення ринкової вартості, в середньому, за період 1999-2005 років - на 107,4 % та недовиконання внутрішніх податків на товари та послуги - на 94,6 %. Рисунок 2.1 ілюструє тенденцію, що встановилася протягом останніх років.

Рис. 2.1. Динаміка виконання планових показників податкових надходжень зведеного бюджету України, %
Проведений аналіз структури та виконання планових показників податкових надходжень дає підстави стверджувати, що планування податкових надходжень зведеного бюджету України останнім часом здійснюється на високому рівні. Пересвідченням цього є середнє відхилення фактичного виконання податкових надходжень зведеного бюджету від планових показників - 0,4%, що розраховано за період 1999-2005 років. Проте, якщо розглядати виконання планових показників податкових надходжень зведеного бюджету України в розрізі їх складових, то у цьому випадку відмічаються значно більші відхилення. Так, виконання планових показників податків на доходи, податків на прибуток, податків на збільшення ринкової вартості в середньому за 7 останніх років складає 107,4%; податків на власність - 101,5%; зборів на спеціальне використання природних ресурсів - 98,7%, внутрішніх податків на товари та послуги - 94,6%; податків на міжнародну торгівлю та зовнішні операції - 98,5%, інших податків - 113,4%.
За результатами розгляду загальної ситуації із плануванням та виконанням податкових надходжень зведеного бюджету України встановлено, що в розрізі окремих складових податкових надходжень відмічаються значні відхилення фактичного їх виконання від планових показників. Найбільші відхилення відмічено щодо виконання планових показників податків на доходи, прибуток, збільшення ринкової вартості та внутрішніх податків на товари та послуги. Такі відхилення пояснюються, з одного боку, нестабільністю податкового законодавства, змінами його положень протягом поточного бюджетного року, з іншого, - недостатнім рівнем методичних підходів до планування податкових надходжень. Одночасно, саме ці складові податкових надходжень зведеного бюджету України забезпечують основну суму їх надходжень. Отже, концентрація уваги в подальшому аналізі саме на зазначених складових податкових надходжень є цілком виправданою.
Основними кількісними характеристиками податків на доходи, що складають частину податкових надходжень зведеного бюджету України є їх значна питома вага у структурі податкових надходжень та стабільне перевиконання планових показників протягом останніх 7 років. Ця категорія податко