Ви є тут

Стратегічне управління розвитком підприємства

Автор: 
Ревенко Олена Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U000831
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ СТАНУ ТА ПЕРЕДУМОВ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ
2.1. Оцінка внутрішнього середовища підприємства
2.1.1. Аналіз ефективності використання стратегічних ресурсів підприємства
В процесі становлення в Україні ринкових відносин значна кількість підприємств різних галузей опинились в кризовому стані. Причиною формування останнього, насамперед, є негативні тенденції у внутрішньому середовищі суб'єктів господарювання. На основі оцінки внутрішнього середовища підприємства можна робити висновок про існування кризового стану, його виду та глибини на підприємстві. Для проведення такого оцінювання необхідно обрати певну сукупність вихідних показників, які всебічно описували б стан підприємства.
Деякі автори [33, 80, 169] застосовують для діагностики стану підприємства експертні оцінки, але вони є досить суб'єктивними, а іноді неузгодженими. Досить трудомісткою виступає розробка опитувальних анкет і ефективних методик їх обробки, також існує ризик отримання і деякої фіктивної інформації.
В окремих роботах [30, 80, 89] в складі показників, що описують певний внутрішній ресурс, застосовуються такі оціночні характеристики, для розрахунку яких необхідна додаткова внутрішня інформація і спеціальні методики їх розрахунку, а також середньогалузеві показники.
Інші роботи [126] містять оцінку потенціалу підприємства, що базується на визначенні грошових потоків за видами діяльності.
Зважаючи на складність отримання специфічної інформації про об'єкт аналізу, доцільно використовувати стандартні показники, що можна розрахувати на основі офіційної звітності.
Існує ряд зарубіжних та вітчизняних методик оцінки фінансового стану: Методика інтегрального оцінювання інвестиційної привабливості підприємств та організацій [79], Методика проведення поглибленого аналізу фінансово-господарського стану неплатоспроможних підприємств [80], Методичні рекомендації з аналізу фінансово-господарського стану підприємств та організацій [81], Методичні рекомендації щодо виявлення неплатоспроможності та ознак дій з приховування банкрутства, фіктивного банкрутства [82], а також різні методики визначення платоспроможності позичальника, прогнозування банкрутства за допомогою дискримінантних моделей та інші.
Кожна методика має право на існування, але кожне підприємство, виходячи зі специфіки діяльності, галузевої належності та інших факторів, застосовує ту методику, яка дає можливість всебічного розгляду стану підприємства та виявлення переваг і недоліків. Вказані методи відрізняються за своєю сутністю та базою формування показників. Вибір показників залежить від специфіки галузі, до якої відноситься досліджуваний об'єкт та від мети проведення аналізу. Більшість з названих методик включають аналіз майнового, фінансового, ринкового стану, використання праці та інші.
Таким чином, можна зробити висновок про необхідність удосконалення методів оцінки внутрішнього середовища підприємства.
В роботі запропоновано застосувати метод таксономічного аналізу для оцінки рівня ефективності використання стратегічних ресурсів, що входять до складу стратегічного потенціалу підприємства (СПП). Таксономічний аналіз широко застосовується в економіці, він дозволяє розширити можливості проведення зіставлень і вимірювання багатомірних об'єктів, що складаються з різнорідних по суті показників. Під стратегічними ресурсами підприємства розуміється сукупність ресурсів, що використовуються з метою забезпечення його стратегії розвитку.
На основі проведеного аналізу основних положень робіт [30, 55, 89, 103, 106, 144, 145, 152, 156, 169] щодо вибору елементів внутрішнього середовища в якості досліджуваних стратегічних ресурсів внутрішнього середовища підприємства пропонуються наступні:
1. Фінансові, ефективність використання яких відображає раціональність вкладення коштів в певні активи.
2. Організаційні, ефективність використання яких дає оцінку роботи з контрагентами та відображає ефективність використання активів.
3. Кадрові, що характеризують ефективність використання кадрового потенціалу.
4. Технічні ресурси, що характеризують ефективність використання основних засобів.
5. Маркетингові, які відображають ефективність збуту підприємства.
З метою отримання адекватної оцінки ефективності використання перелічених стратегічних ресурсів підприємства до їх складу обрано відносні показники, що дозволяє усунути вплив різниці в масштабах діяльності і величини підприємства. Основні показники діяльності підприємств машинобудування Харківської області наведено у додатку А.
З урахуванням перелічених зауважень в якості показників, що характеризують стратегічні ресурси підприємства, виділені наступні:
1. Фінансові:
- коефіцієнт поточної ліквідності (Кпл);
- коефіцієнт абсолютної ліквідності (Кал);
- коефіцієнт автономії (Кавт);
- коефіцієнт забезпеченості власними оборотними засобами;
2. Організаційні:
- коефіцієнт оборотності активів (Коа);
- коефіцієнт оборотності кредиторської заборгованості (Кокз);
- коефіцієнт оборотності дебіторської заборгованості (Кодз);
- рентабельність продукції (Рп);
3. Кадрові:
- коефіцієнт поточності кадрів (Кпк);
- частка управлінського персоналу (Дуп);
- продуктивність праці (Пт);
- середня заробітна плата (Сзп);
- доля витрат на оплату праці в загальних витратах на виробництво продукції (Доп);
4. Технічні:
- коефіцієнт зносу основних засобів (Кз);
- коефіцієнт співвідношення оновлення і вибуття основних засобів (Кон/виб);
- частка нематеріальних активів в необоротних активах (Днма);
- фондовіддача (Фо);
5. Маркетингові:
- частка витрат на збут в загальних витратах (Двз);
- частка нереалізованої продукції (Днп);
- частка витрат на зберігання готової продукції в загальній сумі витрат (Двзгп).
Такий спосіб оцінки ефективності використання перелічених стратегічних ресурсів дозволяє одержати показники ефективності використання названих видів ресурсів на основі вихідних даних офіційної публічної звітності під