Ви є тут

Формування політики надання якісних муніципальних послуг

Автор: 
Сухінін Дмитро Валентинович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U003433
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МУНІЦИПАЛЬНІ ПОСЛУГИ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПОЛІТИКИ ЇХ НАДАННЯ

2.1. Муніципальні послуги як сегмент сфери публічних послуг

Реформа місцевого самоврядування, яка проводиться в Україні, передбачає більш високу орієнтацію діяльності органів місцевого самоврядування та їх службовців перш за все на надання якісних послуг громадянам. Якість цих послуг є одним з головних критеріїв оцінки діяльності муніципального управління, тому що визначає цінність місцевого самоврядування для громадян. Так, приписами проекту Закону України "Про територіальний устрій України" [29], визначається основна мета реформи - забезпечення населення необхідним рівнем послуг та збалансований розвиток усієї території держави, а однією з базових засад є додержання гарантованих державою соціальних стандартів для кожного громадянина незалежно від місця його проживання. Крім того, характерною рисою класичного типу муніципальних поселень визнається розвинена інфраструктура в сфері надання адміністративних, соціальних та комунальних послуг, а основоположною ознакою територіальної громади є її здатність забезпечити своїм членам визначений законом рівень адміністративних, соціальних та культурних послуг.
Цілком зрозуміло, що підвищення якості надання послуг є багатокроковим і довготривалим процесом і залежить не лише від зовнішніх чинників. Необхідність покращення якості надання муніципальних послуг обумовлена також обмеженістю бюджету, що потребує досягнення кращих результатів з меншими затратами. Для формування політики, результатом якої є підвищення саме якості послуг, необхідною є коректне групування послуг, що дозволило б виявити та співставити основні групи послуг для ідентифікації тих, що безпосередньо є предметним полем діяльності органу муніципальної влади, та описати цільові ознаки кожної окремої групи послуг для раціоналізації технології їх виробництва і споживання. Задоволення споживача якістю послуги має динамічний характер і залежить як від сприйняття послуги під час споживання, так і від очікувань, сподіваної корисності послуги як блага. Вирішення зазначених проблем має на меті регулювання обох детермінант якості, інакше політика надання якісних муніципальних послуг буде мати більш декларативний, а ніж дієвий характер. Чітке визначення сфери відповідальності муніципалітету і є певним регулюванням, раціоналізацією очікувань громади.
Отже, необхідним є з'ясування місця муніципальних послуг у сфері публічних послуг та розкриття їх сутності й характеристичних ознак, що мають бути враховані під час формування політики надання якісних муніципальних послуг.
Визначення основоположного терміну "послуга" у нормативних приписах не є однозначним. Так, згідно тлумаченню поданому у [10], послугою є результат діяльності суб'єкту, що не набуває матеріально-речової форми, задовольняє потреби замовника, призводить до зміни стану об'єкту послуги. До основних ознак послуг можна віднести їх властивості ненакопичення, нетранспортованості, невіддільності від виробника. Згідно припису [25] змістом послуги є "наслідок безпосередньої взаємодії між постачальником і споживачем, внутрішньої діяльності постачальника для задоволення потреб споживача". В іншому відомчому акті [24] Держспоживстандарт визначає послугу як "результат трудової діяльності, що відображається у корисному ефекті, особливій споживчій вартості". Закон "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" розглядає в якості послуги "будь-яку закупівлю, крім товарів та робіт, включаючи підготовку спеціалістів, забезпечення транспортом і зв'язком, освоєння технологій, наукові дослідження, медичне та побутове обслуговування [6]. Цивільний кодекс майже в кожному виді договорів передбачає надання послуг, не говорячи вже про спеціальний "договір про надання послуг" [3].
Поширеність поняття "послуги" в управлінській і юридичній практиці України стикається з відсутністю чітко визначених найбільш загальних категорій послуг - адміністративні, державні, управлінські, соціальні, громадські, публічні, приватні тощо. Проте мають бути чітко відділені сфери відповідальності щодо захисту Конституційних прав громадян владними структурами всіх рівнів від ринкової сфери [148].
Перш ніж перейти до визначення й детального аналізу муніципальних послуг, узагальнимо існуючі визначення деяких типів публічних послуг (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Аналіз існуючих дефініцій публічних послуг
Тип послугиВизначенняОсновні ознакиДодаткові ознакиДержавні
послуги
Дії державних органів стосовно реалізації функцій держави [9].
Будь-яка платна послуга, що надається органами влади та ними створеними установами, які утримуються за рахунок коштів держбюджету, обов'язковість отримання якої встановлюється законодавством [27]Правова регламентація, монопольний
суб'єкт послуги, публічністьІснує у формі акту уповноваженого органуУправлінські послугиЗміст функціональної діяльності державного органу стосовно вироблення і реалізації державної політики з регулювання певного сектора економіки чи соціального життя [9]Суб'єктом спожи-
вання послуги виступають колективні потреби, вироблення відбу-
вається внаслідок складних взаємодій органів лади, оплачуються за рахунок податківПроцедура вироблення і надання послуги займає значний часовий проміжок (напр. прийняття і виконання бюджету)Адміністративні послугиДія органу чи його апарату із забезпечення інтересів і свобод фізичних і юридичних осіб, в контексті законодавчо визначених порядків реалізації своїх повноважень, що конкретизовані нормативно-правовими актами, зареєстрованими у законодавчо визначеному порядку [14]Суб'єктом споживання послуги виступають фізичні та юридичні особи, потреби яких регламентовані правовими приписамиМожуть носити платний та безоплатний характер (за рахунок податків), повинні мати чітку регламентацію надання,
Продовження табл. 2.1
Тип послугиВизначенняОсновні ознакиДодаткові ознакиСоціальні
послугиКомплекс правових, економічних, психологічних, освітні