Ви є тут

Полікультурна освіта учнів середньої загальноосвітньої школи у Великій Британії

Автор: 
Мілютіна Ольга Костянтинівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U004546
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
РЕАЛІЗАЦІЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ УЧНІВ У СЕРЕДНІХ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ШКОЛАХ
ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ
2.1 Полікультурна освіта як складова Національного курікулуму Великої Британії
Значного поштовху розвиткові національної освіти у Великій Британії на засадах
полікультурності надав Закон про реформування шкільної освіти (Education Reform
Act) 1988 року. Введення в дію цього закону зумовлене значним відставанням за
академічними показниками випускників британських шкіл від їхніх ровесників з
розвинених європейських країн. Національна комісія з питань освіти, формуючи
своє бачення оновленої системи виховання і навчання, визначила таку двоєдину
мету Національного курікулуму:
сприяти духовному, моральному, культурному, розумовому і фізичному розвитку
учнів у школі;
готувати учнів до дорослого життя [173].
Відтак, законом була започаткована реформа, спрямована на досягнення вищих
освітніх стандартів усіма школярами, незалежно від їхнього расового, етнічного,
культурного, соціального чи мовного походження, релігійних вірувань, статі та
розумових або фізичних здібностей. Основним нововведенням цієї реформи стало
запровадження Національного курікулуму, обов’язкового для виконання в усіх
державних школах Англії та Уельсу. Цей документ містить такі головні
компоненти:
головні дисципліни (дисципліни ядра): англійська мова (валлійська – в школах
Уельсу), математика, природознавство;
базові дисципліни: географія, історія, музика, фізичне виховання, мистецтво,
технологія (включає технологію і дизайн та інформаційні технології), сучасні
іноземні мови (в середній школі);
релігійна освіта;
міждисциплінарні блоки (економіка і промисловість, професійна освіта, охорона
життя, громадянська освіта, екологічна освіта).
Згідно з законом про реформування шкільної освіти визначено ключові етапи
навчання з урахуванням вікових особливостей учнів (Див.табл. 2.1.):
Таблиця 2.1.
Ключові етапи навчання у державних школах Великої Британії
Ключовий етап (КЕ)
Вік учня (к-сть років)
Роки навчання в школі
КЕ 1
5-7
1-2
КЕ 2
7-11
3-6
КЕ 3
11-14
7-9
КЕ 4
14-16
10-11
Головні навчальні дисципліни, включені до Національного курікулуму, вивчаються
учнями протягом усіх чотирьох ключових етапів, базові дисципліни вони
опановують принаймні до 14-річного віку, тобто протягом дев’яти років навчання
в школі (Див. табл. 2.2.).
Таблиця 2.2.
Розподіл навчальних дисциплін за ключовими етапами навчання у школах Великої
Британії
КЕ 1
КЕ 2
КЕ 3
КЕ 4
англійська (валлійська) мова, математика, природознавство;
ІКТ,
географія,
історія,
музика,
фізичне виховання, мистецтво, технологія
англійська (валлійська) мова, математика, природознавство;
ІКТ,
географія,
історія,
музика,
фізичне виховання, мистецтво, технологія
англійська
(валлійська) мова,
математика, природознавство;
ІКТ,
географія,
історія,
музика,
фізичне виховання, мистецтво, технологія,
громадянознавство,
сучасні іноземні мови
англійська (валлійська) мова, математика, природознавство;
ІКТ,
фізичне виховання,
громадянознавство,
релігієзнавство,
сучасні іноземні мови.
Релігієзнавчі курси учні опановують протягом усіх років навчання, але тільки за
згодою батьків. Це стосується і відвідування щоденних богослужінь, які
проводяться у кожній школі і мають враховувати релігійну належність учнів.
Згідно з законом про реформування шкільної освіти та низки інших освітніх
документів на всіх етапах навчання, починаючи від наймолодшого віку, вчителі
мають забезпечити всім учням рівні можливості для отримання високоякісної
освіти, враховувати особливі потреби учнів, готувати їх до майбутнього життя у
полікультурному поліконфесійному суспільстві.
Новітнім стимулом для розвитку полікультурної освіти у Великій Британії став
прихід до влади уряду лейбористів у 1997 році. В освітній політиці країни
відбулись значні зміни, посилилась тенденція до спрямування освітніх програм на
задоволення пізнавальних потреб кожного учня. „Рівність можливостей для всіх
учнів є одним із багатьох завдань, поставлених перед сучасною школою”, -
зазначив у передмові до модернізованого національного курікулуму (2000)
Д.Бленкіт, тодішній секретар з питань освіти і працевлаштування[164]. Мета
Національного курікулуму була розширена і конкретизована у таких завданнях:
сприяти розвитку ідентичності кожного учня через усвідомлення ним своєї
належності до полікультурного британського суспільства та прийняття його
духовних, моральних, соціальних та культурних цінностей;
допомагати дітям отримати якомога більше знань про інші культури і зрозуміти,
як ці знання впливають на розвиток індивідів і суспільства;
забезпечувати всім учням рівні можливості для навчання і сприяти боротьбі зі
стереотипами та дискримінацією [136].
У модернізованому Національному курікулумі питання врахування культурної
ідентичності учнів та міжкультурного підходу до викладання окремих дисциплін
окреслені більш чітко, а саме:
культурна різноманітність британського суспільства є міждисциплінарною темою і
має бути присутня в процесі вивчення усіх навчальних дисциплін шкільного
курікулуму;
надано рекомендації для застосування гендерно-збалансованих педагогічних
методів навчання, що забезпечують хлопчикам і дівчаткам рівні можливості для
здобуття якісної освіти;
передбачені педагогічні заходи, спрямовані на боротьбу з расизмом і сексизмом і
убезпечення учнів від переслідувань за расовими чи статевими ознаками;
визначено обсяг знань, які стосуються місця Британії у Європейській
співдружності та у світі загалом;
розроблені педагогічні стратегії, спрямовані на боротьбу з усіма формами
расових упереджень та дискримінації;
обґрунтована політика соціальної інтеграції всіх учнів, неза