Ви є тут

Формування професійно орієнтованої особистості майбутнього вчителя

Автор: 
Осипова Тетяна Юріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U000070
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II. Експериментальна модель формування професійно орієнтованої особистості майбутнього вчителя у студентському колективі та педагогічні умови її реалізації................................................................................
892.1. Діагностика особистісних якостей і міжособистісних стосунків у студентському колективі..................................................................
892.2. Реалізація моделі формування професійно орієнтованої особистості майбутнього вчителя у студентському колективі...............................................................................................
1152.2.1. Побудова моделі формування професійно орієнтованої особистості майбутнього вчителя у студентському колективі...............................................................................................
1152.2.2. Програма спецкурсу з підготовки до педагогічної практики як основа проведення педагогічного експерименту..............................
1202.3. Результати формуючого експерименту та їх аналіз...........................1322.3.1. Експериментальна робота з формування професійно орієнтованої особистості майбутніх учителів у спеціально створених умовах.................................................................................
1322.3.2. Порівняльний аналіз результатів формуючого експерименту.........1362.3.3. Математична обробка результатів дослідно-експериментальної роботи....................................................................................................
167Висновки до II розділу...................................................................................171ВИСНОВКИ..................................................................................................175СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ..................................................181ДОДАТКИ......................................................................................................207

ВСТУП

Сучасне суспільство є надто складним, динамічним та суперечливим. У теперішній час концепції освіти безперервно припускають гуманізацію педагогічного процесу. У Законі України "Про освіту" сказано: "Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального творчого, культурного потенціалу народу, забезпечення народного господарства кваліфікованими працівниками, спеціалістами. Освіта в Україні ґрунтується на засадах гуманізму, демократії, національної самосвідомості, взаємоповаги між націями і народами" [79].
Виховні завдання вищих навчальних закладів у концепції національного виховання визначені як: "підготовка свідомої національної інтелігенції, оновлення і збагачення інтелектуального генофонду нації, виховання її духовної еліти, примноження культурного потенціалу, який забезпечить високу ефективність діяльності майбутніх спеціалістів; створення необхідних умов для вільного розвитку особистості студента, його мислення і загальної культури шляхом залучення до різноманітних видів творчої діяльності; формування "Я" - концепції людини-творця на основі самоосвіти, саморозвитку, самовиховання, самовдосконалення, моральної само завершеності" [161].
Завдання сучасної освіти вищої педагогічної школи полягає не тільки в тому, щоб дати відповідні професійні знання, а й у тому, щоб підготувати вчителя, який глибоко розуміє і знає свою роль у суспільстві, уміє творчо використовувати здобуті знання на практиці, працювати з учнями та їх батьками, з педагогічним колективом, цінує колективний досвід, думку колег, використовує передовий педагогічний досвід, критично оцінює досягнуте. Отже, формування професійно орієнтованої особистості майбутнього вчителя і сьогодні є актуальним питанням, вирішення якого починається у вищому навчальному педагогічному закладі.
Для того, щоб це завдання виконати, треба передусім дбати про створення і розвиток колективу. Колектив - не самоціль, а необхідна умова для розвитку кожного студента. Проблема виховання особистості в колективі залишається актуальною і в сучасних умовах (Богданова І.М., Будняк Т.Г., Добенько О.В., Калмиков Г.В., Лесик В.В., Семененко Ю.М., Остапенко А.Ф., Панченко Г.Д., Христич Н.С., Ярмаченко М.Д., Яровий І.М. та ін.).
Проблема колективу була достатньо досліджена в межах соціалістичної авторитарної педагогіки. Нові соціальні умови сьогодення в Україні вимагають нового підходу до проблеми колективу і його впливу на формування особистості майбутнього вчителя. Проблеми вищої школи досліджували такі вчені, як: О.М.Алексюк, Л.М.Ахмедзянова, І.М.Богданова, М.Д.Виноградова, І.А.Зязюн, Л.В.Кондрашова, З.Н.Курлянд, Г.О.Нагорна, В.О.Сластьонін, Р.І.Хмелюк, О.С.Цокур та ін. Водночас питання безпосереднього впливу колективу студентської групи на формування особистості майбутнього вчителя в сучасному суспільстві окремо не розглядалося, як і умови, що цьому сприяють. Це й зумовило вибір теми дослідження "Формування професійно орієнтованої особистості майбутнього вчителя".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Тема входить до тематичного плану науково-дослідної роботи кафедри педагогіки Південноукраїнського державного педагогічного університету (м.Одеса) імені К.Д.Ушинського "Дослідження педагогічних засад підготовки вчителя національної школи" (№ 0100U000958). Автором досліджувалася проблема формування професійно орієнтованої особистості майбутнього вчителя.
Об'єкт дослідження: професійна підготовка майбутнього вчителя.
Предмет дослідження: процес формування професійно орієнтованої особистості майбутнього вчителя у студентському колективі вищого навчального закладу.
Мета дослідження: розробити й експериментально апробувати методику формування професійно орієнтованої особистості майбутнього вчит