Ви є тут

Детермінанти розвитку психологічної культури вчителя початкової школи

Автор: 
Созонюк Ольга Степанівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U003787
129 грн
Додати в кошик

Вміст

розділ 2.2.) було виявлено: низький рівень прояву внутрішньоособистісних детермінантів у 52,17% респондентів експериментальної та 53,84% респондентів контрольної груп; середній рівень у 39,13% опитаних вчителів експериментальної та 42,3% контрольної груп, а високий рівень - лише у 8,69% вчителів експериментальної та 3,85% контрольної груп. За рівнем розвитку (високий, середній, низький) відсоткові показники в контрольній і експериментальній групах на етапі констатуючого експерименту (він також є першим етапом формуючого експерименту) були майже ідентичними.
Проведення особистісно детермінованого навчання із вчителями початкової школи та введення його до навчального плану Рівненського обласного Інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів дало змогу засвоєння вчителями початкової школи сучасних науково-теоретичних знань про психологічні особливості розвитку молодшого школяра; сучасні науково-практичні методи навчання учнів-початківців; оволодіння вмінням використовувати навчальний матеріал початкової школи в роботі з обдарованими, а також із невстигаючими школярами; стимулювання творчих здібностей; прогнозування можливостей розвитку особистості молодших школярів.
Вибір особистісно детермінованої моделі професійної перепідготовки вчителів початкової школи як організаційної основи для проведення формуючого експерименту був зумовлений також такими міркуваннями:
1. На сучасному етапі розвитку початкової ланки освіти України особливе місце відводиться організації особистісно орієнтованого навчання, що потребує відповідного рівня розвитку психологічної культури вчителя.
2. Під час проведення експерименту з'являється можливість дати більш ширші і глибші психологічні знання, спираючись на вже засвоєні вчителями, та обґрунтувати психологічні засади викладання окремих навчальних дисциплін.
3. Особистісно детерміноване навчання дає змогу творчо підходити до визначення основних завдань і змісту психолого-педагогічної діяльності, залучати вчителів до глибокого аналізу передового і новаторського педагогічного досвіду, осмислювати його з позицій сучасної психологічної науки.
4. Завдяки особистісно детермінованому навчанню стимулюються процеси самоактуалізації і самореалізації вчителів початкової школи, формується інтерес до поглибленого засвоєння і використання здобутків педагогічної психології. Адже, продуктивне психологічне навчання детермінує необхідність вироблення індивідуального стилю психолого-педагогічної діяльності педагогів.
Отже, на даному етапі експерименту була розроблена програма особистісного детермінованого навчання "Психологічна культура вчителя початкової школи", яка спрямована на підвищення рівня детермінації розвитку вищезазначеної якості. Ми керувалися тим, що розвиток психологічної культури вчителя стимулюють не тільки вихідні соціогенні детермінанти, в якості яких можна розглядати установки програм навчання і професійної перепідготовки, але і внутрішньоособистісні детермінанти, які визначають успішність реалізації психологічної складової професійної психолого-педагогічної діяльності вчителів початкової школи. Це дозволило підвищити рівень реалізації головного завдання вчителів початкової школи - здійснювати ефективне навчання дітей в умовах учбової діяльності як провідної для молодших школярів, що, у свою чергу, означає відпрацювання її основних компонентів - потребнісно-мотиваційного, інформаційно-пізнавального, цілеутворюючого, операційно-результативного, емоційно-почуттєвого з врахуванням їх індивідуальних особливостей.
До програми особистісно детермінованого навчання були введені лекційні, семінарські, практичні (тренінгові вправи) заняття, різноманітні форми і методи корекційної роботи з вчителями (групові дискусії, корекційні вправи, рольові ігри, музичні заняття) та індивідуально-консультативна робота. Ця програма була розрахована на 84 год, з них лекційні заняття - 20 год, практичні і тренінгові заняття - 40 год, семінарські - 12 год, індивідуально-консультативна робота - 12 год. Лекції, практичні та семінарські заняття мали опрацювуватися вчителями у визначеній нами послідовності.
Зміст програми навчання будувався відповідно до концептуальної структурно-функціональної моделі розвитку психологічної культури, тобто був спрямований на усвідомлення, розвиток, актуалізацію усього комплексу детермінантів - об'єктивних соціогенних і суб'єктивних внутрішньоособистісних, на встановлення взаємозв'язку між ними, на здійснення переходів між соціодетермінантами і внутрішньоособистісними детермінантами, на налагодження гармонійного співвідношення між екзо-, онто- та ендодетермінантами як внутрішніми чинниками розвитку психологічної культури вчителя початкових класів як суб'єкта психолого-педагогічної діяльності з розвитку особистості молодшого школяра. На вищенаведені орієнтири ми спирались при організації професійної перепідготовки вчителів початкової школи. Саме за цих умов особистісно орієнтована підготовка вчителя може бути охарактеризована як особистісно детермінована.
Вищевказане дозволило нам визначити авторську програму навчання вчителів початкової школи як особистісно детерміновану модель професійної перепідготовки, в якій акцентована увага саме на вихідних соціогенних і внутрішньоособистісних детермінуючих складових навчально-виховного процесу. Це означає, по-перше, що теоретичні заняття (лекції, семінари) спрямовані на формування, актуалізацію і реалізацію екзодетермінантів (мотиваційна культура, психологічна компетентність), практичні заняття (спеціальні тренінгові вправи) - онтодетермінантів (культура міжособистісного спілкування, інтелектуальна психологічна культура), а індивідуальні консультативні заняття - на актуалізацію і усвідомлення ендодетермінантів (рефлексивна культура, культура вияву характеру, психофізіологічна культура). По-друге, особистісно детермінована професійна перепідготовка вчителів початкової школи здійснювалась нами за певною логікою побудови їх психолого-педагогічної діяльності та відпра