Ви є тут

Дидактичні умови індивідуалізації навчального процесу на основі використання комп'ютерів у педагогічному університеті

Автор: 
Завізєна Наталія Станіславівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U001079
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II.
ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ДИДАКТИЧНИХ УМОВ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ
НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ НА ОСНОВІ ВИКОРИСТАННЯ КОМП'ЮТЕРІВ У ПЕДАГОГІЧНОМУ
УНІВЕРСИТЕТІ
2.1.
Вивчення стану індивідуалізації навчальної роботи студентів з використанням
комп'ютерів у практиці педагогічних університетів
86
2.2.
Зміст і методика дослідно-експериментальної роботи
98
2.3.
Результати та аналіз дослідно-експериментальної роботи щодо визначення
дидактичних умов індивідуалізації навчального процесу на основі використання
комп'ютерів у педагогічному університеті
127
Висновки до другого розділу
153
ВИСНОВКИ
157
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
162
Додатки
184
ВСТУП
Актуальність дослідження. Сьогодні вже неможливо ігнорувати вплив засобів
комунікації та новітніх інформаційних технологій, оскільки саме вони є
головними, інтенсивними компонентами при формуванні у підростаючого покоління
світогляду, смаків, ставлення до подій, які відбуваються в нашій країні й у
світі в цілому. Поява нових комп'ютерних програм у галузі освіти порушує чимало
педагогічних і психологічних проблем, дослідження яких дозволить зробити більш
ефективним навчальний процес відповідно до сучасних вимог. У час бурхливого
розвитку техніки, інформаційних технологій незнання викладачами-предметниками
існуючих комп'ютерних програм для навчання зі свого предмета негативно впливає
на навчальний процес. Майбутній учитель ще у процесі навчання повинен сам
відчувати необхідність використання комп’ютерів, а значить можна зробити
висновок, що програми з розвитку та залучення до аудіовізуальної культури
потрібно максимально розвивати та впроваджувати саме у педагогічних
університетах. Такий стан справ актуалізує необхідність дослідження й створення
технологій, методичних посібників та рекомендацій для викладачів на сучасному
етапі розвитку освіти.
Особливе місце у реалізації фахової підготовки посідає індивідуалізація
навчального процесу. Урахування можливостей кожного студента сприяє утвердженню
особистісно-орієнтованого характеру професійної освіти. Впровадження ідей
гуманізації розглядається на сучасному етапі розвитку педагогічної науки як
пріоритетний напрям освіти. Індивідуалізація навчання на основі використання
комп’ютерів повинна задовольняти вимогам гуманізації навчального процесу. І
саме в цьому випадку можна говорити про необхідність виявлення та дослідження
дидактичних умов вирішення поставленої проблеми.
Слід відзначити, що у зв'язку з актуальністю проблеми комп'ютеризації
навчального процесу та з розширенням сфери використання комп'ютерів у різних
галузях людської діяльності соціально-філософський аспект питання привернув до
себе увагу багатьох учених. Серед провідних можемо назвати дослідження
Т.Андріанової, В.Звєгінцева, К.Зуєва, Т.Костюка, С.Курдюмова, О.Михайлова,
А.Ракитова, О.Самарського, Дж.Сімонса, І.Смирнова, А.Урсул, К.Шашникова. Не
менший інтерес до цієї проблеми виявляють і психологи: О.Арестова, Г.Габай,
Л.Земцова, М.Калашников, Б.Ломов, Н.Садовська, Н.Тализіна, О.Тихомиров,
Л.Федоров, які вказують на необхідність урахування особливостей темпераменту,
сприйняття, мислення, стилю діяльності особистості. У галузі становлення та
розвитку шкільної й вузівської комп'ютерної освіти величезну роль відіграли
такі учені, як О.Виговська, Б.Гершунський, В.Глушков, М.Жалдак, О.Єршов,
Л.Коношевський, Ч.Коснєвські, Б.Коул, Г.Кочетков, Ю.Машбиць, В.Монахов,
С.Пейперт, Г.Попов, Х.Хасєгава. У рамках комп'ютеризації важливим аспектом є
реалізація індивідуалізації навчального процесу вищих педагогічних навчальних
закладів. Дослідженням цієї проблеми займалися О.Богопольський, В.Володько,
С.Гончаренко, А.Кірсанов, М.Мартинович, І.Роберт, І.Унт. Шляхи оптимізації
вузівської підготовки та підвищення рівня професіоналізму випускників
педагогічних університетів, фахового становлення особистості вивчали Б.Ананьєв,
Л.Виготський, М.Добринін, О.Ковальов, І.Кон, М.Левітов, О.Лєонтьєв, В.М’ясищев,
Д.Фєльдштейн. З’ясуванню можливостей удосконалення педагогічної підготовки
фахівців присвячені праці О.Абдулліної, О.Бик, М.Кічука, В.Семиченко,
Н.Тарасевич. Найважливішими роботами в галузі формування особистості вчителя
можна назвати праці А.Бойко, Ф.Гоноболіна, Є.Гришина, І.Зязюна, Л.Кондрашової,
Н.Кузьміної, І.Підласого, В.Сластьоніна. Розглядом структури змісту
професійного навчання займалися В.Краєвський, І.Лернер, М.Скаткін та інші.
Аналіз наукової літератури свідчить про те, що комп'ютеризація навчального
процесу висвітлена у психолого-педагогічній літературі досить повно. Однак
теоретичні й практичні дослідження питання індивідуалізації навчального процесу
на основі використання комп'ютерів у педагогічних університетах дозволяють
зробити висновок про існування значних ускладнень при вирішенні його в галузі
вищої педагогічної освіти. Найбільший недолік, на наш погляд, полягає в тому,
що не сформульовані дидактичні умови індивідуалізації навчання на основі
використання комп’ютерів. Практично не вирішеними залишаються деякі аспекти
зазначеної проблеми у професійному навчанні, а саме: місце та роль викладача й
комп'ютера в навчальному процесі, можливість реалізації творчого підходу при
навчанні з використанням комп'ютерів, урахування можливостей та здібностей
студентів. Вирішення цих задач вимагає більш ретельного вивчення та дослідження
проблеми впливу комп'ютерів на людину у навчальному процесі. Питання
професійного становлення майбутнього вчителя, формування соціальної активності
його особистості та удосконалення професійної підготовки є найбільш актуальними
на