РОЗДІЛ 2
ОПТИМІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ГУМАНІСТИЧНИХ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ У СТАРШИХ
ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ІНШОМОВНОГО СЛОВА
У цьому розділі представлені результати аналізу стану практики досліджуваної
проблеми та результати формуючого експерименту щодо оволодіння учнями
гуманістичними ціннісними орієнтаціями у процесі вивчення англійської мови.
Показано необхідність вивчення англійської мови з урахуванням глобального
компоненту, яке спрямоване на вирішення задачі формування крос-культурної
освіченості учнів.
2.1. Виховні можливості шкільного навчального курсу англійської мови
Поглиблення гуманізації навчально-виховного процесу у сучасній школі ставить
вчителя перед необхідністю такого підбору навчального матеріалу, який би
забезпечував на заняттях не лише розширення знань, що цікавлять учня, але й
передовсім розв’язання виховних завдань. Виховні можливості англійської мови як
навчального предмета закладені у змісті навчального матеріалу, який педагоги
беруть з різних автентичних джерел: періодики, підручників Headway, Choice,
From Side to Side, The New Cambridge Course та ін.
У шкільних підручниках для 10-11 класів є багато текстів, які виховують в учнів
патріотизм, здоровий спосіб життя, любов до природи. Це тексти про Україну, її
історію, патріотів країни, життя діячів науки й культури, героїзм людей в роки
війни, про суспільну діяльність школярів, визначні місця, пам’ятки культури
тощо.
Проведений нами аналіз підручників з англійської мови для старших класів
показав, що лише деякі з них містять тексти і вправи, спрямовані на виховання в
учнів таких гуманістичних якостей і рис як доброта, людяність, чуйність,
толерантність, гідність, щирість, ввічливість, великодушність, співчуття,
взаємоповага, сумлінність. Так, у підручнику А. Старкова і Б. Островського
[179] лише незначна частина текстів так чи інакше можуть сприяти вихованню
згаданих вище гуманістичних рис особистості старшокласника. Більшість вправ,
представлених у даному навчальному посібнику, ставлять своєю метою лише
автоматизацію лексичних і граматичних навичок учнів. Подібна картина і з
підручником Rob Nolasco [246].
Недостатній виховний компонент і в навчально-методичних комплексах видавництва
“Лонгман”, які рекомендовані Міністерством освіти і науки України для
використання в загальноосвітніх навчальних закладах.
Однак, згідно реалізації виховної функції навчання підручник з іноземної мови
має бути не просто збірником чисто мовних вправ, необхідність яких ми ніяким
чином не заперечуємо, не набором малоцікавих і неефективних з виховної точки
зору текстів, а помічником старшокласника у справі його становлення як
гуманістично зорієнтованої особистості. Вдалим у цьому плані нам уявляється
підручник англійської мови Л. Хрустальової і В. Богородицької [215]. Чимало
текстів цього посібника виконують виховну функцію, торкаються питань сенсу
життя, взаємовідносин учнів зі своїми однокласниками, батьками, вчителями, теми
дружби, вірності, взаємопідтримки, взаємодопомоги та інших аспектів
гуманістичних норм людського буття.
Нові покоління підручників іноземної мови повинні адекватно відображати реалії
глобальної взаємозалежності і культурного багатоманіття нашої планети в
XXI столітті, які визначають необхідність виховання покоління з новим
гуманістичним типом мислення, новим ставленням до життя і до світу в цілому.
Англійська мова як мова міжнародного спілкування передбачає включення
різноманітної тематики для діалогу з світом: культура, мораль, політика,
мистецтво, література, освіта, наука, глобальні проблеми людства, серед яких
значне місце посідають проблеми стану та охорони довкілля, дотримання прав
людини, розв’язання локальних і регіональних конфліктів, захист людини від
хвороб віку (тобто всі сучасні проблеми, що торкаються виживання людини і
людства).
Використовуючи педагогічний досвід формування гуманістичної планетарної
свідомості, усвідомлення ідей єдності і багатоманітності культур народів світу,
розуміння діалектики загального і особливого в їх історії [61, 8-9], важливо,
на наш погляд, вдосконалювати навчальні програми, доповнюючи і розширюючи їх за
рахунок включення глобального компоненту. Завдяки цьому підходу вибудовується
цілісна система вивчення глобальних проблем сучасності, які є своєрідним
інтегратором змісту навчальних предметів. Крім змістовного, слід значно підняти
“статус” аксіологічного (ціннісного) аспекту, що визначає гуманістичну
спрямованість відношень особистості учня до суспільства, природи, самого себе.
Вивчення англійської мови з урахуванням глобального компоненту спрямовано на
вирішення задачі формування крос-культурної освіченості учнів. Феномен
крос-культурної освіченості передбачає розвиток здатності розуміти і цінувати
культуру інших народів, формування неупередженого погляду на світ, руйнацію
усталених, віджилих стереотипів, навчання культурі спілкування. У цьому зв’язку
виникає питання про цінності, духовне і гуманістичне наповнення змісту знань,
про пріоритетність тих чи інших навчальних програм з англійської мови, про
розвивальний і виховний потенціал іноземної мови як навчального предмета.
Інакше кажучи, наряду з формуванням мовної компетенції велика роль відводиться
соціокультурній і гуманістичній компетенції учнів [7, 37-46].
Нижче ми спробували показати на конкретних прикладах можливості навчальних
текстів у вихованні гуманістичних цінностей у старшокласників на уроках
англійської мови.
Розглянемо для початку організацію читання художньої літератури на уроках
домашнього читання, коли викладач може спеціально підбирати та пропонувати
старшокласник
- Київ+380960830922