Ви є тут

Психолого-педагогічні умови формування української ментальності учнів основної школи (на матеріалі уроків української літератури).

Автор: 
Видолоб Наталія Олексіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U003232
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МЕНТАЛЬНОСТІ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ 72
2.1. Психолого-педагогічні умови формування української ментальності учнів основної школи засобами українського фольклору і літератури. 72
2.2. Особистісно зорієнтовані технології навчання в системі формування української ментальності учнів основної школи. 105
2. 3. Етнічна ідентифікація як провідний психологічний механізм розвитку української ментальності підлітків. 131
Висновки до другого розділу. 162
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 164
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 171

ВСТУП
Актуальність дослідження. Процес розбудови й утвердження суверенної, правової, демократичної, соціально орієнтованої держави Україна органічно пов'язаний із становленням громадянського суспільства, що, у свою чергу, передбачає істотну трансформацію світоглядних орієнтацій та самосвідомості народу. Школа, поряд з іншими соціальними інститутами виховання, у суспільстві перехідного періоду відіграє важливу роль у формуванні особистості, яка б органічно поєднувала високі моральні чесноти, громадянську зрілість, патріотизм, професійну компетентність, активність, творчий потенціал, почуття обов'язку і відповідальності перед Батьківщиною, тобто все те, чим так багата ментальність українського народу.
З огляду на сказане, пошук перспективних шляхів виховання підростаючого покоління, які б забезпечували розвиток у школярів глибокого відчуття належності до українського народу, потреби й готовності захищати інтереси своєї Вітчизни, реалізовувати свій особистісний потенціал на благо Української держави є актуальною проблемою.
У вирішенні визначених завдань чільне місце вітчизняною наукою відводиться дослідженню феномену української ментальності. Методологічні, світоглядні проблеми української ментальності досліджували В. Вернадський, Б. Грінченко, М. Грушевський, М. Драгоманов, Д. Донцов, О. Духнович, М.Костомаров, П. Куліш, В. Липинський, К. Ушинський. Психологічні та педагогічні аспекти формування у підростаючого покоління елементів української ментальності обґрунтовували В. Ващенко, О.Кульчицький, І.Огієнко, С. Русова, М. Стельмахович, В. Сухомлинський, В. Янів, Я. Ярема, М.Шлимкевич та інші.
Сутність понять ментальності і менталітету українського народу в останнє десятиліття ?? століття на теренах української філософської науки проаналізовано у дисертаційних дослідженнях Гетало Т., Красовської О., Макаренко Е., Михайловської Н., Старовойтової І., Шведової А. та інших.
За останнє десятиліття проведені чисельні дослідження проблем морального виховання особистості засобами народної педагогіки, спрямовані на встановлення педагогічних умов, які забезпечують ефективність цього процесу. У працях О. Воропая, П. Ігнатенка, О. Киричука, П. Кононенка, В.Кравця, В. Кузя, Ю. Руденка, З. Сергійчика, Є. Сверстюка, Р. Скульського, Б.Ступарика, Є. Сявавко, Б. Цимбалістого обґрунтовується необхідність використання у навчально-виховній роботі з учнями морально-етичних принципів народу, відображених у звичаях, традиціях, фольклорних творах. Роботи О. Вишневського, С. Бабишина, Н. Ганнусенка, Є. Маланюка, В.Марного, І. Мартинюка, С. Єрмоленко, Г. Онкович, В. Онопа, Ю. Ступака, І.Суханова, Є. Сявавка, В. Ужченка аналізують різні аспекти української національної морально-етичної концепції та особливості її втілення як у народній педагогіці, так і в сучасних умовах.
Формування в учнів окремих компонентів української ментальності досліджували Р. Булашов, І. Бужина, С. Горбенко, В. Горленко, Т.Гуменникова, Г. Довженок, М. Іванчук, В. Киричок, С. Литвиненко, В. Сапіга, Н. Сумцов та інші автори.
Разом з тим педагогічні умови, що забезпечують сучасне формування в учнів основної школи української ментальності засобами української літератури і фольклору, досліджені явно недостатньо. Як результат, робота педагогічних колективів у цьому напрямку не є цілісною системою, здійснюється спорадично у рамках неузгоджених між собою уроків та виховних заходів, містить у собі багато суперечливого, дискусійного.
Зазначене зумовило вибір нами теми дисертаційної роботи "Психолого-педагогічні умови формування української ментальності учнів основної школи (на матеріалі уроків української літератури)".
Об'єкт дослідження - процес формування української ментальності в учнів основної школи.
Предмет дослідження - зміст і психолого-педагогічні умови ефективного використання української літератури і фольклору як засобів формування української ментальності в учнів основної школи.
Мета дослідження полягала у теоретичному та експериментальному обґрунтуванні змістовно-системного компоненту процесу формування в учнів основної школи української ментальності засобами української літератури і фольклору та встановленні психолого-педагогічних умов його оптимального використання у роботі педагогічного колективу.
Гіпотези дослідження:
* системний підхід до конструювання змістовного компоненту процесу формуванню в учнів основної школи української ментальності засобами української літератури і фольклору забезпечує ефективність цієї роботи, оскільки створює передумови як для оволодіння необхідними теоретичними знаннями, так і для вироблення відповідної мотивації та поведінки (практичних умінь і навичок);
* значні можливості у формуванні кращих характеристик української ментальності підлітків надає впровадження в педагогічний процес сучасної основної школи особистісно зорієнтованих технологій вивчення української літератури і фольклору;
* використання у навчально-виховному процесі психологічних механізмів національної (етнічної ) ідентичності та ідентифікації в поєднанні з емоційно-мотиваційним рефлективним сприйняттям інформаційного матеріалу уроків української літератури в основній школі забезпечує формування у учнів кращих рис української ментальності.
У відповідності з метою та гіпотезою було визначено такі завдання дослідження:
* проаналізувати сучасні наукові підходи та