Ви є тут

Організаційно-методичні основи фізичного виховання дітей 5-7 років у спортивно-оздоровчих установах США.

Автор: 
Віндюк Ольга Валеріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U004188
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ та ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи дослідження
Методологічною та теоретичною основою дослідження були:
— основні положення вчених (Г.Л. Апанасенко [9], І.А. Аршавського [11], В.В.
Горіневського [45], Н.Ф. Денисенко [54], D.M. Allenswooth [156],
P. Rosenbaum [305] й ін.) про стан здоров’я і фізичного виховання дітей 5-7
років;
— концептуальні положення теорії фізичного виховання дітей 5-7 років Н.А.
Беренштейн [18], Е.С.  Вільчковського [30], Т.Ю. Круцевич [76],
Б.М. Шияна [153], M.H. Anderson [164] й ін.;
— теоретичні положення науковців С.С.  Волковой [35], Н.А. Фоміна [144], С.Ф.
Цвека [147], F. Holis [240] з організації і методики фізичного виховання дітей
5-7 років.
Для розв’язання завдань цього наукового дослідження застосовувалися такі
методи:
— аналіз літературних джерел українських і закордонних авторів,
нормативно-правових документів з питань фізичного виховання дітей 5-7 років,
передового педагогічного досвіду учителів фізичної культури загальноосвітніх
шкіл;
— анкетування батьків США й України з питань фізичного виховання;
— педагогічне спостереження занять з фізичної культури у спортивно-оздоровчих
установах США й України;
— експертна оцінка;
— порівняльний аналіз положень, висунутих фахівцями США і їх розв’язання в
українській педагогічній науці;
— моделювання (графічне) програм фізичного виховання спортивно-оздоровчих
установ США; мотивації батьків, діти яких відвідують спортивні секції; бажання
батьків брати участь у фізкультурно-оздоровчій роботі;
Щодо аналізу науково-методичної літератури, то було проаналізовано 363 роботи,
зокрема праць американських авторів — 207. Їхня тематика: це розгляд питань
педагогіки, психології, теорії і методики фізичного виховання, вікової
фізіології, гігієни дітей 5-7 років, матеріали наукових конференцій й ін.
Аналізуючи українську і закордонну літературу відповідно до теми і завдань
дослідження, особлива увага була зосереджена на питаннях фізичного виховання
дітей 5-7 років у спортивно-оздоровчих установах США.
Проаналізовано 27 документів, що регламентують фізичне виховання дітей 5-7
років, з них 11 програм з фізичного виховання дітей 5-7 років, 10 документів і
рішень громадських організацій.
Аналіз науково-методичної літератури постійно поновлювався упродовж усього
періоду роботи над дисертацією і поданий у всіх її розділах. Це дало змогу
отримати інформацію про різні напрями організаційно-методичної роботи з
фізичного виховання дітей 5-7 років у системі спортивно-оздоровчих установ США,
що визначило актуальність цього дослідження.
Щодо аналізу спостережень, порівняння отриманих даних, зауважимо наступне. З
метою вивчення організаційно-методичних питань фізичного виховання дітей 5-7
років у спортивно-оздоровчих установах США з 1999 до 2002 р. проводилися
педагогічні спостереження досвіду роботи педагогів, які працюють у
спортивно-оздоровчих установах США. Було проведено більш 300 спостережень
занять з фізичної культури у спортивно-оздоровчих установах США і шкіл
м. Запоріжжя. Спостереження проводилося упродовж
1999-2002 рр. Під час занять на уроках фізичного виховання особливу вагу було
зосереджено на способах співпраці вчителя, батьків і дітей.
Проведено такі педагогічні спостереження: проаналізовано понад 90 уроків
фізичної культури за участю вчителів України і тренерів СДЮШОР, а також біля
300 занять у СОУ США.
Уроки фізичної культури (тренувальні заняття) нами проаналізовані за схемою:
1. Вимоги до організаційної діяльності вчителя.
1.1. Аналіз документації з планування, наявність плану-конспекту, його
змістовна відповідність до річного графіку розподілу навчального матеріалу, до
програми з фізичного виховання й ін.
1.2. Оснащення уроку відповідним інвентарем і устаткуванням. Наявність наочного
матеріалу. Використання нестандартного інвентарю й устаткування.
1.3. Виконання основних вимог гігієни до уроку фізичної культури. Дотримання
правил техніки безпеки.
1.4. Загальне наповнення уроку. Структура уроку.
1.5. Якість мови вчителя на уроці: інтенсивність, образність, емоційність,
термінологічна грамотність, чіткість дикції.
1.6. Наявність і оперативність зворотного зв’язку. Педагогічна культура,
загальний вигляд учителя.
2. Вимоги до дидактичної діяльності вчителя з фізичної культури.
2.1. Доступність засобів і методів навчання. Реалізація диференційованого
підходу. Зрозуміле пояснення завдань і детальне виконання вправ.
2.2. Попереднє роз’яснення найважливіших особливостей майбутньої роботи.
Визначення специфіки діяльності і мотивація.
2.3. Принцип послідовності у засвоєнні знань, у формуванні умінь і навичок на
цьому уроці. Взаємозв’язок і взаємозалежність поставлених завдань і засобів
щодо їхнього розв’язання з попередніми і наступними уроками.
2.4. Систематичність контролю за роботою і поведінкою учнів у поєднанні із
самоконтролем. Регулювання робочих навантажень.
2.5. Надання учням своєчасної допомоги.
2.6. Послідовний аналіз поведінки учнів.
3. Вимоги до виховної діяльності учителя фізичної культури.
3.1. Різнобічність виховного впливу уроку фізичної культури на учнів.
Специфічність впливу повинна ґрунтуватися на елементах фізкультурної освіти і
фізичної підготовки.
3.2. Формування моральних основ особистості на уроці через технологію фізичного
виховання.
3.3. Міжпредметні зв’язки на уроці фізичної культури.
3.4. Рівень естетичного впливу на учнів.
3.5. Використання виховної функції оцінки, а також застосування форм заохочення
і покарання на уроці.
3.6. Виховне значення позиції вчителя у співпраці з учнями, стиль цієї
співпраці.
4. Вимоги до діяльності учнів на уроці фізичної культури.
4.1. Рівень засвоєння учнями зн