РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ УТВОРЕННЯ, СКЛАДУ ТА ВПЛИВУ НА ДОВКІЛЛЯ ЗЛИВОВИХ ВОД З ПОВЕРХНІ
АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРІГ
2.1. Утворення зливових вод з поверхні автомобільних доріг, розташованих на
різних водозбірних територіях
На підставі огляду різноманітних джерел, наведеного у розділі 1, чітко постає
проблема забруднення зливовими водами природного середовища.
Оскільки міста виділяються на природному фоні як центри антропогенної
концентрації речовин у зв'язку з активною промисловою та комунальною
діяльністю, то вони визначаються потужними джерелами техногенних речовин, які
включаються у регіональні цикли міграції.
У зв'язку з тим, що зливові води являють собою підсумковий потік забруднюючих
речовин, що надходять з атмосфери, накопиченого забруднення, яке змивається з
різних типів поверхонь та вимивається з ґрунтів, та тим самим забруднюють
довкілля цим комплексом шкідливих речовин, саме ці води слід розглядати як
пріоритетне джерело забруднення навколишнього середовища не тільки територій
міст України, а також територій за їх межами та територій підприємств.
А оскільки сучасне планування території міста передбачає відведення зливових
вод до водних об'єктів шляхом, в першу чергу, влаштування каналізаційної
мережі, що нерозривно пов'язано із автомобільними дорогами у межах міста, це
призвело до розглядання зливових вод з поверхні автомобільних доріг як чинника,
що загрожує екологічній безпеці міста, територіям за межами міста тощо.
Забруднюючі речовини у складі цих зливових стічних вод високотоксичні.
Більшість з них при надходженні у навколишнє природне середовище, накопичуються
в ґрунті, особливо важкі метали, засвоюються рослинами та
44
через них харчовими ланцюгами переходять до організму тварин та людини.
Розчинені речовини виносяться зливовими водами у водні об'єкти та шляхом
забруднення поверхневих вод та питних джерел водопостачання також чинять
негативний вплив.
Слід підкреслити відсутність на сьогодні в Україні систематичних спостережень
за скидами забруднюючих речовин у складі зливових вод, контролю за об'ємами їх
скидів, зливоспусками зливових вод з міських територій, систематизації всіх
джерел забруднення зливових вод, що обумовлено, в першу чергу, не включенням
зливових вод до переліку об'єктів державного моніторингу.
Утворення зливових вод з поверхні автомобільних доріг, розташованих на
різноманітних водозбірних територіях, призводить до характерного забруднення
цих вод, тобто зливові води привносять до навколишнього середовища
індивідуальні забруднюючі речовини в залежності від тієї поверхні, з якої вони
змивають ці речовини. Оскільки об’єктом дослідження є зливові води з поверхні
автомобільних доріг та з метою подальшої систематизації досліджень,
пропонується систематизувати зливові води з поверхні автомобільних доріг в
залежності від розташування автомобільних доріг та водозбірних територій, на
яких вони утворюються, наступним чином:
зливові води з поверхні автомобільних доріг, розташованих на міській території;
зливові води з поверхні автомобільних доріг, розташованих за межами міста;
зливові води з поверхні автомобільних доріг, розташованих на території
підприємств.
Зливові води з поверхні автомобільних доріг, розташованих на території міста,
утворюються на таких основних водозбірних територіях, з яких зливові води даної
групи змивають забруднюючі речовини, а саме:
поверхня автомобільної дороги (асфальтована, бетонована, бруківка тощо);
45
поверхня тротуарів, пішохідних доріжок;
площі дахів житлових та адміністративних будинків, торговельних центрів тощо;
площі газонів, невеликих скверів, бульварів, поверхонь з щільним ґрунтом;
майданчики для збирання побутового сміття;
будівельні майданчики;
гаражі;
залізничні колії.
Виходячи з такої диференціації площ можливого утворення зливових вод, можна
визначити процес утворення зливових вод з поверхні автомобільних доріг,
розташованих на міській території. Всі атмосферні опади, за винятком тих, що
акумулюються на поверхні та випаровуються в процесі утворення зливових вод,
стікають водостічними трубами з дахів будинків, як житлових, так і
адміністративних. В залежності від відстані цих будинків до магістральних
вулиць, до цих атмосферних опадів приєднуються зливові води газонів, скверів,
бульварів, з поверхонь із щільним ґрунтом, тротуарів, пішохідних доріжок,
під’їздів до будинків, які за природними похилами місцевості або інженерно
спланованими похилами (вертикальне планування міста) надходять до вуличних
лотоків, розташованих на міських магістральних вулицях.
Далі зливові води за похилом цих лотоків збігають до дощоприймачів
каналізаційної системи міста, що влаштовані уздовж бордюрного каменю
автомобільних доріг, до складу яких додаються зливові води, що змивають
забруднюючі речовини з поверхні автомобільних доріг. Забруднюючі речовини
надходять на поверхню автомобільної дороги із відпрацьованими газами
автомобілів, що містять шкідливі речовини – оксид вуглецю; оксиди азоту та
сірки; альдегіди; частки сажі; канцерогенні вуглеводні; оксиди металів [3].
Крім того, у разі незадовільного технічного стану автомобіля можливі витіки
горюче-мастильних речовин, а також продукти стирання автомобільних шин.
46
За допомогою колекторів каналізаційної системи зливові води з поверхні
автомобільних доріг транспортуються до міських очисних споруд або до місця
випуску у водні об’єкти. При несвоєчасному прибиранні прилеглої до
автомобільної дороги території від бруду рослинного та антропогенного
походження, спостерігається його накопичення у дощоприймачах, що призводить до
зменшення ефективн
- Київ+380960830922