Ви є тут

Формування у підлітків естетичного світосприйняття навколишнього середовища у процесі вивчення природничих дисциплін.

Автор: 
Кондратенко Ганна Павлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U001913
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
РОЗРОБКА ТА ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА МЕТОДИКИ ФОРМУВАННЯ У ПІДЛІТКІВ
ЕСТЕТИЧНОГО СПРИЙНЯТТЯ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ПРИРОДНИЧИХ
ДИСЦИПЛІН
2.1. Дослідження рівня сформованості естетичного сприйняття навколишнього
середовища у підлітків
Розробку та впровадження методики формування естетичного світосприйняття
підлітків у процесі вивчення природничих дисциплін було проведено в три етапи.
Перший – констатуючий етап експерименту – складався з визначення критеріїв
оцінки рівнів сформованості у підлітків естетичного сприйняття навколишнього
середовища та дослідження рівня сформованості естетичного сприйняття
підлітків.
Другий – формуючий етап експерименту: розробка змісту, форм та методів
формування у підлітків естетичного сприйняття навколишнього середовища у
процесі вивчення природничих дисциплін та впровадження в навчально-виховний
процес середньої загальноосвітньої школи. Корекція методики, обґрунтування
педагогічних умов формування естетичного сприйняття навколишнього середовища.
Третій – завершення формуючого етапу експерименту: діагностуючий зріз,
порівняльний аналіз та кваліметрична обробка показників контрольної та
експериментальної груп. Узагальнення, висновки.
Проведення констатуючого етапу експерименту передбачало вивчення рівня
сформованості естетичного сприйняття навколишнього середовища у підлітків. На
цій підставі нами проведено:
Визначення критеріїв оцінки рівнів сформованості естетичного сприйняття
навколишнього середовища у підлітків.
Дослідження рівня сформованості у підлітків естетичного сприйняття
навколишнього середовища як суб’єктивного надбання.
Аналіз чинних програм з природничих дисциплін з метою визначення їх можливостей
для формування естетичного світосприйняття підлітків.
Опитування викладачів з метою з’ясування їх розуміння необхідності формування у
підлітків естетичного світосприйняття у процесі вивчення природничих
дисциплін.
Визначити рівень сформованості естетичного сприйняття навколишнього середовища
у підлітків можливо лише на підставі відповідних критеріїв, які дозволяють
знайти найбільш ефективні шляхи формування естетичного сприйняття, а також
скоректувати зміст і методику його формування в підлітків.
Ж.Юзвак визначає орієнтовні критерії рівнів розвитку естетичного сприймання,
яке є важливим компонентом естетичного світосприйняття. Серед них, на наш
погляд, важливими є: емоційні прояви, інтерес до об’єкта сприймання; потреба у
співпереживанні естетичних емоцій; залежність настрою від естетичного
сприймання; цілеспрямоване прагнення до здійснення естетичних видів діяльності;
естетичні судження та естетична спостережливість [252, 41].
О.Прасолова до критеріїв естетичного сприйняття відносить позитивне, емоційне
реагування на естетичні цінності об’єктів та явищ навколишнього світу;
сталість, силу та глибину естетичного переживання у зв’язку із сприйняттям
прекрасного в навколишньому середовищі; здатність підключати образні враження,
фантазію, асоціацію в процесі світосприйняття [170].
Л.Печко виділяє такі критерії естетичного сприйняття [165, 33]:
Адекватність естетичного сприйняття – оцінка прекрасного та виразного в
природі, творче ставлення до природних явищ.
Усвідомлення, цілеспрямованість естетичного сприйняття.
Гармонізація розвитку естетичної свідомості.
Творча активність, яка виявляється в оригінальній особистісній інтерпретації
явищ природи, ознак її краси та виразності.
Виникнення почуття відповідальності за долю рідного краю, її конкретних
об’єктів, гуманність.
На основі узагальнення наукових досліджень, а також ураховуючи результати
експериментальної роботи, виділено критерії, які, на нашу думку, характеризують
головні якості та показники сформованості у підлітків естетичного сприйняття
навколишнього середовища.
І. Емоційно-естетичні критерій:
виявлення естетичних потреб, інтересів, установок у процесі естетичного
сприйняття навколишнього середовища;
здатність до емоційно-цілісного світопереживання в процесі естетичного
сприйняття.
ІІ. Аксіологічний критерій:
здатність до естетичного оцінювання в процесі естетичного сприйняття.
ІІІ. Когнітивний критерій:
наявність естетичних уявлень, поглядів, переконань.
ІV. Творчо-діяльнісний критерій:
виявлення творчої активності в процесі естетичного сприйняття навколишнього
середовища як здатності до естетичної діяльності.
Запропоновані критерії відображають суттєві характеристики естетичного
світосприйняття підлітків та дозволяють оцінити поточні й кінцеві результати
сформованості естетичного сприйняття навколишнього середовища у процесі
вивчення природничих дисциплін.
Зрізи, які показували рівень сформованості естетичного сприйняття навколишнього
середовища, проходили як спостереження за підлітками, особисті бесіди з учнями
та їх класними керівниками, аналіз результатів творчої діяльності підлітків,
складання індивідуальних характеристик естетичної розвиненості.
Контрольна та експериментальна групи були підібрані за такими ознаками: віковий
та кількісний склад, ступінь розвиненості інтересів учнів, відвідування
гуртків, клубів.
В експерименті брали участь 567 учнів 5-9 класів СЗШ №№ 12, 33, 32, 6 м.
Луганська, НВК Луганської міської школи-гімназії № 52 та Металістської СЗШ
Слов’яносербського району Луганської обл., у тому числі в експериментальних
класах – 281 учень, в контрольних класах – 286 учнів.
Вибірку експериментальних класів склали: серед молодших підлітків (усього 166
учнів): 5-А клас – СЗШ №12, 5-Б клас – СЗШ №6, 5-В клас – СЗШ №33; 6-А– СЗШ
№12, 6-Б – СШЗ №32, 6-А, 6-Б – НВК Луганська міська школа-гімназія № 52; 7-Б –
СЗШ №6, 7-Б