РОЗДІЛ 2
АНАЛІТИКО-СТАТИСТИЧНІ МОДЕЛІ ОРГАНІЗАЦІЇ МИТНОГО КОНТРОЛЮ
2.1. Модель митного контролю з урахуванням його достовірності
Основне призначення Державної митної служби України полягає в забезпеченні законності міжнародних перевезень товарів та предметів. Розширення міжнародних зв'язків і обсягу перевезень загострює важливість законності цих перевезень і проблеми забезпечення контролю їх законності. Кількість ПМП зростає пропорційно збільшенню обсягів міжнародних перевезень.
Велика інтенсивність потоку товарів, які проходять через митний контроль в одиницю часу, ставить задачу забезпечення необхідної пропускної спроможності митниці при високій достовірності контролю законності перевезень. Іноді забезпечити високі рівні цих показників одночасно буває складно. Проблема ускладнюється великим різноманіттям товарів, великою їх кількістю, недостатністю досконалих технічних засобів і технологій контролю багатьох видів товарів предметів і речовин. Нерідко виникають помилки в роботі інспекторів митного контролю внаслідок обмежених можливостей технічних засобів контролю, існуючих технологій контролю, суб'єктивних факторів. Суб'єктивні фактори можуть виникати внаслідок обмежених можливостей людини, а іноді внаслідок навмисних дій інспекторів. Все це необхідно враховувати при аналізі роботи митниці і розробці заходів покращення виконання цієї дуже важливої державної справи.
На рис. 2.1 зображена структурна схема моделі митного контролю об'єктів міжнародних перевезень [7].
В митницю поступає в одиницю часу деякий потік товарів з інтенсивністю , законність переміщення якого треба перевірити й
проходить неконтрольованою у зв'язку з обмеженими можливостями митниці або при наявності "зеленого" коридору для свідомої частини клієнтів. Тут - доля контрольованої частини і - доля неконтрольованої частини товару залежить від виду товару та конкретних можливостей митниці.
Система контролю
Рис.2.1 - Структурна схема моделі митного обслуговування об'єктів перевезень.
Внаслідок можливих помилок контролю з імовірністю частина об'єктів, які контролюються, може пройти кордон з ПМП. Її частка становитиме в потоці об'єктів інтенсивності величину . Без ПМП з потоку пройде об'єктів за одиницю часу, які підлягають контролю.
В неконтрольованій частині об'єктів, інтенсивність якої складає величину , частина об'єктів пройде митний кордон з невиявленими ПМП, а частина об'єктів - без ПМП. При цьому величина означає ймовірність наявності ПМП в потоці об'єктів, які не підлягають та підлягають контролю. Взагалі наявність ПМП в обох частинах об'єктів (в одній, яка підлягає контролю, в другій, яка контролю не підлягає) може бути різною. Наприклад, при наявності "червоного" і "зеленого" коридорів внаслідок різної оцінки законності перевезень клієнтами (пасажирами) обох груп імовірності ПМП можуть бути різними.
При організації митного контролю слід звернути увагу на зменшення кількості об'єктів з ПМП, які виявляються в результаті контролю і затримуються на митному кордоні , кількості об'єктів, які пройшли з невиявленими при контролі ПМП і кількості об'єктів з ПМП, які пройшли без контролю . Через митний контроль з потоку об'єктів просочується . Це означає, що при розробці заходів покращення митного контролю необхідно зменшувати частку об'єктів, які не проходять контролю, а також підвищувати достовірність контролю . Тоді з часом зменшиться і частка ПМП в потоці об'єктів контролю.
Ефективність митного контролю (коефіцієнт ефективності) може визначатися, як частка кількості виявлених ПМП в їх загальній кількості, які виникають на протязі певного відрізку часу:
.
Неефективність митного контролю (коефіцієнт неефективності) визначається, як частина кількості не виявлених ПМП в загальній їх кількості на певному відрізку часу:
;
Частка загальної кількості ПМП в загальній кількості об'єктів, які пройшли обслуговування на митниці становить:
.
Ефективним заходом може бути впровадження вибіркового контролю в межах "зеленого" коридору і повторного вибіркового контролю в межах "червоного" коридору.
Зменшення ПМП можна досягти шляхом впровадження повторного контролю об'єктів перевезень, який може здійснюватись вибірково з імовірністю . З одного боку, це сприятиме підвищенню достовірності основного виду контролю, а з іншого боку, призведе до зменшення ймовірності появи спроб контрабанди в потоці об'єктів перевезень.
Якщо відома інтенсивність потоку об'єктів для контролю , то в ньому може бути за деякий час потенціальних ПМП . При одноразовому контролі кількість виявлених ПМП за цей проміжок часу становитиме , де - імовірність виявлення ПМП в потоці об'єктів контролю. Повторному контролю в "червоному" коридорі можуть підлягати за час тільки об'єктів, з яких можуть бути виявлені додатково ПМП, де - імовірність виявлення ПМП в процесі повторного контролю.
Всього на інтервалі часу на виході обох коридорів при вибірковому подвійному контролі в межах "червоного коридору" і вибірковому в межах "зеленого коридору" можуть бути виявлені ПМП. Таким чином, імовірність виявлення ПМП при подвійному контролі становить величину . Якщо , , то ця ймовірність дорівнюватиме . Але на практиці нема потреби в суцільному подвійному контролі. Достатньо ефективним може бути і подвійний контроль при . Метою такої організації митного контролю є зменшення ймовірності і .
Проникнення через митний кордон об'єктів з ПМП приносить державі не тільки економічну, але і соціальну шкоду. Це добре розуміють митні органи і вдосконалюють систему митного обслуговування. Але і порушники вишукують все досконаліші прийоми ПМП. Вирішення цієї проблеми знаходиться при суціль