Ви є тут

Формування художнього світогляду старшокласників у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи

Автор: 
Артюхова Олена Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U004395
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2.
ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ХУДОЖНЬОГО СВІТОГЛЯДУ УЧНІВ СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
2.1. Культурологічна та психологічна зумовленість формування художнього
світогляду старшокласників
Актуальність питання про використання мистецтва з метою художньої освіти
молоді, зокрема старшокласників, не викликає сумніву. Дослідження явища
художнього, естетичного, морального становлення особистості обертається
переважно навколо таких домінантних аспектів, як зміст та особливості взаємодії
людини з мистецтвом та результати цієї взаємодії. Пріоритетним напрямом
розкриття зазначеного питання є той, який виражає необхідність людинотворчої
спрямованості процесу, використання його з метою формування довершеного
художнього світосприймання, надання відчуття цілісності особистості.
Як зазначалося раніше, багатий досвід спілкування з художніми явищами є
неодмінно важливим фактором, який впливає на здатність старшокласника художньо
взаємодіяти з навколишньою дійсністю, зберігати зв’язок з приємними враженнями
від реальності завдяки художнім образам та художньо сприймати навколишній світ.
Однак, не менш вагомими факторами впливу є психологічні особливості віку
людини, її інтереси, наміри, значну увагу привертають створені для художнього
розвитку старшокласника умови, забезпечення керування цим процесів з боку
спеціалістів, тобто педагогів, учителів, мистецтвознавців.
Традиційним і досить частим явищем є декларування потенційних можливостей
мистецтва у художньому, моральному, емоційному, інтелектуальному розвитку
людини. В Україні ряд вчених займається вивченням процесу мистецької освіти.
Однак актуальним залишається питання використання світоглядного потенціалу
мистецтва задля формування відповідного утворення в учнів старшого шкільного
віку.
З огляду на актуальність концептуального осмислення ролі мистецтва у художньому
становленні старшокласників, вивчення стану світоглядної освіти у сучасній
загальноосвітній школі (зокрема художньої світоглядної освіти), та
„сприйнятливості” учнів старшого шкільного віку до зазначеного впливу нами були
визначені наступні завдання наукового пошуку:
* дослідити психологічні і культурологічні особливості формування художнього
світогляду в учнів старшого шкільного віку;
* обґрунтувати функції художнього світогляду старшокласника у процесі
становлення його як особистості;
* визначити критерії, показники та рівні сформованості художнього світогляду
старшокласників.
Вирішуючи завдання визначення психологічних і культурологічних особливостей
формування художнього світогляду в учнів старшого шкільного віку, ми звернулися
до наукових досліджень, у яких вдалося виявити характерні риси загального
розвитку старшокласників і характерних виявів їх ставлення до явищ художніх, а
також специфіки мистецтва, однією з функцій якого є світоглядна.
Особливості старшого шкільного віку ми розглядали з погляду потенційних
характеристик і виявлення особистісних пріоритетів у сфері становлення їх
художнього світогляду засобами спілкування з мистецтвом: наскільки даний вік є
сприятливим для художнього розвитку, або навпаки – характеризується
послабленням звернення особистості до художніх явищ, що вимагає посиленої
педагогічної уваги.
Мистецтво ми розглядаємо як явище, наділене яскраво вираженим потенціалом
світоглядного художнього виховання старшокласника, як акумулятор найважливіших
проявів, необхідних для розвитку художнього світогляду учнів, і які виділяють
його, таким чином, з-поміж інших сфер впливу: науки, суспільних процесів,
природних обставин тощо.
Сучасна педагогічна теорія і практика орієнтується на пошук шляхів, які б
сприяли повноцінному формуванню особистості. Художній розвиток, удосконалення
здібностей образно-творчого спілкування учнівської молоді з дійсністю і явищами
культури передбачає залучення освітньо-виховних можливостей мистецтва. Його
образний характер, здатність впливати на почуття, розум, волю особистості
створюють особливі умови формування у молоді художньо-світоглядного ставлення
до навколишнього світу. Звідси цілком мотивованою слід вважати діяльність
сучасної шкільної практики, спрямованої на використання художньої літератури і
мистецтва як засобу світоглядної освіти учнів.
Досвід цілеспрямованого використання мистецтва у художньо-світоглядному
розвитку особистості відомий давно. Учені (А.Бокотей, С.Мартинюк та ін.)
характеризують процес становлення художньої освіти в Україні як різнобічний і
такий, що має міцне коріння: „художня освіта в Україні, як і образотворче
мистецтво, має тисячолітню історію. Перейнявши з християнством від Візантії
цілий ряд здобутків античної цивілізації, Русь – Україна увійшла в русло
Європейського мистецтва. Процеси становлення і розвитку художньої освіти в
Україні проходили синхронно з аналогічними процесами в інших країнах Європи,
звичайно, з особливостями, викликаними історичною долею народу.
Художня освіта в Україні набула ознак загальноєвропейського стандарту у період
відродження української державності, коли у 1917 році була заснована Українська
академія мистецтв. Зазнаючи деформації, ідеологічного тиску і впливу вторинних
догматів протягом ХХ століття, художня освіта України продовжувала формуватись
у цілісну структуру, яка охоплює всі напрями образотворчого та
декоративно-ужиткового мистецтва, дизайну і архітектури (від початкового
навчання до повної вищої освіти). Цей процес активно продовжується формуванням
нових галузей, що, з одного боку, зумовлене потребою заповнення відсутніх в
Україні напрямів художньої освіти, з іншого – вимогами суспільного й
економічного прогресу. Декоративно-вжит