РОЗДІЛ 2
ОБҐРУНТУВАННЯ І РОЗРОБКА МЕТОДИКИ ПІДГОТОВКИ ДИСПЕТЧЕРІВ-ІНСТРУКТОРІВ СЛУЖБИ ПОВІТРЯНОГО РУХУ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ТРЕНАЖЕРІ В УМОВАХ МОДУЛЬНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ
2.1. Модульний підхід як основа розробки методики підготовки диспетчерів-інструкторів служби повітряного руху до педагогічної діяльності
Аналіз проблеми підготовки диспетчерів-інструкторів СПР до педагогічної діяльності показав, що виконання завдань даного дослідження значною мірою залежить від розв'язання певних протиріч, що виникають в процесі виконання службових обов'язків цих працівників. Аналіз літератури дозволив виявити такі [101, с.201]:
- протиріччя між мотиваційно-цільовою та операційною структурами діяльності (ці протиріччя можна віднести до класу внутрішніх протиріч);
- протиріччя між психолого-дидактичними характеристиками інформації та характеристиками психологічних процесів і механізмів її засвоєння (ця група протиріч належить до класу зовнішньо-внутрішніх протиріч);
- протиріччя матеріальних систем, що забезпечують реалізацію предметних галузей інженерних дисциплін (ця група протиріч належить до класу зовнішніх протиріч).
На нашу думку, в умовах діяльності диспетчерів-інструкторів СПР має місце протиріччя між мотиваційно-цільовою та операційною структурами діяльності. Адже, як показало опитування, що проводилося нами на стадії констатуючого експерименту, диспетчери-інструктори СПР мають високий рівень мотивації щодо якісної організації діяльності на рівні сучасних вимог, але операційні можливості для її реалізації значно гальмують процес. Одним із способів вирішення внутрішніх протиріч в системі педагогічної діяльності цих фахівців є розробка мотиваційно-цільових аспектів діяльності з організації їх професійного самонавчання (самопідготовки). В цьому випадку мета попереднього етапу, а саме самопідготовка диспетчера-інструктора СПР до педагогічної діяльності, на поточному етапі стає вже операційним засобом досягнення іншої цілі більш високого рівня - підготовки авіаспеціаліста на рівні сучасних вимог. Тобто, диспетчер-інструктор СПР на етапі самопідготовки до виконання педагогічної діяльності ставить за мету підвищення педагогічних знань, умінь, навичок, які на другому етапі використовує вже як операційний засіб ефективної підготовки фахівця.
Сутністю вирішення зовнішніх протиріч є забезпечення більш високого рівня параметрів навчальної інформації по відношенню до поточних характеристик психологічних процесів та механізмів її засвоєння. Дане протиріччя теж має місце в процесі педагогічної діяльності диспетчерів-інструкторів СПР як на етапі самопідготовки, так і на етапі реалізації педагогічних функцій, оскільки диспетчер-інструктор СПР не має сьогодні ефективних матеріальних педагогічних засобів (педагогічного інструментарію), який би забезпечив реалізацію необхідного рівня підготовки авіаспеціалістів. Стрижнем вирішення цього протиріччя є використання сучасних інформаційних технологій [9, 35, 88, 116, 210] як засобу ефективної реалізації змісту як самопідготовки диспетчера-інструктора СПР, так і організації підготовки стажера. Водночас загальна теорія діалектичних протиріч в своєму арсеналі має і такий перелік шляхів їх подолання [101, 204]:
* перехід протилежностей одна в одну в більш високих формах;
* подолання однієї з протилежностей; зникнення обох протилежностей при докорінному перетворенні системи.
Вважаємо, що в основу вирішення протиріч даного дослідження в цьому аспекті доцільно взяти шлях переходу протилежностей одна в одну в більш високих формах. При цьому нами враховувалося, що між метою і операційним засобом існує діалектичний зв'язок. А саме, в умовах організації педагогічної діяльності диспетчера-інструктора СПР в традиційних умовах метою виступала якісна підготовка фахівця, а засобом - існуючий педагогічний інструментарій. Оскільки на сучасному етапі розвитку галузі вони вступили в протиріччя, то тепер засобом має виступати ефективний педагогічний інструментарій для досягнення відповідної мети - підготовки фахівців на сучасному рівні вимог.
Подальша дослідницька діяльність була зосереджена на пошуку реальних шляхів вирішення питання. Увагу було спрямовано на втілення в процес підготовки до педагогічної діяльності одного з найбільш ефективних технологічних шляхів в навчанні - модульного підходу як основи розробки методики навчання диспетчерів-інструкторів СПР педагогічної діяльності. Підставою для такого вибору стали дослідження [15, 23, 185, 220, 227, 228].
Аналіз літератури [2, 11, 6, 12, 23, 42, 93, 181, 208] дозволив узагальнити особливості модульної технології, які можуть певною мірою гарантувати заходи для успішного оволодіння диспетчером-інструктором СПР змістом підготовки до педагогічної діяльності. Зокрема, провідною характеристикою нової технології є чіткий поділ навчального матеріалу на окремі частини (блоки), адаптовані для тієї чи іншої категорії тих, хто навчається, з метою забезпечення перш за все самостійного засвоєння інформації.
Модульність вимагає:
- дотримання певних умов, а саме: організації навчання за окремими функціональними блоками-модулями, які поєднують зміст, форми і методи педагогічної роботи;
- визначення конструювання навчального матеріалу таким чином, щоб модуль забезпечував досягнення кожним з тих, хто навчається, чітко визначених перед ним дидактичних цілей.
Було визначено важливі особливості нової технології: сукупність і цілісність окремих навчальних елементів, що складають єдиний модуль; динамічність і гнучкість змісту кожного елемента й відповідно кожного модуля; паритетність педагога і тих, кого він навчає, як основа ефективної взаємодії; оцінка результатів за підсумковим контролем; надання можливості кожному з тих, хто навчається, брати участь в оцінюванні своєї роботи і поліпшувати підсумковий результат.
В модульному навчанні одним з головних завдань є формування навичок самоосвіти, і тому весь процес будується на основі цілепокладання з ієрарх