Ви є тут

Формування готовності майбутнього вчителя фізики до використання освітніх технологій у професійній діяльності.

Автор: 
Манькусь Ірина Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U000313
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕДАГОГИЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ ДО ВИКОРИСТАННЯ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ
2.1. Логіка та методика констатувального експерименту
З метою виявлення і перевірки стану готовності майбутніх учителів фізики до використання освітніх технологій в майбутній професійній діяльності було проведено дослідження, що здійснювалося протягом 2000-2006 років на базі фізико-математичного факультету Миколаївського державного університету ім. В.О. Сухомлинського, обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, ЗОШ №3, 51, 15, 46, 6, 11, 2 економічного і морського ліцеїв, ліцею "Педагог" м.Миколаєва, загальноосвітньої школи с. Козирка Очаківського району Миколаївської області.
На констатувальному етапі дослідження брали участь студенти І-V курсів фізико-математичного факультету спеціальностей 7.00103 "Педагогіка і методика середньої освіти. Фізика та основи інформатики" і 7.010103 "Педагогіка і методика середньої освіти. Фізика", "Педагогіка і методика середньої освіти. Математика", викладачі кафедр освітніх технологій, методики викладання фізики, учні ліцею "Педагог" та ЗОШ №3, 51, 15, 46, 6, 11, 2 економічного і морського ліцеїв, що склало 652 особи, в т.ч. 31 викладач, 29 вчителів, 379 студентів, 213 учнів. Метою дослідження було виявлення та визначення існуючих в практиці роботи педагогічних університетів протиріч, підходів та існуючих організаційно-педагогічних умов щодо формування готовності майбутніх учителів фізики до використання освітніх технологій в майбутній професійній діяльності.
Завданнями констатувального етапу дослідження передбачалося:
1. Проаналізувати стан сформованості готовності досвідчених учителів (стаж роботи більше 20 років, вища категорія) і учителів-початківців (стаж роботи до 3 років, І категорія) до використання освітніх технологій при викладанні фізики.
2. Визначити зацікавленість учнів в видах пізнавальної діяльності на уроках фізики, проаналізувати найбільш ефективні методи, технології та форми організації навчального процесу з фізики.
3. Проаналізувати рівень готовності майбутніх учителів фізики до використання освітніх технологій у майбутній професійній діяльності в процесі їх предметно-методичної підготовки в університеті:
- визначити необхідність орієнтації предметно-методичної підготовки студентів університетів на теорію освітніх технологій і практику їх використання в навчанні фізики на основі аналізу професійної діяльності вчителів фізики;
- проаналізувати цілі, завдання, зміст університетських навчальних планів та програм циклу педагогічних дисциплін, методики викладання фізики та ступінь їх орієнтації на використання освітніх технологій навчання в майбутній професійній діяльності;
- на основі аналізу методів навчання, які використовуються при викладанні курсів фізики та методики її викладання визначити ступінь орієнтації предментно-методичної підготовки студентів університетів на теорію освітніх технологій і практику їх використання в навчанні фізики (на основі анкетування та бесід з викладачами університету).
4. Визначити критерії, за якими визначається готовність майбутніх учителів фізики до використання освітніх технологій навчання, тобто вихідне значення.
5. Встановити на основі виявлених критеріїв рівні готовності майбутніх учителів фізики до використання освітніх технологій.
6. Створити концептуально обгрунтовану модель формування готовності майбутніх учителів фізики до використання освітніх технологій у майбутній професійній діяльності в ході професійно-педагогічної підготовки.
Вирішення цих завдань дало можливість створити цілісну методику формування ГдВОТ і підготувати відповідні до цієї методики методичні рекомендації.
Для вирішення завдань на констатувальному етапі експерименту нами використовувались такі методи:
- інтерв'ювання і анкетування досвідчених учителів і учителів початківців;
- анкетування учнів загальноосвітніх шкіл;
- аналіз результатів загальнопедагогічної та предметно-методичної підготовки майбутніх учителів фізики на основі результатів анкетування випускників університету;
- анкетування студентів випускного курсу, які пройшли педагогічну практику, з метою встановлення необхідності орієнтації професійної підготовки майбутніх учителів фізики на теорію та практику використання освітніх технологій;
- аналіз уроків, проведених студентами на педагогічній практиці;
- аналіз звітної документації студентів з педагогічної практики;
- аналіз структури і змісту навчальних планів, програм та навчальних посібників з університетського курсу педагогіки та методики викладання фізики на основі документів, що регламентують теоретичну та практичну підготовку майбутнього вчителя фізики;
- аналіз методів та технологій навчання, які використовуються при викладанні курсів фізики та методики її викладання на основі анкетування та бесід з викладачами фізики, спостережень за організацією навчально-виховного процесу при відвідуванні лекційно-практичних занять, які вони проводять.
На завершальному етапі експерименту, на основі аналізу узагальненого матеріалу було уточнено педагогічні умови, що забезпечують ефективність формування готовності до використання освітніх технологій майбутніх вчителів фізики та обґрунтовано підходи щодо шляхів їх впровадження в роботу університету, розроблена відповідна модель.
З метою вивчення стану сформованості готовності до використання освітніх технологій проводилося анкетування досвідчених вчителів фізики і учителів-початківців. Вчителям пропонувалась анкета (додаток А, за методикою О.В.Попової). В результаті спеціально розроблених таблиць були підраховані загальні індекси сформованості готовності до використання освітніх технологій [159, с.171].
В таблиці були внесені показники, згруповані за такими ознаками:
- показники мотиваційного компоненту готовності (1м., 2м., 3м.);
- показники змістового