Ви є тут

Педагогічні засади інноваційної управлінської діяльності керівника загальноосвітнього навчального закладу

Автор: 
Погрібна Нелля Сергіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U000662
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
НАУКОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ТА ЗМІСТ МОДЕЛІ ІННОВАЦІЙНОЇ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КЕРІВНИКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

2.1. Теоретичне обґрунтування інноваційної управлінської діяльності

На основі здійсненого теоретичного аналізу сучасних підходів до управління соціально-педагогічними системами та стану реалізації інноваційної управлінської діяльності керівниками загальноосвітніх навчальних закладів нами розроблена модель інноваційної управлінської діяльності.
У перекладі з латинської поняття "модель" означає міру, зразок, примірник чого-небудь [125, с. 45]. У дослідженнях голландських вчених вона визначається як дійовий інструмент для конструювання майбутніх ситуацій, знаходження альтернатив у розвитку школи з урахуванням основи - зв'язку між освітою і організацією [139, с. 196].
Енциклопедичний філософський словник з'ясовує, що в логіці та методології науки модель - аналог визначеного фрагменту природної або соціальної реальності концептуально-теоретичного утворення. Цей аналог використовується для збереження знань про оригінал, конструювання та управління ним.
Під моделлю розуміють уявну або матеріальну систему, яка, відображаючи або відтворюючи об'єкт дослідження, може змінити його так, що її вивчення дає нову інформацію про цей об'єкт [203, с.62].
Через створення моделі управлінської діяльності здійснюється аналітичний опис системи управління, пояснюються причини її недостатньої ефективності, відбувається прогнозування нових умов системи управління, а також наслідків від її впровадження, визначається еталон для порівняння діючої і попередньої систем управління, змістовно обґрунтовується проект реальної системи управління [156, с. 45].
При розробці моделі ми врахували, що здійснення "нової моделі управління" спрямоване на створення гнучкої, динамічної, демократичної системи управління, яка використовує варіативні управлінські рішення; прогнозує кінцеві результати діяльності; включає економічні механізми діяльності, пов'язані з необхідністю посилення фінансової самостійності шкіл; забезпечує оптимальне поєднання адміністративного, колективного управління й самоврядування тощо [140, с. 112].
У період моделювання нами використані також основні положення нової течії в теорії управління соціальними системами - управління організаціями, що навчаються ("learning Organizations"), які характеризуються підвищеною увагою до якості всіх процесів та постійним їх удосконаленням. Для таких організацій важливим є: стратегічне мислення, бачення майбутнього; розвиток корпоративної культури; практика наділення працівників владою; горизонтальна структура управління; командна робота та вільний обмін інформацією [36, с. 21].
У процесі моделювання та безпосередньої побудови моделі були використані такі принципи: багатовекторність факторів впливу на систему, системно-структурний аналіз, рівневий підхід, послідовність і логічність основних етапів пошуку, конкретність, доцільність обраних методів, цілісність і завершеність процесів.
Мета моделі полягає у тому, щоб з'ясувати зміст методологічної та теоретичної підготовки керівника, необхідний для усвідомлення сутності та органічності інноваційної управлінської діяльності, виокремити її специфічні функції та забезпечити керівника закладу освіти відповідними технологіями. Зміст моделі полягає у тому, щоб керівник загальноосвітнього навчального закладу набуваючі нові знання, включився в процес їх перетворення на конкретні управлінські вміння.
Запропонована нами модель не тільки визначає необхідну сукупність знань, умінь і навичок, а й залишає можливості для її подальшої горизонтальної розбудови та особистісної визначеності керівника.
Рівні моделі визначають ступінь величини та значимості складових моделі, необхідних для реалізації інноваційної управлінської діяльності та повноцінної взаємодії керівника з учасниками навчально-виховного процесу.
Модель інноваційної управлінської діяльності керівника ЗНЗ розглядається нами як інструмент конструювання майбутніх ситуацій, знаходження альтернатив у розвитку закладу освіти та забезпеченні його конкурентоспроможності (рис.2.1).

Рис.2.1. Модель інноваційної управлінської діяльності керівника ЗНЗ

Зміст моделі з'ясовується через концептуальний, змістовний та технологічний рівні. Визначені рівні взаємозумовлені та взаємопов'язані. Логіка і послідовність їх змісту взаємообґрунтовані та дотичні один до одного.
Першим у структурі моделі є концептуальний рівень. У перекладі з латинської "концепція - це система поглядів, таке чи інше розуміння явищ, процесів або єдиний, визначальний замисел, головна думка будь-якого твору, наукової праці." [172, с. 252]; система доказів певного положення, система поглядів на те чи інше явище, світогляд, світорозуміння, погляди, переконання [116, с. 321].
Зміст концептуального рівня розкриває мету, завдання інноваційної управлінської діяльності керівника загальноосвітнього навчального закладу; наукові підходи і принципи до управління загальноосвітнім навчальним закладом в умовах інноваційного розвитку.
Мета інноваційної управлінської діяльності полягає у визначенні головних перспективних напрямів розвитку закладу освіти, накопиченні ресурсу та інноваційного потенціалу, розробці і впровадженні нового змісту та форм освітнього процесу, створенні умов для розвитку нового педагогічного мислення.
Основні її завдання полягають у об'єднанні колективу закладу освіти навколо головної мети, здійсненні постійного моніторингу результатів управлінської діяльності керівника, розробці різноманітних форм та видів педагогічної діяльності для здійснення права вибору та адаптації членів педагогічного колективу; підтримці та стимулюванні інноваційної, експериментальної та науково-дослідницької діяльності педагогів; створенні специфічної "комунікативної площини", здатної забезпечувати