Ви є тут

Педагогічні умови організації виробничої практики у професійно-технічних училищах швейного профілю в Україні (друга половина ХХ ст.)

Автор: 
Попова Тетяна Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U002204
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСВІД РЕАЛІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ОРГАНІЗАЦІЇ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ У ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИХ УЧИЛИЩАХ ШВЕЙНОГО ПРОФІЛЮ В УКРАЇНІ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХХ СТОЛІТТЯ
2.1. Професійно-педагогічна компетентність майстра виробничого навчання
2.2. Взаємозв'язок навчальних закладів і підприємств у період виробничої практики
2.3. Організаційно-методичне забезпечення виробничої практики
2.4. Здійснення систематичного контролю за процесом проведення виробничої практики
2.5. Реалізація виховного потенціалу виробничої практики
2.6. Рекомендації щодо використання прогресивних ідей вітчизняного досвіду організації виробничої практики в сучасних умовах
Висновки до другого розділу
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ 3
12
12
29
64
100
104
105
131
145
158
176
187
192
196
199
237
ВСТУП

Актуальність і доцільність дослідження. Сучасне суспільство, побудоване на принципово нових соціально-економічних і правових засадах потребує системної підготовки висококваліфікованих, конкурентоспроможних та мобільних на ринку праці робітників, зокрема швейного профілю. Це значною мірою залежить від системи організації процесу навчання у професійно-технічних закладах. Важливим складником змісту професійної освіти є виробнича практика, яка сприяє зростанню міцності теоретичних знань, удосконаленню та закріпленню практичних умінь, навичок, розвитку професійної самостійності учнів, оволодінню ними прогресивними технологіями, сучасним обладнанням та досвідом роботи новаторів виробництва.
У зв'язку з цим ґрунтовне вивчення існуючого історико-педагогічного досвіду щодо організації виробничої практики у професійно-технічних училищах швейного профілю в Україні у ХХ столітті дозволить подолати суперечність між високими вимогами до здійснення навчально-виховного процесу, зокрема під час виробничої практики та фактичним станом її проведення.
Організація виробничої практики, як свідчить проведене дослідження, є актуальною науково-педагогічною проблемою, а саме:
* теоретичні основи здійснення виробничої практики представлено в монографічних виданнях та методичних посібниках українських і російських учених С.Я. Батишева, Г.Т. Грецької, В.А. Панкратової, В.О. Скакуна, В.М. Сурікова, О.І. Титова, І.І. Труханова, М.О. Шамкова, та ін;
* організаційно-методичні питання щодо проведення виробничої практики відображено у працях М.І. Макієнка, О.І. Молчанова, Л.Л. Сушенцевої, А.Ф. Щепотіна та ін.;
* діяльність майстра виробничого навчання у ході практичного навчання аналізувалась І.Б. Васильєвим, Г.Т. Грецькою, Т.А. Дев'ятьяровою, В.А. Панкратовою, І.І. Трухановим, М.О. Шамковим та ін;
* система контролю виробничої практики знайшла відбиття в роботах Ю.П. Бєлова, М.А. Горяінова, М.Г. Колесника, З.В. Рогушиної, О.Г. Соколова та ін;
* виховання учнів під час професійно-практичної підготовки частково висвітлено в працях М.К. Будникова, М.М. Дьяченко, С.Т. Золотухіної, Ф.А. Каримова, Н.Г. Ничкало, В.Г. Федцова, О.І. Щербак та ін.
Окремі аспекти організації виробничої практики в історико-педагогічному плані були розглянуті в монографічних виданнях та дисертаційних дослідженнях багатьох учених: С.Я. Батишева, О.О. Булгакова, Н.І. Глазунової, Н.К. Деєвої, О.М. Коханко, Н.Г. Ничкало, В.В. Олейника, Є. Г. Осовського, Н.О. Падуна, М.Ф. Пузанова, М.П. Соловйова, О.Л. Хромової, О.І. Щербак та ін. У зазначених вище дослідженнях підкреслюється надзвичайно важливий статус виробничої практики в системі професійної підготовки.
Однак проблема проведення виробничої практики для учнів професійно-технічних училищ швейного профілю в Україні у другій половині ХХ століття та педагогічні умови її організації, забезпечення яких дозволяло якісно поліпшити навчально-виховний процес у досліджуваний період, не були предметом спеціального вивчення та узагальнення.
Таким чином, усвідомлення актуальності розробки цієї проблеми в сучасних умовах, наявність накопиченого досвіду щодо здійснення виробничої практики у професійно-технічних закладах швейного профілю, а також відсутність праць історико-педагогічного напряму, де б цілісно розглядалась система становлення та вдосконалення виробничої практики, зумовили вибір теми дисертаційного дослідження "Педагогічні умови організації виробничої практики у професійно-технічних училищах швейного профілю в Україні (друга половина ХХ століття)".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертацію виконано згідно з темою науково-дослідної роботи кафедри педагогіки та методики професійного навчання Української інженерно-педагогічної академії "Теоретичні та методичні основи педагогічної складової інженерно-педагогічної освіти". Тема дисертаційного дослідження затверджена вченою радою Української інженерно-педагогічної академії (протокол №7 від 30 січня 2004 р.) й узгоджено в Раді з координації наукових досліджень у галузі педагогіки та психології в Україні (протокол №1 від 25 січня 2005 р.).
Об'єкт дослідження - процес підготовки робітників у професійно-технічних училищах в Україні у другій половині ХХ століття.
Предмет дослідження - педагогічні умови організації виробничої практики в професійно-технічних училищах швейного профілю в Україні у досліджуваний період.
Мета дослідження - на основі аналізу історико-педагогічної літератури, архівних матеріалів, сучасних монографічних видань систематизувати теоретичні ідеї та узагальнити досвід організації виробничої практики учнів професійно-технічних училищ швейного профілю в Україні у другій половині ХХ століття.
Завдання дослідження:
1. Систематизувати погляди українських і зарубіжних педагогів, діячів освіти, філософів, психологів минулого та досліджуваного періоду на мету, завдання, функції, зміст та форми організації виробничої практики у професійно-технічних училищах у другій половині ХХ століття.
2. Визначити етапи і адекватні їм тенд