РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПІДГОТОВКИ СТАРШОКЛАСНИКІВ ДО ВИКОНАННЯ СОЦІАЛЬНИХ
РОЛЕЙ
2.1. Модель підготовки старшокласників до виконання соціальної ролі громадянина
Ефективність процесу підготовки старшокласників до виконання соціальної ролі
громадянина в процесі навчання предметам гуманітарного циклу безпосередньо
залежить від ступеня реалізації моделі даного процесу. Одне з головних завдань
дослідження полягало в науковому обґрунтуванні, розробці й експериментальній
апробації цієї моделі, яка є розумовою, логічною схемою розгорнутої цілісної
педагогічної діяльності.
Для вирішення поставленого завдання проводився теоретичний аналіз філософської,
педагогічної, психологічної, методичної літератури, аналізувався багаторічний
досвід роботи автора в школі, вивчався педагогічний досвід учителів України,
Росії й Білорусії, у тому числі за допомогою мережі Інтернет. Це дозволило
внести уточнення в робочу дослідницьку гіпотезу і розробити педагогічну модель
процесу.
Будуючи дану модель ми спирались на запропоновані дослідниками концепції:
системно-рольову модель формування особистості (М.Таланчук),
соціально-педагогічну та психологічну структуру діяльності вчителя
(Н.Кузьміна). Також ми використовували прийняте в сучасній науковій літературі
поняття “система” (В.Афанасьєв, В.Караковський, Н.Кузьміна).
Працюючи над моделлю, ми спиралися на принципах системності, цілісності,
єдності свідомості і діяльності, особистісно зорієнтованого розвитку.
Найефективнішою є модель, що розкриває зміст, принципи, засоби, форми і методи
навчання, зумовлені загальною метою. У нашому випадку вона має забезпечувати
формування у старшокласників патріотичного ставлення до України, уявлень про
економічний устрій суспільства, про взаємозв'язки суспільства з навколишнім
середовищем; розвивати навички патріотичного, економічно та екологічно
обґрунтованого способу поведінки, що ґрунтується на позитивній, внутрішній
мотивації.
Модель реалізації підготовки старшокласників до виконання соціальної ролі
громадянина в процесі навчання предметам гуманітарного циклу є
складноструктурованим утворенням, яке поєднує сукупність взаємозалежних
структурних елементів (рис. 2.1).
Навчальні програми з предметів “Економічна і соціальної географія України”,
“Економічна і соціальна географія світу”, “Основи економіки”, “Людина і
суспільство”
Сукупність знань, умінь і дій, які необхідно освоїти та якостей особистості,
які необхідно розвивати у старшокласників (відповідальність, здатність
пізнавати й аналізувати власні особливості, здатність до критичного аналізу,
вольові та комунікативні якості)
Компоненти методики підготовки старшокласників до виконання соціальної ролі
громадянина з урахуванням виховного потенціалу предметів гуманітарного циклу
Мотиваційно- комунікативний –
використання чинників формування позитивної внутрішньої мотивації навчання
Змістовий –
формування знань про сучасну картину світу – світоглядних ідей, фундаментальних
законів, теорій, закономірностей
Організаційний – використання різноманітних
форм навчальної діяльності (фронтальних індивідуальних, групових)
Функціональний – сполучення традиційних і особистісно зорієнтованих методів
навчання (рольові ігри, метод проектів)
Рух від директивного до демократичного стилю педагогічної діяльності
Рух від обмеженості джерел інформації до їх різноманітності
Рух від фронтальних до групових форм навчальної діяльності
Рух від теоретичного до предметно-перетворювального рівня навчання
Рівні та показники підготовленості старшокласників до виконання патріотичної,
економічної та екологічної складових соціальної ролі громадянина
Високий: глибоке, цілісне й системне оволодіння знаннями й уміннями, свідоме
формування якостей особистості, здатність впевнено використовувати знання й
уміння в практичній діяльності
Середній: достатнє оволодіння знаннями й уміннями, розуміння важливості
формування якостей особистості, здатність застосовувати знання й уміння в
практичній діяльності
Низький: недостатнє оволодіння знаннями й уміннями, відсутність розуміння
необхідності формування якостей особистості, слабке уявлення про можливості
застосування знань й умінь на практиці
Готовність і здатність старшокласників виконувати складові соціальної ролі
громадянина
Рис. 2.1. Модель підготовки старшокласників до виконання соціальної ролі
громадянина в процесі навчання предметам гуманітарного циклу
Ця модель є авторським уявленням про узагальнений процес підготовки
старшокласників до виконання соціальної ролі громадянина через формування її
патріотичної, економічної та екологічної інтеграційних складових, яка пройшла
апробацію в процесі експерименту і відповідно до якої здійснювалося
проектування реального процесу громадянського виховання.
Необхідною умовою реалізації даної моделі було виявлення сутнісного змісту
понять “патріот”, “патріотизм”, “економіст”, “еколог”. Для їх з’ясування нами
проводився теоретичний аналіз довідкової, психолого-педагогічної, географічної,
економічної, екологічної літератури.
У словнику В.Даля читаємо: “патріот – любитель батьківщини, ревнитель про її
благо, батьківщинолюб, отчизник” [58].
У словнику С.Ожегова наведені дещо інші визначення. “Патріот – людина, віддана
інтересам якоїсь справи, глибоко прив'язана до чого-небудь”. “Патріотизм –
відданість і любов до своєї батьківщини, до свого народу” [141].
Універсальний словник енциклопедія (УСЕ) пропонує таке визначення: “патріотизм
– позиція, яка поєднує відданість і любов до батьківщини, солідарність із
власним народом та