Ви є тут

Організаційно-педагогічні засади впровадження кредитно-модульної системи підготовки фахівців у вищих педагогічних навчальних закладах ІІІ-IV рівнів акредитації

Автор: 
Козак Тетяна Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U003133
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ВПРОВАДЖЕННЯ КРЕДИТНО-МОДУЛЬНОЇ СИСТЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
§ 2.1. Організаційно-методичні завдання
реалізації кредитно-модульної системи
Для визначення організаційно-методичних завдань впровадження та функціонування кредитно-модульної системи ми проаналізували структуру освітньої діяльності (ОД) вищого педагогічного навчального закладу, тобто побудували модель для вивчення загальних закономірностей і властивостей ОД ВНЗ [99]. Між моделлю і її прототипом не може існувати взаємно-однозначної відповідності, бо при моделюванні ми абстрагуємося від деяких властивостей прототипу, які на даному етапі вважаємо несуттєвими. Проте модель повинна задовольняти основну вимогу - адекватно відображати реальність.
Освітня діяльність вищого навчального закладу - це система взаємопов'язаних правил управління навчальним, виховним, науково-дослідним процесами та просвітницькою діяльністю викладачів. В ОД розрізняють основні елементи, часові періоди, напрями діяльності, етапи діяльності. Загальна структурна модель ОД ВНЗ зображена схемою (див. Додаток Б). Основними елементами ОД є: організація діяльності (розподіл функцій між структурними підрозділами ВНЗ); планування ОД; стимулювання праці викладачів та студентів; контроль і аналіз результатів ОД. Основними часовими періодами в освітній діяльності ВНЗ є: чотири роки, рік (навчальний рік), семестр, місяць, тиждень, день. Основні напрями ОД наступні: навчання та самонавчання студентів; виховання та самовиховання студентів; науково-дослідна діяльність викладачів і студентів; просвітницька діяльність працівників ВНЗ серед населення та міжнародна діяльність; розвиток і вдосконалення ВНЗ. Розрізняють етапи ОД: набір студентів на всі форми навчання; навчальна, виховна і науково-дослідна діяльність студентів, просвітницька діяльність викладачів; випуск студентів.
Структурна модель освітньої діяльності вищого навчального закладу дозволяє визначити організаційно-педагогічні засади впровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу. У Великому тлумачному словнику сучасної української мови [31] "засада - основа чогось; те головне, на чому ґрунтується, базується що-небудь; вихідне, головне положення, принцип, основа світогляду, правило поведінки; спосіб, метод здійснення чого-небудь", "умова - необхідна обставина, яка уможливлює здійснення, створення, утворення чого-небудь або сприяє чомусь", тобто поняття "засади" є, на нашу думку, ширшим, ніж "умови".
Педагогічні умови впровадження кредитно-модульної системи підготовки фахівців економічного профілю розглянуто у дисертаційному дослідженні Мороз І.В. [138]. Це поняття автор трактує як "сукупність педагогічних, психологічних та дидактичних факторів, що забезпечують ефективний навчальний процес, високу якість освіти". Серед чинників дослідниця виділяє професійну спрямованість навчального процесу; педагогічний досвід, професійну майстерність, науковий рівень професорсько-викладацького складу кафедр економічних факультетів; діагностику якості знань студентів; використання модульно-рейтингової технології; врахування індивідуальних особливостей студентів.
Дослідження та аналіз документів, покладених в основу інтеграційних процесів, дозволили визначити, що педагогічними засадами впровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу є: вирішення вищим навчальним закладом організаційно-методичних завдань; врахування психолого-педагогічних чинників учіння студентів ВНЗ в умовах інноваційної технології навчання; удосконалення професійно-педагогічної діяльності викладача в рамках КМС; посилення ролі студентського самоврядування; формування та контроль професійної компетентності випускника вищого педагогічного навчального закладу.
Вважаємо, що впровадження кредитно-модульної системи підготовки фахівців повинно здійснюватися за наступною схемою (рис. 2.1):
Зовнішні факториВнутрішні факториОРГАНИ УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮВНЗВПРОВАДЖЕННЯ КРЕДИТНО-МОДУЛЬНОЇ СИСТЕМИпроблеми нормативного забезпечення
впровадження чинних Галузевих стандартів вищої освіти;
надання студентам ВНЗ права на його дострокове закінчення;
вирішення проблем, пов'язаних з призовом до Збройних сил України;
нормативне визначення перерви у навчанні у зв'язку з навчанням чи стажуванням в освітніх та наукових установах іноземних держав;
здійснення підготовки вчителя освітніх галузей згідно з Державним стандартом базової і повної середньої освіти;
врегулювання редакційно-видавничої діяльності ВНЗ: навчальне книговидання, розповсюдження, пільгове оподаткування видання навчально-методичної літератури та забезпечення навчальними посібниками студентів;
проходження практики за угодами ВНЗ з підприємствами і самостійне працевлаштування;
визнання професійної придатності абітурієнтів за наявності різних форм патології;
вибір студентами викладача..організаційно-методичні завдання
o розробка ВНЗ інформаційного пакету про заклад, положення про координатора, положення про кредитно-модульну систему організації навчального процесу;
o внесення змін у положення, які регламентують діяльність ВНЗ;
o вироблення критеріїв оцінок за стобальною шкалою на кожній кафедрі і з кожного предмету, створення матеріалів модульних робіт, ІНДЗ);
o усунення методики дроблення курсів;
o володіння абітурієнтами іноземними мовами та інформаційно-комунікаційними технологіями;
o організація самостійної роботи, її методичне забезпечення;
o вдосконалення системи контролю знань на усіх рівнях;
o максимальне наближення змісту навчальної діяльності у педагогічному навчальному закладі до організації навчального процесу у школі;
o внесення змін в усі форми навчального процесу;
o формування навчально-методичного комплексу предмету нового типу;
o посилення ролі студентського самоврядування у виборі змісту освіти.
психолого-педагогічні чинники
o орієнтування студента у змісті своєї професійної підготовки;
o структурування діяльності студентів відповідно до логіки ет