Ви є тут

Громадянське виховання молодших школярів

Автор: 
Момотюк Лілія Борисівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U003375
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ
ГРОМАДЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
2.2. Діагностика громадянської вихованості молодших школярів
Аналіз результатів наших досліджень дає підстави стверджувати, що в процесі
громадянського виховання необхідним є зворотній зв’язок: для того, щоб вчитель,
використовуючи оптимальну кількість виховного впливу, міг контролювати свою
роботу та одночасно бачив її результати. Найбільш ефективним засобом її
встановлення є вимірювання рівня громадянської вихованості молодших школярів,
особливо необхідна діагностика вихованості в умовах розбудови незалежної
України, тому констатувальний експеримент дослідження був спрямований на
вивчення учнів початкових класів на предмет сформованості їх громадянської
вихованості.
У психолого-педагогічних дослідженнях останніх років (Н.Дерев’янко [76],
Ю.Завалевський [93], В.Іова [105], О.Киричук [116], П.Ігнатенко [40],
Л.Пономаренко [197], В.Шахненко [271] та ін.) визначені різноманітні напрями
вивчення рівня громадянської вихованості школярів.
У розробці цієї проблеми значна роль належить також дисертаційним дослідженням,
у яких знайшли висвітлення проблеми діагностики громадянської вихованості,
визначення критеріїв сформованості певних особистісних якостей (П.Вербицька
[37], П.Кендзьор [113], О.Максимова [154], Т.Мироненко [162], Л.Рехтета [208],
М.Рудь [214], П.Уайт [239]).
У процесі дослідження нами враховано праці психологів і педагогів із проблем
вивчення особистості школяра, мотивації поведінки, самооцінки учнів, їх
взаємостосунків (Р.Бернс [11], І.Бех [12-17], Л.Божович [22], В.Вилюнас [39],
М.Задерихіна [95], Л.Канішевська [108], В.Крутецький [138], С.Лисюк [142],
І.Мартинюк [157] та ін.).
З огляду на зазначене вище розроблено критерії громадянської вихованості учнів
початкової школи.
Критерій (від грецьк. kriterion – засіб для судження) – ознака, на підставі
якої дається оцінка, визначення чи класифікація чого-небудь, мірило суджень,
оцінок [26, с. 595]. Ознака як компонент критерію виступає конкретним і типовим
проявом однієї з істотних сторін якісної характеристики особистості, за якою
можна “визначити” наявність цієї якості, робити висновок про рівень її розвитку
[26, с. 929]. Оскільки якості відображають ставлення особистості до когось або
до чогось, то ознаки в цілому мають розкривати, згідно з проблемою нашого
дослідження, показники громадянської вихованості молодших школярів з
пізнавального, емоційного та діяльнісно-поведінкового аспектів громадянськості
[208].
Проявляючись у повсякденному житті, у ставленні до навколишнього, громадянська
вихованість на кожному етапі розвитку особистості має конкретну характеристику.
Ця характеристика виражається в оцінці рівня вихованості, обумовленої її
показниками – суспільно значущими особистісними якостями і рівнем вихованості,
тобто повнотою і характером прояву найважливіших ознак – показників. Показники
цих характеристик встановлюються в результаті обробки значної кількості
фактичного матеріалу, кожний з яких був умовно оцінений певним балом.
Свідомість, почуття і поведінка молодших школярів деякою мірою характеризують
їх рівень громадянськості. Проте цим діагностика рівня громадянськості не
обмежується. Вона може “включати” параметри та їх показники, наведені в таблиці
2.1. В основу представленої схеми покладені три основні етапи виховного процесу
– знання, переконання та діяльність, поведінка.
Аналіз психолого-педагогічної літератури засвідчив, що понятійний компонент є
найважливішим структурним елементом громадянськості, оскільки необізнаність
учнів у цій сфері ускладнює рефлексію власної громадянськості молодших школярів
[40; 84].
Таблиця 2.1
Схема діагностики громадянської вихованості молодших школярів
Параметри вимірювання
Показники параметрів
Використані методи
Понятійний рівень громадянськості
а) інформованість
б) уявлення,
в) розуміння поняття
Методи масового опитування (анкетування, інтерв’ю, класні та домашні твори,
індивідуальні та колективні бесіди)
Громадянська
спрямованість особистості
а) ідеали
б) інтереси
в) потреби
г) мотиви діяльності
Методи масового опитування, спостереження, анкетування, створення конфліктних
ситуацій та ситуацій морального вибору
Якості особистості
а) прояв в діяльності та поведінці
б) прояв у стосунках
Метод узагальнення незалежних характеристик
Характеристика діяльності (навчальна, громадська трудова,)
а) рівень домагань
б) пізнавальна активність
г) ступінь задовільності
Самооцінка, оцінка вчителів, створення конфліктних ситуацій та ситуацій
морального вибору
Характеристика ставлення (до навчання, до праці, суспільної власності, батьків)
а) рівень відповідальності
б) почуття обов’язку
в) стиль відносин
Масове опитування, спостереження, самооцінка, створення конфліктних ситуацій
У зв’язку з цим вважаємо логічним починати вивчення рівня громадянської
вихованості з діагностики понятійного рівня громадянськості, показниками якого
нами визначено знання, уявлення та розуміння поняття.
Діагностика понятійного рівня полягає у перевірці засвоєння тезаурусу таких
понять, як “держава”, “Батьківщина”, “Конституція”, “державна символіка”,
“нація”, “національний ідеал”; перевірки знань про історію України, національні
традиції, звичаї та обряди, уявлення про природно-фізичні особливості
Батьківщини, уявлення про поліетнічний склад населення України тощо.
Як свідчать результати нашого дослідження, наступним етапом виховного процесу,
котрий є найскладнішим не лише в процесі формування, але й у діагностиці, є
переконання. Вони перевірялися нами через громадянську спрямованість
особистості, показниками якої взят