Ви є тут

Методична система контролю і коригування знань та умінь студентів технічних спеціальностей у процесі навчання вищої математики

Автор: 
Кондратьєва Оксана Марківна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U004644
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ КОНТРОЛЮ І КОРИГУВАННЯ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ
СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ВИЩОЇ МАТЕМАТИКИ
2.1. Планування контролю і коригування
Ефективність здійснення контролю і коригування знань та умінь студентів з вищої
математики суттєво залежить від того, наскільки ретельно сплановані ці процеси
викладачем. Планування контролю і коригування викладачу доцільно здійснювати
заздалегідь до початку навчального семестру та заповнювати відповідні
«план-карти».
«План-карта» контролю повинна містити: 1) «основну частину» – розподіл
рейтингових балів студента, які він може отримати у процесі здійснення
поточного, тематичного, модульного та підсумкового контролю; 2) «графік
проведення контрольних заходів» – час проведення тематичних та модульних
контрольних робіт; 3) завдання РГР та часовий термін їх виконання; 4)
«додаткову частину» – перелік видів НПД, за які студент може отримати додаткові
бали та їх кількість; 5) список навчальної та методичної літератури, яку може
використовувати студент у процесі підготовки до контрольних заходів, виконання
домашніх завдань, РГР та ін. «План-карта» контролю може також містити «штрафну
частину» – перелік недоліків у НПД студента, за наявністю яких знімаються бали,
та відповідну кількість балів, що знімаються.
Зауважимо, що, аналізуючи досвід різних ВНЗ щодо розподілу рейтингових балів
протягом семестру, ми прийшли до такого висновку. В основному використовують
два способи нарахування рейтингових балів. В першому випадку розподіл між
видами НПД здійснюється з розрахунку 100 балів за весь семестр. В другому
випадку на кожний змістовий модуль відводиться по 100 балів, а потім знаходять
середнє арифметичне отриманих результатів, що і є рейтингом студента у
навчальному семестрі. Ми вважаємо, що стосовно вищої математики доцільно
використовувати перший з вказаних способів, оскільки особливості змістового
наповнення курсу не завжди дозволяють розподілити навчальний матеріал на
рівноцінні змістові модулі за критеріями трудо- та часовитрат. При цьому
доцільно відводити на підсумковий контроль не менше 20 балів (20 балів – на
залік, 40 балів – на екзамен), враховуючи його важливе значення для
забезпечення належного рівня залишкових знань та умінь студентів.
Наведемо приклад «план-карти» контролю за 2-й семестр для студентів технічних
спеціальностей (табл. 2.1 – 2.3). Введемо позначення: ЗМ – змістовий модуль
(ЗМ1 – диференціальне числення функції багатьох змінних; ЗМ2 – інтегральне
числення функції однієї змінної; ЗМ3 – звичайні диференціальні рівняння); МКР –
модульна КР; ТКР – тематична КР; ПКР – всі поточні контрольні роботи, що
проводяться у процесі засвоєння даного змістового модуля; Ч1 – перша частина
РГР; Ч2 – друга частина РГР.
Таблиця 2.1
Графік проведення контрольних заходів
Змістові
модулі
Тематичні та модульні контрольні роботи
Номер навчального тижня, коли проводиться
відповідна контрольна
робота
ЗМ1
МКР1. Диференціальне числення функції багатьох змінних
3-й
ЗМ2
ТКР1. Невизначений інтеграл
6-й
ТКР2. Знаходження визначеного інтеграла
8-й
МКР2. Інтегральне числення
10-й
ЗМ3
ТКР1. Диференціальні рівняння першого порядку
12-й
ТКР2. Диференціального рівняння більш високого порядку, які допускають його
пониження
14-й
МКР3. Звичайні диференціальні рівняння
16-й
Така «план-карта» контролю повинна надаватися кожному студенту на початку
навчального семестру. Завдяки цього студент має можливість спланувати свою НПД,
заздалегідь підготуватися до контрольних заходів.
Таблиця 2.2
Основна частина
Поточний, тематичний та модульний контроль

Виконання РГР
Екза-
мен
ЗМ1
ЗМ2
ЗМ3
Ч1
Ч2
40
МКР1
ТКР1
ТКР2
МКР2
ТКР1
ТКР2
МКР3
10
10
10

Частина 1 РГР (Ч1) із збірника [106]
Обов’язкові завдання. Інтеграли: № 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 16, 17,
18, 21.
Додаткові завдання. Інтеграли: № 6, 10, 11, 15, 19.
Частина 2 РГР (Ч2) із збірника [106]
Обов’язкові завдання. Диференціальні рівняння: № 1, 2, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13,
16.
Додаткові завдання. Диференціальні рівняння: № 3, 7, 9, 14, 15.
Таблиця 2.3
Додаткова частина
Види НПД студента
Кількість додаткових рейтингових балів
Активна робота на практичному занятті
Відвідування всіх практичних занять
Відвідування всіх лекційних занять
Додаткові завдання 1-ї частини РГР
Додаткові завдання 2-ї частини РГР
Участь у студентській науковій конференції
Призове місце на студентській науковій конференції
Призове місце на студентській олімпіаді ЧДТУ
Призове місце на конкурсі студентських робіт ЧДТУ
Призове місце на республіканській студентській олімпіаді
Доповідь на всеукраїнській або міжнародній науковій конференції, публікація у
фаховому журналі
10
15
10
10
15
20
Зробимо декілька зауважень стосовно оцінювання РГР. Відповідна частина РГР
повинна бути виконана студентом до написання МКР (як показує практика доцільно
цю МКР виконувати у зошитах для РГР). Бали за виконання даної частини РГР (див.
табл. 2.2) нараховуються студенту за умови вчасного її виконання та позитивної
оцінки за відповідну МКР. При цьому кількість нарахованих балів визначається
викладачем в залежності від кількості правильно виконаних завдань РГР. Завдання
РГР з обов’язкового набору, в яких студент припустився помилок, повинні бути
ним виправлені у відповідності до зауважень викладача. Таким чином,
здійснюється цілеспрямоване коригування знань та умінь студента. Виконана в
такий спосіб РГР служить допуском до екзамену.
На нашу думку, студенту разом з «план-картою» контролю доцільно пред’являти і
«план-карту», що стосується коригувальн