Розділ 2
Дослідження та оптимізація параметрів
книжкового видання
2.1. Композиційні критерії творення книги
Книжкове видання являє собою досить складне, системне утворення. Його потрібно
розглядати як сукупність взаємозалежних і взаємообумовлених елементів. До
складу видання входять літературний твір та апарат. Твір також є непростим
утворенням. Його обов'язковим елементом є текст, що складається з деякої
множини смислових (змістовних) елементів і може мати різну структуру залежно
від виду літератури, змісту й жанру твору [11]. Поряд з текстом у виданні
можуть бути нетекстові елементи для відображення змісту: ілюстрації, таблиці,
формули.
Апарат потрібний для того, щоб відрізнити одне видання від іншого, швидко й
безпомилково зорієнтуватися в його змісті, мати можливість ідентифікувати
видання й здійснити пошук серед масиву інших видань, знайти потрібну інформацію
у творі без обов'язкового ознайомлення з усім текстом, одержати додаткові дані
по темі видання та ін. Загалом, апарат видання містить: вихідні відомості,
анотацію або реферат (у наукових виданнях), зміст, бібліографічні елементи,
покажчики різного призначення, примітки, коментарі та ін. Склад апарату і його
повнота визначаються видом видання.
Таким чином, видання в цілому можна розглядати як інформаційну систему, причому
досить складну, хоча й добре організовану. При цьому дві її складові – твір та
апарат – утворюють підсистеми, кожній з яких притаманна своя сукупність
елементів, які перебувають у взаємних функціонально та інформаційно-обумовлених
відношеннях.
Складне книжкове видання є не тільки інформаційною складовою процесу пізнання
та засвоєння даних різної природи і призначення, але й, що не менш важливо,
художнім твором з притаманними йому мистецькими цінностями. Рівень оформлення
та подання матеріалу, його композиційна довершеність, структурованість і
шрифтова гама грають не останню роль у залученні читацької аудиторії та
витворенні в неї певної інформаційної культури та рівня зацікавленості
книжковою продукцією; забезпечують конкурентноздатність видання на сучасному
ринку поліграфічної продукції.
Оцінювання якості видань передбачає не тільки володіння засобами адекватного
відтворення авторського задуму друкарськими засобами. Не менш важливими є
методи попереднього визначення сукупного впливу на якість публікацій багатьох
критеріїв на різних етапах підготовки та випуску видань. Особливого значення
при цьому набуває початкова стадія формування публікації, тобто процес
проектування видання, в результаті якого закладаються композиційний фундамент
та естетичні засади майбутнього поліграфічного продукту. В технології сучасного
книгодрукування відсутні подібні підходи щодо апріорного моделювання видання,
що визначає актуальність та доцільність постановки і розв'язання задачі з
виявлення максимально повної множини композиційних ("книготворчих") критеріїв,
встановлення експертних оцінок важливості впливу кожного з них на вихідний
продукт, аналізу взаємозв’язків і взаємовпливів критеріїв та їх складових
компонент.
В результаті дослідження вибраних критеріїв, їх суті та способів застосування
доцільним видається розроблення графічної моделі ієрархії критеріїв, яка
забезпечила б упорядкування їх за важливістю впливу на якість видання,
уможливила б виявлення ступеня посилення (чи послаблення) їх дії. Така модель
може служити засобом апріорного керування процесом одержання якісної стосовно
композиційного оформлення поліграфічної продукції, а програма реалізації
алгоритму одержання моделі могла б стати суттєвим доповненням системи
автоматизованого проектування видань (САПКВ).
Пропоноване дослідження стосується композиційних критеріїв творення книжкового
видання, формування його індивідуального вигляду, який вміщає як текстове
наповнення, так і властиві даному виданню аспекти структурування та оформлення.
Найважливішим завданням на шляху до створення індивідуального вигляду видання є
розроблення оптимальної для конкретної публікації структури книги – основи
дизайнерських рішень.
Актуальними задачами підготовки книжкових видань, які повинні бути максимально
ефективно вирішені до того, як публікація побачить світ, є наступні: аналіз
індивідуального вигляду книги, виявлення композиційних критеріїв та прийомів,
що забезпечують її формування та обумовлюють конкурентноздатність на ринку
поліграфічної продукції; дослідження особливостей художньо-графічної концепції
книги, яка б найбільш повно відображала ідею та зміст і в той же час формувала
її неповторний графічний вигляд; адекватний вибір прийомів оформлення,
компонування всіх елементів видання в єдине ціле на основі законів композиції
за допомогою принципів модульного проектування шпальти книжкової сторінки.
Художньо-графічна концепція видання визначає: перелік художніх засобів,
прийнятих та використовуваних редакцією для поліграфічного відтворення
видання; принципи, правила і співвідношення цих засобів при їхньому
використанні для формуванні шпальти; формати сторінок складання; характер
розверстки матеріалів; стиль малюнків і способи обтікання їх текстом та інше
[1, 11]. Однією з найперших при цьому визначається властива даному виданню
просторова модель верстання, критерієм якої є найповніше відтворення сутності
книги та її призначення.
В технології творення видання можна виділити статичну та динамічну інформаційну
моделі процесу верстання [42, 43]. Статична модель відображає просторове
бачення композиційного розміщення матеріалу, уособлює структурні підходи до
взаємного положення елементів складності на шпальті. До початку опрацювання та
додрукарського підготування ви
- Київ+380960830922