Ви є тут

Педагогічні умови організації навчальної практики майбутніх менеджерів туристичної сфери

Автор: 
Хмілярчук Наталія Семенівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U000364
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ТА МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ МАЙБУТНІХ
МЕНЕДЖЕРІВ СФЕРИ ТУРИЗМУ
2.1. Педагогічні умови етапної організації інтегрованої навчальної практики
майбутнього менеджера туристичної сфери
Під час практичної підготовки студентів туристських навчальних закладів має
враховуватися можливість їх майбутнього працевлаштування на посади менеджерів у
туристичних підприємствах. Ця обставина повинна ураховуватися для тих
студентів, що навчаються за напрямом підготовки “Туризм”, “Менеджмент” та
планують продовжити навчання після одержання освітньо-кваліфіка­цій­ного рівня
“бакалавр”. На нашу думку, вже на початкових етапах практичної підготовки,
зокрема на етапі навчальної практики, мають реалізуватися елементи
менеджерської діяльності фахівця сфери туризму.
Для упровадження елементів менеджерської діяльності у практичну підготовку
фахівця сфери туризму на етапі навчальної практик потрібні певні умови. Умова є
тією “необхідною обставиною, … що зумовлює… здійснення чого-небудь” [151,
с. 879], у нашому випадку – виділення педагогічних умов етапної організації
інтегрованої навчальної практики є тією обставиною, завдяки якій і будуть
реалізуватися елементи майбутньої менеджерської діяльності. Оскільки системний
підхід є одним із головних напрямів методології наукового пізнання, то основним
його завданням є дослідження складних об’єктів та встановлення найбільш
істотних закономірностей розвитку явища як єдиного цілого з позицій системного
аналізу. Лише системне бачення педагогічних умов дозволяє побачити всю
різноманітність відносин та зв’язків між їх складовими. Таке бачення дозволяє
ефективно управляти процесом практичної підготовки фахівців.
Під педагогічними умовами етапної організації інтегрованої навчальної практики
майбутніх менеджерів сфери туризму ми розуміємо сукупність умов, об’єднаних між
собою обставинами чи особливостями реальної дійсності (різновид туристичного
підприємства, його колектив, навчально-методичне забезпечення студентів тощо),
кожна з яких є необхідною та підпорядкованою одна одній, а їх виконання загалом
підвищить рівень готовності фахівця до менеджерської діяльності. Назвемо та
розглянемо їх більш детально.
Оскільки серед педагогічних умов можна виділити деяку множину можливих
складових (розуміння навчальної практики як складової навчального процесу, під
час якої студенти використовують всі знання та на­вич­ки, здобуті протягом
теоретично-практичного навчання; організації практичної підготовки майбутніх
менеджерів туризму на засадах компе­тентнісного, інтегративного та діяльнісного
підходів; ознайом­ле­ння сту­ден­тів з вимо­гами закладів туризму щодо основ
професії – менеджер; поглиблення знань, закріплення і розвиток знань, умінь і
навичок шляхом самостійної роботи при виконанні завдань практики, що носять
інтегрований характер; збере­жен­ня норма­тивної частини змісту навчальних
дисциплін – складових інтегрованої навчальної практики (інозем­ної мо­ви,
інформатики, професійно орієнтованих дисциплін та менед­жменту); забезпечення
можливості оновлення змісту варіативної частини навчальних програм та
вста­нов­лення оптимального співвідно­шення між теоре­тич­ними і прак­тичними
знаннями, вміннями та навичками; інтеграції знань у ході навчальної практики з
декількох професійно значущих та професійно орієнтованих дисциплін;
використання дія­льнісного підходу, який передбачає інтеграцію вмінь і навичок,
отриманих у процесі вивчення теоретичних дисциплін), то ми вважали за доцільне
згрупувати їх за спільним напрямом їхнього впливу. В основу групування
покладено такі критерії [100]: відповідність кінцевій меті; орієнтація на
заплановані результати; практичне спрямування; систем­ність. Обрані критерії
дозволили виділити такі педагогічні умови органі­зації навчальної практики
майбут­ніх менеджерів сфери туризму: урахування інтегрованого характеру
навчальної практики на основі поєд­нання науково-педагогічних підходів
(інтегративного, діяльнісного та компетент­нісного) в практичній підготовці
майбутніх менеджерів туризму; використання методики етапної організації
інтегрованої навчальної практики (створення інструкцій, рекомендацій для
керівників практики та студентів, навчальної програми, словників, навчальних
посібників); діагностування та оцінювання ефективності практичної підготовки
майбутніх менеджерів сфери туризму на етапі навчальної практики за критерієм
здатності вирішення інтегрованої фахової проблеми; забезпечення належного рівня
готовності керів­ни­ків навчальної практики до її проведення. Розглянемо суть
кожну з виділених нами груп педагогічних умов.
1. Інтегрований характер навчальної практики на основі поєднання в професійній
підготовці майбутніх менеджерів туризму науково-педагогічних підходів
(інтегративного, діяльнісного та компетент­нісного). Виділення цієї умови
пов’язано з використанням інноваційних підходів до організації навчальної
практики та теоретичних розробок сучасної педагогіки. Як зазначалось вище,
цілі, зміст, методи та форми інтегрованої навчальної практики залежить від
того, з яких позицій буде трактуватися її організація. У цьому контексті
доцільно розглянути суть кожного із зазначених підходів та їх взаємозв’язки з
досліджуваним педагогічним явищем. Розглянемо суть кожного із підходів до
організації навчальної практики детальніше.
Інтегративний підхід. Інтегративний підхід дає підстави трактувати навчальну
практику як педагогічне явище, завдяки якому процес встановлення зв’язків між
знаннями йде шляхом дидактичного обґрунтування та перетворення реально існуючих
зв’язків між поняттями,