Ви є тут

Формування професійної компетентності майбутніх фахівців з книжкового дизайну у вищих навчальних закладах.

Автор: 
Мала Тетяна Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U002345
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
РОЗРОБКА ТА РЕАЛІЗАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ КНИЖКОВОГО ДИЗАЙНУ У ВИЩИХ
НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

2.1. Загальна характеристика педагогічних умов формування професійної компетентності в майбутніх дизайнерів книги у ВНЗ
Проведене в першому розділі дисертації багатоаспектне вивчення проблеми формування професійної компетентності майбутніх дизайнерів книги у ВНЗ, визначення сутнісних характеристик книжкового дизайну й аналіз реальної практики підготовки компетентних фахівців цього профілю повною мірою може стати достатньою науковою підставою для визначення й розробки педагогічних умов формування професійної компетентності майбутніх фахівців книжкового дизайну у ВНЗ. У той же час, ми вважаємо, що для того, аби їхнє визначення й розробка не перетворилися в опис авторських вражень про вивчене раніше, необхідний єдиний концептуальний підхід до дослідження й виявлення шуканих педагогічних умов. При цьому отримані раніше знання повинні виконувати роль методологічного орієнтира, а концепція - визначати стратегічні й тактичні напрямки дослідження.
Виходячи з вищевикладеного, ми й визначаємо концептуальні положення, які лежать в основі розробки педагогічних умов формування професійної компетентності майбутніх фахівців книжкового дизайну у ВНЗ.
Основне концептуальне положення полягає в тому, що компетентний фахівець книжкового дизайну - це суб'єкт проектної культури, здатний до творчого застосування системи міждисциплінарних знань, умінь і навичок у процесі комплексного створення книги як духовної й матеріальної цінності, що проявляє почуття професійного обов'язку й відповідальності у світлі рішення соціально важливих завдань; здатний до безперервної самоосвіти; готовий у ситуаціях різного характеру складності кваліфіковано й незалежно вирішувати професійні завдання; спираючись на науково-методичні й естетичні види діяльності, досвід і талант, бачити, самостійно формулювати проблеми, вибираючи способи й засоби їхнього вирішення; самостійно будувати й коректувати свою професійну діяльність, проявляючи здатність до конструктивної й ефективної взаємодії із професійним середовищем, орієнтуватися в різноманітті суміжних професій і потоці нової інформації; здійснювати рефлексію для подальшого професійного, творчого й особистісного зростання.
Друге концептуальне положення полягає в тому, що, розглядаючи професійну компетентність дизайнера книги як продукт навчання, ми пов'язуємо її в першу чергу із саморозвитком індивіда, з його не стільки технологічним, скільки з особистісним зростанням, де особистість є суб'єктом діяльності. Звідси випливає, що професійна підготовка майбутніх фахівців книжкового дизайну повинна за своєю суттю спиратися на педагогічні ідеї індивідуально-орієнтованого й діяльнісного підходів.
Третя концептуальна ідея спрямована на те, що теоретичною основою формування професійної компетентності майбутніх фахівців є дизайн книги як особливий вид проектної міждисциплінарної естетичної діяльності, що полягає в комплексному, системному створенні книги як духовної й матеріальної цінності. У зв'язку з тим, що професійна компетентність фахівця проявляється в його діяльності, формується в процесі діяльності й впливає на її зміст, процес навчання студентів-дизайнерів повинен максимально моделювати їхню майбутню професійну діяльність.
Останнє концептуальне положення полягає в тому, що під змістом книжкового дизайну ми розуміємо цілеспрямовану, упорядковану й систематизовану взаємодію різних видів творчої діяльності, які поетапно розгортаються в процесі художнього проектування моделі книжкової продукції (передпроектне дослідження, розробка проектного завдання, проектна пропозиція та впровадження проекту у виробництво). Дизайн книги - це не тільки індивідуальна, але й колективна форма творчості, що детермінує інтеграцію теоретичної й практичної підготовки фахівців із застосуванням специфічних методів, прийомів, способів, понять, категорій, принципів і закономірностей проектної діяльності.
Виходячи з окреслених вище концептуальних положень, ми розпочинаємо розробку педагогічних умов формування професійної компетентності майбутніх фахівців книжкового дизайну у ВНЗ.
Розробку першої такої умови ми небезпідставно пов'язуємо з орієнтацією майбутніх дизайнерів книги на самооцінку професійної компетентності. На наш погляд, така постановка проблеми виправдана й перспективна. Адже природа компетентності така, що вона, будучи продуктом навчання, не прямо випливає з нього, а є, скоріше, наслідком саморозвитку індивіда, його не стільки технологічного, скільки особистісного росту. Звідси випливає, що для досягнення необхідного рівня професійної компетентності важливо, насамперед, усвідомлення студентом необхідності зміни, перетворення свого внутрішнього світу й пошук нових можливостей самоздійснення в професійній діяльності, тобто підвищення рівня професійної самосвідомості, розвиненість якої зумовлена рівнем самооцінки індивіда. Як особистісному утворенню самооцінці приділяється центральна роль у загальному контексті формування особистості майбутнього фахівця - її можливостей, спрямованості, активності, суспільній значущості. Констатується, що прийняті особистістю цінності становлять ядро самооцінки, що визначає специфіку її функціонування як механізм самореалізації й удосконалювання особистості [70, с.5]. Щоб знайти себе в професії, індивідуумові потрібно вибрати й вибудувати власний світ цінностей, увійти у світ знань, опанувати творчими способами рішення професійних і соціальних проблем, спираючись на відкритий ним рефлексивний світ власного "Я", і навчитися керувати ним [36, с.14-15]. Крім усього сказаного вище, необхідність орієнтації майбутніх фахівців книжкового дизайну на самооцінку компетентності зумовлена такими обставинами, які випливають одна з одної.
Практика показує, що у зв'язку з високими темпами науково-технічного прогресу отриманих у ВНЗ знань, навичок і вмінь, які може заж