Ви є тут

Психологічні чинники розвитку креативного мислення майбутніх практичних психологів

Автор: 
Макаренко Наталя Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
3408U003236
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2. ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ТА РІВЕНЬ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ ЯК ОБОВ'ЯЗКОВОГО КОМПОНЕНТА ТВОРЧОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ
2.1. Методика констатувальної частини дослідження креативного мислення та психологічних чинників його розвитку
Системна стратегія вивчення креативного мислення в нашому дослідженні представлена у таблиці 2.1 та конкретизується при дослідженні на відповідних етапах.
У процесі взаємопов'язаної реалізації дослідження на цих етапах вони складали різні рівні та етапи системно-психологічного дослідження креативного мислення: від теоретико-методологічного вивчення його основ до втілення в експерименті, прикладних розробках та популяризації отриманих результатів. Отже, проблема вивчення креативного мислення та його чинників полягала в методологічній побудові та конкретному здійсненні системної стратегії дослідження, спрямованої на теоретичне визначення його природи; експериментальне вивчення механізмів та детермінант формування, на прикладне з'ясування умов оптимізації та розвитку.
Предметом нашого дослідження є креативне мислення майбутніх практичних психологів. Вибірку склали 102 студенти факультету практичної психології 2,4,5-го курсів Криворізького державного педагогічного університету. Дослідження проводилося протягом 2004-2006 років.
Після систематизації теоретичних знань відносно психологічних чинників розвитку креативного мислення майбутніх практичних психологів на перших етапах досліження нами була розроблена програма емпіричного дослідження, визначено валідні методи вивчення когнітивних, мотиваційних та особистісних чинників розвитку креативного мислення, інтеграції їх взаємозв'язків у системі емпіричних показників предмета дослідження. Загальна стратегія дослідження полягала в дотриманні відповідності емпіричного плану аналізу основним положенням теоретичної частини.
Таблиця 2.1
Системна стратегія вивчення креативного мислення
Етапи системного вивченняЗмістІсторико-психологічнийВивчення історії проблеми креативності та креативного мислення.Системно-методологічнийСистемний аналіз проблем комплексного вивчення феномена креативності (креативного мислення) в психології. Концептуально-теоретичнийПобудова моделі організації креативного мислення та загальної концептуальної схеми рівневої взаємодії детермінант розвитку креативності, у тому числі чинників креативного мислення студентів, майбутніх психологів.Процедурно-методичнийРозробка критеріїв диференціації й пошук валідних методів вивчення когнітивних та особистісних компонентів креативного мислення, інтеграція їх взаємозв'язків у системі емпіричних показників предмета дослідження. Експериментально-дослідницькийПланування та проведення циклу експериментів з використанням інноваційних форм щодо вивчення закономірностей розвитку та формування креативного мислення майбутніх психологів, які розрізняються за віком, рівнем розвитку, навченості та професійної підготовки.Інформаційно-практичнийЗастосування результатів проведеного експерименту, популяризація та впровадження інформації про отримані результати в систему вищих та середніх навчальних закладів для психологічного забезпечення засобів рішення конкретних практичних задач.
На експериментально-дослідницькому етапі було визначено рівень розвитку вербальних та невербальних характеристик креативного мислення (швидкість, гнучкість, оригінальність, розробленість) за допомогою вербальних тестів дослідження креативного мислення Дж. Гілфорда та невербального тесту П. Торранса. За своєрідністю взаємозв'язку характеристик креативного мислення було створено типи креативного мислення майбутніх психологів. Відповідно цілям та завданням нашого дослідження визначено групи психологічних чинників розвитку креативного мислення: внутрішні, особистісно-мотиваційні (особистісна креативність, внутрішня мотивація, самооцінка, комунікативні та емпатичні професійно важливі якості), когнітивно-операційні (інтелектуальний розвиток, стиль мислення, рівень психологічної компетенції у вирішенні професійних задач); зовнішні (впровадження комплексної програми розвитку креативного мислення під час навчання у ВНЗ) та застосовано комплекс методик для їх діагностики, представлені у таблиці 2.2.
Таблиця 2.2.
Методика дослідження чинників, що впливають на розвиток креативного мислення
Чинник Методика дослідженняОсобистісна креативністьМетодика Н.Ф.Вишнякової "Креативність"Тип мотиваціїМетодика "Мотивація професійної діяльності" Замфіра - А.РеанаРівень розвитку комунікативних здібностейМетодика КОЗ-2Рівень розвитку емпатичних здібностейМетодика "Діагностика рівня емпатичних здібностей" В.В.Бойка Рівень самооцінкиМетодика "Професійна самооцінка психолога" Інтелектуальний розвитокШкали вимірювання інтелекту Векслера (вербальна частина)Стиль мисленняТест "Індивідуальні стилі мислення" А.Алєксєєвої, Л.ГромовоїРівень психологічної компетенції у вирішенні професійних задачАвторський тест перевірки рівня психологічної компетенції у вирішенні професійних задач .

Для діагностики рівня розвитку характеристик креативного мислення студентів-психологів використано:
* Батарея вербальних тестів дослідження креативного мислення Дж.Гілфорда (у модифікації О.Є.Тунік) [332] та невербальний тест П.Торранса [233].
Перші тести креативності були створені Дж.Гілфордом у 1967 році. Ці методики відомі як тести дивергентної продуктивності (Divergent Productive tests) та визначали особливості одного з типів мислення - дивергентного (за визначенням Дж.Гілфорда). Тести, як зазначають спеціалісти, не досить ефективні через наявність установки на швидкість виконання та неврахування мотивації, особистісних характеристик досліджуваних (які, згідно нашої гіпотези, є суттєвими аспектами творчих здібностей, чинників розвитку креативного мислення). Тести
П.Торранса (ТТСТ) є адаптацією тест