Ви є тут

Управління закладом післядипломної педагогічної освіти із застосуванням компютерних технологій.

Автор: 
Гуралюк Андрій Георгійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U003281
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ТЕОРЕТИЧНЕ ОБГРУНТУВАННЯ ТА ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА АПРОБАЦІЯ ЗАСТОСУВАННЯ МОДЕЛІ УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ З ВИКОРИСТАННЯМ КОМП'ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
2.1. Умови дієвості комп'ютерних технологій в управлінні навчальним закладом

Особливості функціонування навчальних закладів визначають необхідність пошуку механізмів управління всіма видами діяльності, що використовують економіко-математичне моделювання і сучасні інформаційні технології [17, c. 12].
У попередньому розділі ми висвітлили особливості інформатизації закладу ППО - чинника, що суттєво впливатиме на покращення ефективності управління. На сьогоднішній день існують програми для складання розкладу, ведення документообігу, бухгалтерії, підтримки роботи бібліотек, відділу кадрів тощо. Однією з проблем, що постійно приходиться вирішувати, адже більшість користувачів володіють комп'ютером тільки в межах своїх професійних потреб, є проблема обміну даними між великою кількістю програмних засобів. Якщо врахувати різноманітність способів надходження вхідної інформації, то можна прийти до висновку, що створення єдиного інформаційного середовища в освітній сфері на основі інформаційної мережі, що охоплює всі ланки системи освіти, заклади, установи й органи управління ними, є одним зі стратегічних завдань інформатизації управління системи освіти [2, c. 8]. У рамках нашого дослідження ми розглянемо підсистему такого середовища, яка відповідає за роботу закладу післядипломної освіти, побудована з урахуванням властивостей, описаних в п. 1.3 і може бути достатньо легко об'єднана із аналогічними підсистемами єдиного галузевого середовища.
Для досягнення високої ефективності управлінської діяльності інформатизація ЗППО має носити системний характер. Для забезпечення системності потрібні умови, які б забезпечували реальну практику управління, передусім такі:
* налагодження високого рівня інформаційного забезпечення управління, впорядкування системи отримання зворотної інформації про стан навчально-виховного процесу та ритмічності її надходження, створення інформаційно-комп'ютерної системи управління;
* вироблення у керівників уміння працювати з КТ та аналізувати інформацію про стан навчально-виховного процесу, що є вихідним етапом організації управління; навчання всіх педагогічних працівників самоаналізу й самооцінювання своєї діяльності;
* створення чіткої системи управління, координації планів і дій всіх членів адміністративно-управлінського персоналу з органами громадського самоврядування, запобігання дублюванню в роботі.
Це приводить до розуміння необхідності створення єдиної автоматизованої інформаційної системи, що повністю забезпечувала б потреби управління навчальним процесом ЗППО і здійснювала б різнобічну підтримку системи управління закладом. У цьому контексті під системою управління будемо розуміти сукупність керованого об'єкта чи процесу і пристрою керування, до якого відноситься комплекс засобів прийому, збору і передачі інформації і формування керуючих сигналів і команд. При цьому дія системи управління спрямована на поліпшення і підтримку роботи об'єкта чи процесів, які в ньому відбуваються [21].
Проте розробка автоматизованої системи управління закладом задача досить складна і нетривіальна, оскільки прояв загальних закономірностей процесу автоматизації управління в соціально-економічних системах має свою специфіку в різних сферах суспільної діяльності. Освіта відноситься до соціально-культурної сфери, що накладає особливу специфіку на процеси автоматизації. На відміну від виробничої сфери, результати нематеріальної діяльності не настільки очевидні: вироблений продукт практично важко піддається кількісному виміру, критерії ефективності освітньої діяльності не мають чіткого визначення й однозначного розуміння. Ці обставини багато в чому визначили той факт, що існуюча теорія автоматизованих систем управління (АСУ) розроблялася з орієнтацією переважно на організації, що виробляють матеріальну продукцію [205].
Потреби в автоматизованій системі управління соціально-педагогічних систем, до яких належить і ЗППО, це, в першу чергу, потреби пов'язані з отриманням і обробкою інформації [42]. Необхідно враховувати, що "жодна система не існує в зовнішньому середовищі автономно; неминучою є наявність її зв'язку з іншими системами одного порядку, а також з системами вищого і нижчого порядків [76, с. 8]"*. Тобто, при побудові такої системи необхідно враховувати як інформаційні потоки, що надходять із зовнішнього середовища, так і ті, що функціонують всередині системи. В. Е. Лунячек наводить внутрішні і зовнішні інформаційні потоки в ЗНЗ, для обробки яких використовуються комп'ютерні технології [109]. Скориставшись методом аналогії, для ЗППО отримаємо наступне (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Потоки управлінської інформації в ЗППО
Внутрішні потоки Зовнішні потоки Довідкова, технічна, методична і т.п.
інформація
Інформація з Інтернет-сайтів органів державної владиІнформація з Інтернет-сайтів органів регіонального управлінняІнформація з Інтернет-сайтів органів місцевого самоврядуванняІнформація, отримана від державних органів управління освітою електронною поштою або розташована на відповідних Інтернет-сайтахВнутрішні накази,
рішення, анкети, відомості тощо
[162; 4]Інформація, отримана від органів управління освітою електронною поштою або розташована на відповідних Інтернет-сайтахІнформація, отримана електронною поштою від інших ЗППО України Інформація, отримана електронною поштою або з відповідних Інтернет-сайтів органів управління освітою і закладів освіти інших країнІнформація, отримана електронною поштою або з відповідних Інтернет-сайтів від громадських та інших організацій Погоджуючись з тим же автором щодо використання зовнішніх потоків інформації, отриманої через мережу Інтернет, необхідно зазначити, що велику роль відіграє оперативне отримання законодавчих і нормативних документів, які розташовані на сервері Інтернет-представництва Президента