РОЗДІЛ 2
Теоретичне Обґрунтування та експериментальна перевірка ефективності
педагогічних умов, змісту, форм та методів виховання гуманістичних цінностей В
УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ у позаурочній діяльності
2.1. Теоретичне обґрунтування педагогічних умов, змісту, форм та методів
виховання гуманістичних цінностей в учнів початкових класів у позаурочній
діяльності
2.1.1. Педагогічні умови, зміст, форми та методи виховання гуманістичних
цінностей в учнів початкових класів
На основі аналізу результатів констатувального етапу експерименту нами
обґрунтовано сутнісні характеристики і розроблено структуру виховання в учнів
початкових класів гуманістичних цінностей у позаурочній діяльності (рис. 2.1).
Так, структура визначає основні організаційно-педагогічні умови, що покликані
сприяти ефективності позаурочної виховної роботи з формування гуманістичних
цінностей у молодших школярів, зокрема віднесено ті, що передбачають урахування
мети, завдань та функцій позаурочної виховної роботи; дотримання в роботі з
молодшими школярами найважливіших принципів педагогічного процесу; використання
індивідуального підходу до учнів початкових класів; поетапне залучення їх до
самовиховання; впровадження інтегрованої програми „Виховуємо гуманну
особистість”.
На динаміку сформованості гуманістичних цінностей в учнів впливають як
об’єктивні, так і суб’єктивні детермінанти. Серед об’єктивних – умови
життєдіяльності та соціально-економічного середовища; суб’єктивні залежать від
комплексу змісту, форм та методів виховання.
Мета: виховання гуманістичних цінностей в учнів початкових класів у позаурочній
діяльності
Педагогічні умови виховання гуманістичних цінностей в учнів початкових класів у
позаурочній діяльності
Урахування у позаурочній діяльності завдань та функцій гуманістичного виховання
Завдання: збагачення досвіду гумані-стичної поведінки
Функції: аксіологічна, комунікативна, діагностична, творча
Дотримання у позаурочній роботі принципів гуманістичного виховання
гуманізації
добровільності та вибору
самореалізації
єдності інтелекту та емоцій
природо-відповідності
Залучення молодших школярів до різних видів діяльності
Ігрова діяльність
Пізнавальна діяльність
Комунікативна діяльність
Трудова діяльність
Художня діяльність
Спортивна діяльність
Напрями виховання гуманістичних цінностей
Ціннісне ставлення до власного „Я”
Ціннісне ставлення до іншої людини
Бережливе ставлення до довкілля
Взаємодія соціальних інститутів з початковою школою
Впровадження інтегрованої програми „Виховуємо гуманну особистість”
1 клас
„Гуманістичний вибір”
2 клас
„Берегиня”
3 клас
„Даруймо радість”
4 клас
„Добре слово”
Організаційно-методичне забезпечення інтегрованої програми
Форми: гуртки („Дерево роду”, „Слово до слова”), клуби („Джерельце”, „Ти на
землі – Людина”), проблемні групи та дискусійні клуби (за участі вчителів,
батьків та учнів)
Методи: роз’яснення, бесіда, педагогічна вимога, вправляння, привчання,
доручення, створення виховуючи ситуацій, методи стимулювання діяльності та
поведінки, створення ситуацій для вивчення поведінки учнів
Результат: сформованість гуманістичних цінностей в учнів початкових класів
Рис. 2.1 Структура виховання гуманістичних цінностей в учнів початкових класів
у позаурочній діяльності
Урахування в позаурочній виховній діяльності мети, завдань та функцій
гуманістичного виховання. Виокремлення цієї умови пов’язане з тим, що
ефективність виховання гуманістичних цінностей у молодших школярів можна
забезпечити лише тоді, коли вчителі та батьки усвідомлюють його мету, завдання
і функції.
Відповідно до мети дослідження нами визначено мету позаурочної виховної
діяльності: становлення самоцінної, неповторної особистості, здатної творчо
самореалізуватися, бути активною, духовно багатою. Розуміння мети дає
можливість по-новому визначити завдання, якими в нашому дослідженні є
збагачення досвіду гуманістичної поведінки, прищеплення учням непримиренного
ставлення до найменших проявів зла.
Пріоритетними функціями позаурочної виховної діяльності у формуванні
гуманістичних цінностей у молодших школярів вважаємо такі:
аксіологічну (оволодіння філософськими, педагогічними знаннями гуманістичних
цінностей);
світоглядну (формування загальнолюдських ідеалів, вироблення ціннісних
переваг);
діагностичну (об’єднуємо з прогностичною функцією, які дозволяють вчасно
виявляти причини і фактори відхилень у гуманістичній поведінці);
комунікативну (реалізація прагнень молодших школярів до повноцінного
спілкування, розуміння та підтримки);
рекреаційну (вільна, часто нерегламентована діяльність допомагає дитині зняти
напругу);
творчу (під час свята панує атмосфера емоційного сприймання, захоплення чимось,
переживання разом з іншими, що сприяє засвоєнню елементів творчої діяльності);
гедоністичну (реалізується природне прагнення дитини отримувати задоволення і
радість);
стимулювальну (формування та стимулювання гуманістичної активності молодших
школярів).
Дотримання у процесі позаурочної роботи основних принципів педагогічного
процесу. Зазначимо, що принципи позаурочної виховної роботи покликані
забезпечити ефективність виховання гуманістичних цінностей у молодших школярів.
До таких принципів нами віднесено:
принцип гуманізації: реалізація видів діяльності на основі урахування інтересів
та потреб дітей; вибір соціально значущої справи; виховання на ідеях
гуманізму;
принцип добровільності та вибору: добровільність вступу та виходу з дитячої
організації; визнання особистості дитини суб’єктом виховного процесу;
спрямованість системи діяльності на її ін
- Київ+380960830922