РОЗДІЛ 2
Дослідження особливостей використання методів оцінки вартості бізнесу на
ВИРОБНИЧИХ малих підприємствах
2.1. Особливості оцінки вартості бізнесу малих підприємств
Вартість підприємства тісно пов’язана з таким поняттям як “розмір
підприємства”, про що в основних роботах з оцінки вартості бізнесу майже не
згадується або згадується невиразно. Але про це згадує А.П. Ковалєв [60]. Тому
оцінка бізнесу підприємства – вибір виду вартості, методу оцінки – значною
мірою залежить від особливостей підприємства, однією з яких є його розмір. Це
питання достатньою мірою у вітчизняній науці не вивчалося, але для застосування
концепції управління за вартістю щодо малих підприємств потребує свого
вирішення. Оцінка бізнесу малих підприємств є майже невивченою, хоча з огляду
на їх кількість, значення у розвитку української економіки та вирішенні
соціальних проблем є дуже важливою. Застосування концепції управління за
вартістю до малих підприємств потребує, з одного боку, виявлення особливостей
діяльності малих підприємств та їх впливу на оцінку вартості бізнесу, а з
другого – чіткого уявлення щодо застосування окремих елементів цієї концепції в
управлінні саме малими підприємствами.
Вивчення публікацій, зокрема [13,75,92,95,98,99,134,138], а також результати
власних дають змогу представити особливості українських малих підприємств.
Розвиток малих підприємств зумовлений самою природою підприємництва. Особлива
якість, що відображає сутність малого підприємництва, міститься у внутрішніх
потенційних можливостях розвитку, руху, удосконалення малого підприємства, які
сполучаються із високим рівнем відповідальності власника. У разі невдачі
підприємець ризикує втратити все, що має. На думку В. Яковлєва, такий механізм
є принципом малого підприємництва, причому, розмір та обсяг виробництва не
відіграють ролі [187, с. 74]. Саме цей принцип сприяє швидкому розвитку малих
підприємств, їх гнучкості, адаптивності. Але цей принцип може бути впровадженим
у господарське життя малого підприємства тільки талановитим підприємцем. Саме
цей принцип є підґрунтям реалізації його творчих здібностей та практичних
навичок [75].
Природа малого підприємництва характеризується тим, що цей сектор значно швидше
реагує на зміни ринкової кон’юнктури і навіть за умов розвиненої конкуренції
може виявити та заповнити вільну ринкову нішу, розробити та ефективно
впровадити новий асортимент продукції та послуг, що користуються попитом [11].
Але слід відзначити деякі обставини, що обмежують прояв природи малого
підприємництва в Україні.
Перш за все, це обмеженість малих підприємств у власних ресурсах для створення
та ведення бізнесу порівняно з великими виробниками. Більшість малих
підприємств в Україні фінансувалися та фінансуються за рахунок власних коштів,
підприємці рідко використовують для накопичення первісного капіталу позикові
кошти, тому що намагаються запобігти фінансової залежності. Якщо фінансові
труднощі у 2004 році випробовували майже 70% українських малих підприємств, то
банківськими кредитами скористалися лише 27,9% з них, в тому числі 14,1% – для
фінансування капіталовкладень і 13,8% – для кредитування обігових коштів [91].
Кредитування малих підприємств, їх доступ до фінансових ресурсів попри всіх
прийнятих заходів залишається все ще дуже гострою проблемою. Комерційні банки
не поспішають розвивати відносини з малими підприємствами через підвищений
ризик щодо повернення кредитів. Вони видають малим підприємствам лише
короткострокові кредити, які не можна вважати джерелом фінансування малого
підприємництва. Саме за цієї причини темпи розвитку українських малих
підприємств були дуже низькими у 90-х роках минулого століття. Слабка фінансова
база малих підприємств перетворює їх у вельми невигідний об’єкт поміщення
капіталу. Для малих підприємств характерні низький технічний рівень, слабка
технологічна оснащеність, висока питома вага основних засобів, що орендуються,
у сполученні з значним інноваційним потенціалом та високим рівнем
відповідальності їх власників [92, с. 112-115]. За деякими оцінками українські
малі підприємства орендують від 67 до 85 % основних засобів, серед яких
переважають будівлі та спеціальне обладнання [95]. Дефіцит виробничих площ і
приміщень значно стримує діяльність малих підприємств в Україні. В малих
підприємствах більш низька продуктивність праці і прихована інтенсифікація за
рахунок використання сімейної праці.
Малі підприємства особливо чутливі до зміни регуляторного середовища. Зовнішнє
середовище діяльності українських підприємств у цілому та малих підприємств
зокрема є дуже нестабільним та слабо прогнозованим. І якщо вплив нестабільності
зовнішнього середовища на прогнози діяльності середніх та великих підприємств
можна певним чином подолати, то для малих підприємства вплив нестабільності
зовнішнього середовища може статися нищівним. Тому прогнозувати щось у
діяльності малих підприємств у нестабільному та слабо прогнозованому
зовнішньому середовищі, зокрема, майбутні грошові потоки – справа майже
безнадійна [38].
Функціонування малих підприємств значною мірою залежить і від рівня інфляції.
Високі темпи інфляції є причиною для серйозних проблем у будь-якому бізнесі.
Особливо згубно вони впливають на розвиток малих підприємств, оскільки розрив у
цінах на час придбання сировини та реалізації продукції спричиняє для них
значні фінансові труднощі [149, с. 114].
Мале підприємництво має значно менше можливостей лобіювання власних інтересів в
органах державної влади і місцевого самоврядування, наслідком чого є
дискримінаційні умови господарської діяльності [23]. Ма
- Київ+380960830922