зміст і застосовуваний метод розрахунківФормула розрахункуУмовні позначкиАналіз динаміки експорту та імпортуВивчити динаміку основних показників зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Для аналізу пропонується застосовувати метод порівняння, а саме розрахувати показники аналізу рядів динаміки. Цей метод надає всебічну характеристику напрямку й інтенсивності зміни основних показників ЗЕД за аналізований період. Для наступного аналізу зовнішньоекономічної діяльності необхідно розрахувати середні показники рядів динаміки, а саме ланцюговий середній абсолютний приріст, ланцюговий середній коефіцієнт росту, ланцюговий середній темп приросту й середнє значення % приросту як експорту, так і імпорту.?Yi = Yi - Yi-
?Yсред = ??Yi / n
Кi = Yi / Yi-
Ксред = nv * K *.*Kn
Ti=??Yi/Yi-*%
Tсред = (Ксред - )*%
[%] = ?Yi / Ti
[%]серед = ?Yсред / Tсред?Yi - ланцюговий абсолютний приріст; ?Yсред - середній ланцюговий абсолютний приріст; Кi - ланцюговий коефіцієнт росту; Ксред - середній ланцюговий коефіцієнт росту; Ti - ланцюговий темп приросту; Tсред - середній ланцюговий темп приросту; [%] - абсолютне значення % приросту; [%]серед - середнє абсолютне значення % приросту; n - кількість періодів; Yi - значення показника у звітному періоді; Yi- - значення показника в попередньому періодіАналіз однорідності експортних поставокВизначити стабільність попиту на українську продукцію на зовнішньому ринку. Застосовується метод варіації для обчислення великої сукупності одиниць. Показник варіації розраховується в експортній сукупності в розрізі товарної й географічної структур. Для наступного визначення ефективності ЗЕД підприємства визначаються експортні товарні групи, на які існує постійний попит на зовнішньому ринку, а також постійні країни-партнери.V - коефіцієнт варіації; D - середнє квадратичне відхилення; Хсред - середнє значення ознаки
Продовження таблиці 1.Аналіз структури експорту та імпортуВизначення найбільших і найменших товарних груп експорту та імпорту, а також основних торговельних партнерів. Застосовується метод відносних величин, що дозволяє розраховувати величину структури - коефіцієнти питомої ваги експортних та імпортних товарних груп у розрізі географічної структури. Для визначення ефективності ЗЕД підприємств варто звернути увагу на найбільші торговельні групи й найбільші за обсягами закупівель торговельних партнерів у структурі експорту. У структурі імпорту варто виділити великі товарні групи й великих постачальників цих товарів.К - коефіцієнт відносної величини структуриАналіз співвідношення експорту, імпорту й обсягу виробництваВизначення співвідношення експорту та імпорту, а також залежності обсягів виробництва від обсягів експорту та імпорту.Застосовується метод відносних величин, а саме - обчислення відносної величини координації. При аналізі імпорту варто розрахувати зворотний показник - коефіцієнт покриття імпорту експортом. Обидва показники варто обчислювати у розрізі товарної й географічної структури експорту та імпорту. Дія проведення аналізу на рівні окремого підприємства визначається при розрахунку коефіцієнт експортомісткості й імпортомісткості виробництва за кожною товарною групою окремо, коефіцієнт покриття експорту імпортом. Для наступного визначення ефективності ЗЕД підприємства -визначають залежність підприємства від експортних поставок, а також залежність виробництва від поставок імпортних товарів для його функціонування.Кп - коефіцієнт покриття експорту імпортом; Еi - обсяг експорту в даному періоді; Ii - обсяг імпорту в даному періоді.Ке - коефіцієнт експортомісткості продукції; Вi - обсяг виробництва продукції в даному періодіКи - коефіцієнт імпортомісткості продукції
Продовження таблиці 1.Аналіз впливу факторів на обсяг експорту та імпортуВизначення впливу внутрішніх факторів прямої дії на зміни обсягу експорту та імпорту. Цей етап складається з частин: аналізу факторів, які перебувають у мультиплікативному зв'язку й аналізу впливу факторів, які пов'язані аддитивно. Аналіз зміни цін і фізичного обсягу експорту та імпорту проводиться із застосуванням методу індексів, за допомогою яких можна вивчити взаємозв'язок між показниками в складних явищах, тобто кількісно з'ясувати вплив факторних ознак на результат. При застосуванні цього методу розраховують індивідуальні індекси цін і фізичного обсягу. Розрахунки індивідуальних індексів цін і фізичного обсягу рекомендується провести в розрізі товарної структури експорту та імпорту. При визначенні ефективності ЗЕД підприємства визначаються індекси, які показують найбільші й найменші зміни ціни й фізичного обсягу певних товарів у періоді, що аналізується. Для аналізу зміни експорту та імпорту під впливом змін цін і фізичного обсягу застосовують логарифмічний метод. Результат розрахунку, проведений за допомогою цього методу, є об'єктивним і точним порівняно з іншими економіко-математичними методами. Для імпорту побудова моделі робиться в такий же спосіб. Для визначення ефективності ЗЕД підприємства варто проаналізувати зміни експорту та імпорту під впливом цих факторів і виявити шляхи підвищення ефективності за рахунок можливості зниження негативного впливу факторів, якщо вони існують. Для виявлення змін експорту та імпорту під впливом змін у географії поставок і товарній структурі рекомендується застосувати метод пропорційного розподілу, що є найбільш точним серед всіх методів елімінування. Аддитивна модель імпорту будується аналогічно моделі експорту.IА = А/АIА - індивідуальний індекс показника А; А - значення показника у звітному періоді; А - значення показника в базовому періодіЕ = Q * P
Е - експорт; Q - обсяг експорту, Р - ціна експорту; ?Еq - зміна експорту під впливом зміни його обсягу; ?Ер - зміна експорту під впливом зміни його ціни; ?Е - загальна зміна експорту
Е = АЕ + .+NE
AE - обсяг експорту країни А; NЕ - обсяг експорту країни N; ?ЕА - зміна експорту в країну А за аналізований період; ?ЕN - зміна експорту в країну N за аналізований період;
4. Оцінка експортомісткості та імпортомісткості виробництва, визначення груп товарів, які є основою експорту.
5. Оцінка зміни цін і фізичного обсягу експорту та імпорту, оцінка впливу цих факторів на обсяг експорту та імпорту (позитивний, негативний).
Економічна ефективність зовнішньоекономічної діяльності підприємства - це характеристика ступеня досягнення обсягу прибутку від зовнішньоекономічних операцій за певний період часу шляхом зменшення витрат на виробництво й реалізацію експортних товарів і послуг при збереженні або збільшенні обсягу зовнішньоторговельних операцій.
Спираючись на це визначення, кількісну характеристику цього показника можна одержати шляхом розрахунку показників відносної й абсолютної ефективності експорту, і оцінки результатів розрахунків за допомогою результатів аналізу експорту та імпорту.
Цей показник визначає додатковий прибуток або втрати від реалізації продукції на зовнішньому ринку порівняно з її реалізацією на внутрішньому ринку. Цей показник розраховується за формулою:
(1.)
де ЕФотн - цінова ефективність; Цекс - експортна ціна продукції певної товарної групи, розрахована на базі DAF; Цвнутр - ціна продукції певної товарної групи на внутрішньому ринку без ПДВ.
Розрахунок показника ефективності експорту (Ее) служить для оцінки співвідношення витрат на виробництво й транспортування продукції, призначеної на експорт, і доходу, отриманого від її продажу на зовнішньому ринку з метою оцінки здатності підприємства забезпечити відтворення за рахунок проведення зовнішньоекономічної діяльності:
, (1.)
де Векс - обсяг доходу (виторгу) від реалізації експортних товарів; Зекс - повні витрати на експорт продукції.
так
немає
так
так
так
так
ні
ні
Рис. 1 Алгоритм оцінки ефективності експорту
За наведеними критеріями ефективності оцінки експорту, можна визначити пріоритетні товарні групи експорту підприємства, на яких варто зосереджувати основні зусилля (рис. 1.), спрямовані на розвиток експорту, і обґрунтувати отримані результати за допомогою результатів аналізу динаміки експорту, його структури, ритмічності експортних поставок, експортомісткості виробництва, зміни цін на сировину, матеріали й устаткування.
На основі проведених розрахунків та їх обґрунтування за допомогою проведеного аналізу відповідно до наведеної вище методики аналізу зовнішньоекономічної діяльності підприємства варто зробити висновки про результативність зовнішньоекономічної діяльності підприємства, тобто про досягнення або не досягнення позитивної результативності зовнішньоекономічної діяльності.
Висновки по
розділу
1. У класичній теорії вигідність світової торгівлі обґрунтована А.Смітом. Суть його теорії порівняльних переваг полягає в тому, що певній країні вигідніше купувати товари, виробництво яких менш витратне, ніж в іншій країні. Надалі ця теорія розвивалася прихильниками теорії факторів виробництва.
2. Зовнішньоекономічна діяльність держави є складовою частиною світової економіки й міжнародних відносин і відображає рівень інтеграції національної економіки у світову економічну систему. Чим вище рівень економічного розвитку, тим вище потреба участі країни в зовнішньоекономічній діяльності, що сприяє вирішенню завдань інтенсифікації економічного розвитку, підвищенню його ефективності, поліпшенню якості продукції.
3. Відносно тлумачення сутності експортного потенціалу, ми вважаємо, що найбільш повним є таке: "динамічна система взаємодіючих складових виробництва, управління та маркетингу, спрямованих на адаптування суб'єкта господарбвання до вимог конкурентного середовища міжнародних ринків". На наш погляд, найбільш значною складовою експортного потенціалцу підприємства є його маркетингова частина, адже саме вона дозволяє врахувати більш значні ринкові чинники та скорегувати стратегію розвитку підприємтсва або галузі в цілому.
4. Ми можемо визначити експортний маркетинг як сукупність дій підприємства, спрямовану на систематичне вивчення зарубіжного ринку та пристосування свого виробництва до вимог цього ринку. Маркетингова діяльність на внутрішньому і маркетингова діяльність на міжнародному ринку не мають принципових відмінностей. Експортна маркетингова діяльність не передбачає використання яких-небудь нових функцій маркетингу. Постановка маркетингових завдань, вибір цільових ринків, позиціонування продукції, розробка комплексу маркетингу і проведення контролю маркетингової діяльності - ці фундаментальні вимоги зберігають актуальність
- Київ+380960830922