змістом.
Однак цілий ряд проблемних питань, зазначених вище, або практично не розглядаються у науковій літературі, або ж визнані як загальні без їх остаточного наукового розв'язання. Це стосується, перш за все, організаційних і методичних аспектів забезпечення досліджень конкурентоспроможності підприємств машино-будування. Практикою господарювання промислових підприємств доведено, що перемога у конкурентній боротьбі можлива лише за умови ретельного дослідження конкурентів, їх ґрунтовної оцінки та врахування їх досвіду у власній діяльності. Проте, моніторинг підприємств машинобудування довів, що сучасні промислові підприємства не мають відповідного інформаційного та методичного забезпечення для проведення таких досліджень. Тому обрана тема дисертаційного дослідження є актуальною.
Зв'язок з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційне дослідження виконано відповідно до плану науково-дослідної роботи кафедри маркетингу Європейського університету за темою "Організація та управління стратегічним розвитком промислових підприємств" (номер державної реєстрації № U).
Мета і задачі дослідження. Метою дисертаційного дослідження є розробка основних засад формування організаційно-методичного забезпечення досліджень конкурентоспроможності підприємств машинобудування.
Відповідно до встановленої мети, в дисертаційному дослідженні поставлено та вирішено наступні наукові задачі:
- досліджено сучасний стан економічної теорії конкуренції, методичні засади оцінки рівня конкурентоспроможності продукції та підприємства;
- систематизовано та узагальнено зміст фундаментальних понять теорії конкуренції як науково-теоретичної бази побудови методів оцінки конку-рентоспроможності продукції промислового призначення;
- сформульовано і обґрунтовано теоретико-методологічні принципи форму-вання організаційного забезпечення досліджень конкурентоспроможності підприємства;
- проаналізовано кон'юнктуру внутрішнього ринку продукції підприємств машинобудування;
- проведено оцінку конкурентоспроможності підприємств машинобудування та їх конкурентного потенціалу;
- проведено кількісну оцінку конкурентоспроможності продукції підпри-ємств машинобудування на основі розрахунку комплексного показника конкурентоспроможності;
- розроблено методичний підхід щодо адаптації промислового підприємства до ринкових умов господарювання;
- запропоновано концепцію комплексного інформаційного забезпечення досліджень конкурентоспроможності підприємств машинобудування як основу організаційного механізму таких досліджень;
- сформовано основні засади реалізації комплексної програми управління якістю.
Об'єктом дослідження є процеси дослідження конкурентоспроможності підприємств машинобудування.
Предметом дослідження є організаційно-методичні засоби і важелі забезпе-чення досліджень конкурентоспроможності підприємств машинобудування.
Методи дослідження. Теоретико-методологічну основу дисертаційного дослідження становлять методологічні та загальнонаукові принципи проведення комплексних економічних досліджень, фундаментальні положення сучасної еконо-мічної теорії, концептуальні засади теорії і практики управління конкуренто-спроможністю підприємства, наукові дослідження, положення і розробки провідних вітчизняних та зарубіжних фахівців у галузі економіки підприємства, організації виробництва, менеджменту і маркетингу.
В дисертаційному дослідженні використовувались наступні наукові методи:
- аналізу і синтезу - для деталізації об'єкта і предмета дослідження;
- теоретичного узагальнення та порівняння - для впорядкування та удоскона-лення термінології понятійного апарату конкуренції, конкурентоспроможності про-дукції і підприємства, бенчмаркінгу, якості, інформації, маркетингових досліджень;
- критичного аналізу - для виділення проблем, що залишаються невирішени-ми у відомих методиках оцінки конкурентоспроможності та підходах до розвитку конкурентного потенціалу підприємств машинобудування;
- системно-структурного аналізу - для деталізації, упорядкування та систе-матизації факторів конкурентоспроможності продукції і підприємства, визначення переліку критеріїв оцінки його конкурентоспроможності;
- факторного аналізу - для дослідження чинників конкурентоспроможності підприємств машинобудування;
- анкетування - для отримання експертних оцінок щодо окремої важко-доступної інформації;
- експертних оцінок - для визначення вагомості факторів впливу на загальний обсяг продукції підприємств машинобудування, а також показників конкурентоспроможності діяльності машинобудівних підприємств та їх продукції;
- кореляційно-регресійного аналізу - для оцінки причинно-наслідкових зв'язків між загальним обсягом продукції підприємств машинобудування та показниками впливу на нього, а також між обсягами реалізації досліджуваних підприємств і витрат на забезпечення якості продукції;
- порівняння - для зіставлення фактичних і планових даних за окремі періоди;
- монографічний - для детального вивчення теорії і практики конкуренції, організації проведення маркетингових досліджень, управління якістю тощо;
- графічного аналізу - для оцінки конкурентоспроможності підприємств.
Інформаційну базу дисертаційного дослідження становлять матеріали Державного комітету статистики України, галузева інформація, інформаційно-аналітичні бюлетені, експрес-аналізи, фахові видання, результати самостійно проведених маркетингових досліджень ринку продукції машинобудування.
Наукова новизна одержаних результатів. У дисертаційному дослідженні проаналізовані теоретичні основи проведення маркетингових досліджень, виявлено основні проблеми у їх організації та запропоновано механізм, що дозволяє на підставі комплексного підходу підвищити рівень інформаційного забезпечення підприємств, особливо що стосується досліджень конкурентоспро-можності підприємств машинобудування.
Вперше:
- розроблено і обґрунтовано організаційний механізм досліджень конкуренто-спроможності підприємств машинобудування, основою якого є концепція комп-лексного інформаційного забезпечення, реалізація якої дозволить проводити аналіз руху інформаційних потоків з метою виявлення ступеня забезпеченості необхідною і достатньою інформацією для проведення досліджень конкурентоспроможності і прийняття відповідних рішень, її адресність; джерел і споживачів інформації; раціо-нальність організації інформаційних потоків (визначати можливість дублювання документів і показників в них); ступінь мінімізації маршрутів проходження документів від джерела до споживача.
Удосконалено:
- комплексну систему показників рівня конкурентоспроможності промисло-вого підприємства, яка має у своєму складі підсистеми фінансово-господарської і виробничої діяльності, якості виробленої продукції, науково-дослідницький потенціал, персонал та його соціальне забезпечення, загальний менеджмент підприємства;
- методичні засади адаптації промислового підприємства до ринкових умов господарювання через побудову динамічної моделі адаптації типу моделі Форрестера "замовник-виробник-споживач", яка відображає детерміновану струк-туру обробки інформації і прийняття рішень, і є інформаційною системою із зворотнім зв'язком, що враховує зовнішнє і внутрішнє середовище розвитку підприємства.
Отримали подальший розвиток:
- понятійно-термінологічний апарат основних категорій дисертаційного дослідження, зокрема уточнено такі категорії, як конкуренція, конкурентоспромож-ність продукції і підприємства, бенчмаркінг, якість, інформація, маркетингові дослідження;
- обґрунтування структури витрат на якість продукції, а також витрат на якість інноваційного характеру - принципово нових витрат на реалізацію програм якості на підприємствах, які відрізняються від традиційних витрат на якість новизною ресурсів, організаційних та управлінських заходів, що залучаються в процесі управління якістю;
- основні засади реалізації комплексної програми управління якістю на машинобудівних підприємствах як реінжинірінгу цих підприємств з метою отримання сучасних параметрів продукції і зміни їх корпоративної культури відповідно до концепцій TQM.
Практичне значення одержаних результатів. Удосконалені теоретичні засади та методичні рекомендації щодо формування організаційно-методичного забезпечення досліджень конкурентоспроможності підприємств машинобудування можуть бути реалізовані на підприємствах машинобудування при реалізації конкретних заходів, спрямованих на утримання і поліпшення конкурентних позицій машинобудівних підприємств.
Основні результати дисертаційного дослідження підготовлені і впроваджені у виробництво на підприємстві ТОВ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" (довідка про впровадження №-фев від р.), ТОВ "Мотордеталь-Конотоп" (довідка про впровадження № /- від р.), на ДП "Авіакон" (довідка про впровадження від р.), ТОВ НВО "Червоний металіст" (довідка про впровадження № / к від р.).
Науково-теоретичні результати дослідження використовуються у навчальному процесі Конотопського інституту Сумського державного університету (довідка про впровадження № /- від р.), а також Європейського університету (довідка про впровадження № /к від р.).
Особистий внесок здобувача. Основні наукові положення, результати проведених досліджень, висновки та рекомендації, які виносяться на захист, є особистим здобутком автора. Особистий внесок автора дисертаційного дослідження у наукові праці, опубліковані у співавторстві, деталізовано у переліку основних опублікованих праць за темою дисертаційного дослідження.
Апробація результатів дослідження. Основні положення та результати дисертаційного дослідження доповідались автором і одержали схвалення на ХІ-ХІІІ Міжнародних науково-практичних конференціях "Інформаційні технології в економіці, менеджменті і бізнесі. Проблеми науки, практики та освіти" (м. Київ, - р.р.), на ІХ Всеукраїнській науково-практичній конференції "Молодь, освіта, наука, культура і національна свідомість" (м. Київ, р.), на Міжнародній науково-практичній конференції "Актуальні проблеми економіки " (м. Київ, р.), на ІІІ Міжнародній науково-практичній конференції "Computer science end information technologies - CSIT'" (м. Львів, р.), на ІІ Міжнародній науково-практичній конференції "Управлінські аспекти підвищення національної конкурентоспроможності" (м. Сімферополь, р.).
Публікації. За результатами дослідження опубліковано всього наукових праць загальним обсягом , друк. арк., у т.ч. наукових праць обсягом , друк. арк. у фахових виданнях.
Структура та обсяг дисертації. Дисертаційна робота складається зі вступу, трьох
розділів, висновків та додатків. Основний текст роботи викладено на сторінках. Матеріали дисертації містять таблиць і рисунків. Список
- Київ+380960830922