Розділ 2
механізм та інструментарій аналізу
привабливості міжнародних товарних ринків
2.1. Етапи аналізу привабливості міжнародних товарних ринків
У попередньому розділі нами було розглянуто економічний зміст та структуру
поняття привабливості міжнародних товарних ринків, і визначено, що
привабливість ринків можна оцінювати через визначення ступеня відповідності
стану факторів ринкового середовища економічним інтересам підприємств при
виході на міжнародні ринки. При цьому ринкове середовище міжнародного
підприємництва слід розглядати як багаторівневу систему показників, для оцінки
яких введений інтегрований показник доступності ринку, який буде показувати
ступінь переваги ринкових можливостей над загрозами міжнародного ринку. Крім
того, з іншого боку, слід враховувати економічні інтереси підприємства та
можливість їх реалізації на ринку. Тобто ринкове середовище міжнародного
підприємництва впливає на можливість підприємства реалізувати економічний
інтерес і ринок буде привабливим у випадку його відповідності економічному
інтересу підприємства.
Отже, проведення аналізу привабливості міжнародних товарних ринків вимагає
оцінювання доступності ринку та можливості реалізації економічного інтересу
підприємства. На наш погляд, його доцільно здійснювати відповідно до етапів,
наведених на рис.2.1.
Розглянемо детальніше кожен з етапів проведення даного аналізу.
Етап 1. Визначення економічного інтересу підприємства
Як було зазначено у розділі 1, при проникненні на міжнародний ринок
підприємство виходить, перш за все, із власного економічного інтересу. Для
вибору пріоритетних країн для розширення міжнародної присутності підприємства
на ринку слід здійснити аналіз ступеня його інтернаціоналізації, який значною
мірою визначає ступінь орієнтованості підприємства на здійснення міжнародної
діяльності. Так, новачки міжнародного бізнесу, як правило, починають свою
діяльність із сусідніх ринків, що зумовлено як мінімальними транспортними
витратами, так і певною подібністю соціально-культурного середовища, а отже і
поведінки споживачів.
Отже, такі критерії відбору привабливих ринків як подібність рівня
соціально-економічного розвитку і соціально-культурного середовища набувають
першочергового значення на початковому етапі реалізації стратегії виходу
підприємства на міжнародні ринки.
Процесу інтернаціоналізації діяльності підприємства притаманний стадійний
характер. Це демонструє модель EPRG Х.Перлмуттера [27, с.11]. При
етноцентричній орієнтації (Е) фірми її зарубіжні операції розглядаються нею як
такі, що підпорядковані її діяльності на внутрішньому ринку. Поліцентрична
орієнтація (Р) – це врахування особливостей бізнесового середовища різних
країн. Регіоцентризму (R) притаманне зосередження на регіональній організації
повноважень і комунікаційних потоків. Геоцентризм або глобалізм (G) – це
співробітництво між штаб-квартирою і філіями для розроблення стандартів і
процедур, які б відповідали і загальним, і локальним завданням фірми. Для
кожного з етапів характерними є не лише специфіка задач, а й специфіка
орієнтації вищого менеджменту.
Розглянемо економічні інтереси підприємства залежно від стадії
інтернаціоналізації його діяльності (табл. 2.1).
Таблиця 2.1.
Економічні інтереси підприємства на різних стадіях
інтернаціоналізації його діяльності
Стадія інтернаціоналізації діяльності підприємства
Економічні інтереси підприємства
Початкова стадія
(характеризується наявністю контактів за кордоном до моменту операцій
зарубіжних дилерів і агентів)
географічне розширення діяльності;
збільшення норми прибутковості на одиницю продукції.
Стадія розвитку
(характеризується всіма видами контактів з зарубіжними контрагентами до
створення виробничого підприємства за кордоном)
розвиток потенціалу зарубіжних ринків;
використання переваг «ефекту масштабу»;
збільшення виробництва і збуту;
Стадія зростання (припускає наявність виробничих підприємств за кордоном, що
розміщені не більш ніж в 6 країнах світу)
збільшення частки ринку;
економія за рахунок витрат на виробництво та доставку;
Багатонаціональна стадія інтернаціоналізації (припускає створення виробничих
підприємств більш ніж в 6 країнах світу)
вдосконалення механізмів координації та інтеграції стратегії компанії на
міжнародному рівні
активізація передачі та обміну знаннями та досвідом в бізнесі між підрозділами
компанії, які знаходяться в різних країнах, що призводить до розробки
стратегії, орієнтованої на глобальний та регіональний ринки
Таким чином, проаналізувавши цілі зовнішньоекономічної діяльності підприємства,
стадію його інтернаціоналізації, портфель ринків та країн, на яких воно
представлене, можна робити певні висновки щодо майбутніх вигод, які буде
переслідувати підприємство у процесі подальшої міжнародної діяльності.
Етап 2. Аналіз можливостей міжнародної діяльності підприємства
та попередній відбір цільових ринків
На даному етапі слід аналізувати глобальні тенденції розвитку певного товарного
ринку, рушійні сили галузі, основні регіони розвитку галузі, специфіку розвитку
галузі, яка розглядається, у різних регіонах. Метою проведення даного аналізу є
виявлення попереднього переліку цільових ринків для підприємства, які
підлягають подальшому детальному розгляду.
Даний етап передбачає проведення аналізу сильних та слабких сторін підприємства
і наявності ресурсів, необхідних для здійснення його міжнародної діяльності з
метою попереднього визначення можливих напрямків спрямувань зусиль. Слід
зазначити, що власний потенціал підприємства має відповідати потребам цільового
зарубіжного ринку.
Виникає
- Киев+380960830922