РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАЛЬНО-ТРЕНУВАЛЬНОГО
ПРОЦЕСУ В СИСТЕМІ БАГАТОРІЧНИХ
ЗАНЯТЬ СПОРТОМ
Організація навчально-тренувальних занять юних спортсменів
Оптимізація навчально-тренувального процесу належить до педагогічних явищ, які
можуть бути глибоко осмислені на основі не лише загальнотеоретичних,
методологічних закономірностей освітньо-виховної діяльності, але й тих
положень, які характеризують особливості розвитку особистості у певному віці.
Відомо, що навчально-тренувальний процес спрямований на створення умов, за
якими юні спортсмени набувають необхідного досвіду і, у той же час, виявляють
свої сили і можливості, спираються на наявний потенціал свого
емоційно-почуттєвого, інтелектуального, і фізичного розвитку.
Враховуючи особливу роль і функції особистості у навчально-тренувальному
процесі в системі багаторічних занять спортом, провідні педагоги України (І.
Бех, В. Бондар, В. Мадзігон, О. Сухомлинська та ін.) підкреслюють важливість
виявлення нового підходу до осмислення сучасних дидактичних проблем та їх
вирішення на основі особистісно орієнтованого навчання. На прикладі
навчально-тренувальних занять спортсменів можна пересвідчитися, що у цьому
процесі активно виявляють себе фізіологічні, психологічні та інші
закономірності і особливості розвитку особистості, які важливо враховувати при
визначенні дидактичних умов оптимізації процесу підготовки спортсменів на
різних етапах становлення їх спортивної майстерності.
У процесі нашого дослідження були визначені завдання, спрямовані на отримання
відповіді стосовно особливостей організації навчально-тренувального процесу на
різних його етапах. Зокрема, нами були сформульовані наступні завдання
науково-педагогічного пошуку, а саме:
Розкрити фізіологічні особливості організації навчально-тренувальних занять
юних спортсменів.
Виявити психологічні закономірності і властивості юних спортсменів та їх роль у
навчально-тренувальному процесі.
Визначити дидактичні особливості прилучення юних спортсменів до
навчально-тренувальних занять.
Сформульовані вище завдання науково-дослідної роботи дозволяють охопити
найбільш суттєві аспекти розвитку особистості й зосередити увагу на
фізіологічних, психологічних та дидактичних особливостях організації
навчально-тренувальних занять юних спортсменів (рис. 2.1).
Фізіологічні особливості організації навчально-тренувальних занять юних
спортсменів. Як засвідчують дані вчених у галузі фізіології людини, вік від 12
до 15 років є одним із найскладніших і найвідповідальніших періодів у життєвому
циклі людини. Він характеризується рядом яскраво виражених специфічних
особливостей, які важливо враховувати тренеру-викладачу у процесі навчання та
виховання. У цьому віці відбуваються, передусім, суттєві зміни у фізичному
розвитку. Зокрема, довжина тіла щорічно збільшується на 4 - 7 см, маса тіла -
на 3 - 5 кг. Збільшуються розміри грудної клітки та темп росту рук і ніг, що
робить фігуру підлітка непропорційною. Збільшення розмірів серця дещо відстає
від росту всього тіла, у зв’язку з чим може порушуватися кровопостачання
дистальних кінцівок та мозку. У цьому віці у підлітка нерідко виникають головні
болі, спостерігається швидка втомлюваність, низька працездатність, підвищена
збудженість та психічна неврівноваженість.
Неврівноваженість знаходить вираження у несподіваних змінах настрою, раптових
переходах від емоційних сплесків до депресій. Підлітки нестерпно ставляться до
критики, але, в той же час, самі ставляться критично до навколишніх, легко
вразливі та образливі, вимагають до себе поваги. У зв’язку зі статевим
дозріванням починає виявлятися значний інтерес до протилежної статі.
Особливості навчально-тренувального
процесу в системі підготовки
юних спортсменів
Фізіологічні Психологічні Дидактичні
особливості особливості особливості
організації організації організації
навчально-трену- навчально-трену- навчально-трену-
вальних занять вальних занять вальних занять
юних спортсменів юних спортсменів юних спортсменів
Рис. 2.1 Відображення особливостей навчально-тренувального
процесу в системі підготовки юних спортсменів
У цей час підлітку особливо необхідне чутке ставлення, розуміння і підтримка
як з боку батьків, так і тренера.
Ми вважаємо, що тренеру необхідно передусім сформувати у підлітків норми і
правила поведінки в суспільстві та під час спортивного тренування. Скромність,
чесність, правдивість, охайність, ввічливість - усе це вимоги, які висуваються
до норм поведінки юного спортсмена. Тренер повинен систематично працювати над
вихованням у підлітка свідомої дисципліни, спортивного працелюбства, охайного
ставлення до обладнання, почуття колективізму і товариської взаємодопомоги.
Особливо необхідно приділяти увагу тим взаємовідношенням, які виникають між
тренером і підлітком. Ставлення до підлітка повинно бути тактовним, вимоги
твердими, але виражатися з відповідною повагою. Доброзичливе, уважне і тактовне
ставлення тренера разом з непохитною вимогливістю, дозволяють уникнути багатьох
негативних моментів у роботі з підлітками.
У цьому віці виявляється гальмування та стереотипізація мови, у зв’язку з чим
вона стає лаконічною. Щоб уникнути педагогічних помилок, тренеру необхідно це
знати та враховувати у своїй роботі. Небагатослівна відповідь може бути
розцінена тренером як небажання розмовляти або нехтування його вимог. Тут
необхідно виявляти педагогічний такт та гнучкість, пам’ятаючи про те, що на
мовні подразники вони реагують уповільнено.
Бувають випадки, коли тренер виявляє грубість, розмовляє з
- Киев+380960830922