Ви є тут

Педагогічні умови організації діяльності дитячих Центрів естетичного виховання

Автор: 
Іванова Валентина Леонідівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
3403U003531
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II. Художньо-творча діяльність дітей молодшого
шкільного віку в Центрах естетичного виховання 86
2.1. Комплексне естетичне виховання дітей - пріоритетний
напрямок діяльності Центрів естетичного виховання школярів 86
2.2. Організація ефективної діяльності
дитячого Центру естетичного виховання 107

2.3. Результати експериментальної роботи з дітьми
молодшого шкільного віку в Центрі естетичного виховання 128
ВИСНОВКИ 150
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 161
ДОДАТКИ 181

ВСТУП
Актуальність теми. У сучасних умовах становлення незалежної держави в Україні постають важливі завдання гуманізації освіти та виховання підростаючого покоління, які вимагають здійснення наукових досліджень та пошуку нових фундаментальних підходів до розробки проблеми формування естетичної культури дітей. В Законі України "Про освіту" визначено мету освіти, спрямованої на всебічний розвиток людини як найвищої цінності суспільства, на розвиток її талантів, розумових, фізичних та творчих здібностей.
Постає нагальна необхідність чітко визначити роль і місце естетичного виховання та мистецької підготовки у загальній системі виховання учнівської молоді, обґрунтувати педагогічні умови організації художньо-творчої діяльності дітей як однієї з форм активного дозвілля школярів. Художньо-творча діяльність має безпосередній вплив на формування естетичної культури, яка є невід'ємною складовою всебічно й гармонійно розвиненої особистості. В естетичному розвитку провідну роль відіграє мистецтво завдяки його унікальній здатності комплексно впливати на духовний світ людини.
Комплексне естетичне виховання ми розглядаємо як прагнення опанувати мистецтво не як його окремі види зі своєю специфікою, а як цілісний феномен художньо-творчої діяльності обдарованої особистості. Така людина, яка реалізує власний творчий потенціал, є взірцем освіченості для, так би мовити, звичайної людини. Тому мистецтво у всій багатоликості є джерелом комплексних естетичних знань, основою для формування досконалої людини. З іншого боку, художньо-творча діяльність є одним із проявів мистецьких прагнень людини. Тож, сутність мистецтва полягає у творчості, яка визначає і процес творення мистецьких та культурних надбань, і процес їх сприйняття.
Актуалізація проблеми естетичного виховання дітей вимагає переосмислення змісту діяльності всіх соціальних інститутів, у тому числі й культурно-просвітницької діяльності, пов'язаної з формуванням особистості в умовах художньо-творчої та культурно-дозвіллєвої діяльності. Але питання взаємодії закладів культури зі школами у справі організації активної художньо-творчої діяльності ще не достатньо опрацьовані і не набули поширення в практичній діяльності. Спостереження за діяльністю Центрів естетичного виховання, створених при закладах культури, свідчить про те, що вони не мають чіткої концепції навчально-виховної діяльності, працюють з обмеженою кількістю дітей і майже не впливають на рівень естетичного виховання школярів. Тому важливо використовувати нові педагогічні технології та моделі організації позакласної роботи, які будуються на активній художньо-творчій діяльності дітей.
У цьому зв'язку художньо-творча діяльність дітей, яка здійснюється в рамках Центрів естетичного виховання, створених при загальноосвітніх школах, має значні можливості в збагаченні духовного потенціалу дитини, формуванні духовних смаків та ідеалів, розвитку її естетичної культури. Отже, виникає необхідність розробки нової організаційної, педагогічної та виховної моделі діяльності Центру естетичного виховання школярів як позакласної культурно-дозвіллєвої установи при загальноосвітній школі.
Центр естетичного виховання повинен бути інтегрованим у навчально-виховний процес школи (на відміну від культурно-дозвіллєвих центрів при закладах культури). Навчальний процес загальноосвітньої школи містить як складові так звані класну й позакласну роботу. Ці складові взаємопов'язані, але кожна з них має свою специфіку. Так, організація дозвілля школярів, як одна з форм позакласної роботи, має вибудовуватись на закономірностях дозвіллєвої діяльності. Тим самим, позакласна робота як складова навчально-виховного процесу може виконуватись не тільки викладачами школи, а й фахівцями саме в галузі організації дозвілля і культурно-освітньої діяльності.
Але діяльність Центру естетичного виховання не зводиться до просто співпраці зі школою й допомозі організувати позакласну роботу з естетичного виховання школярів у більш повному обсязі. Головна мета - впровадити принципово нову модель організації позакласної роботи на основі активної художньо-творчої діяльності дітей.
Новизна моделі у тому, що Центр естетичного виховання при загальноосвітній школі інтегрований у навчально-виховний процес школи. Тобто, діяльність Центру естетичного виховання, з одного боку, будується на закономірностях організації дозвілля, а з іншого - тісно пов'язана з навчальним процесом. Ідея полягає в тому, щоб забезпечити триєдність розвиваючої (у тому числі пізнавальної, виховної тощо), розважальної та рекреаційної (відновлення сил - фізичних, інтелектуальних, емоційних) функцій дозвілля дітей.
Необхідність інтеграції розвиваючого, розважального та рекреаційного ефекту художньо-творчої діяльності дітей зумовлено потребами удосконалення змісту та інтенсифікації форм естетичного виховання при одночасному уникненні перенавантаження сучасних школярів, забезпеченні психологічної розрядки засобами мистецтва. Реалізація цієї ідеї потребує перегляду змісту, форм і методів позакласної художньо-творчої діяльності дітей в умовах дозвіллєвої діяльності.
Потребують глибокого вивчення питання взаєм