Ви є тут

Педагогічні умови розвитку пізнавальної активності студентів вищих навчальних закладів економічного профілю (на матеріалі вивчення іноземної мови)

Автор: 
Пиндик Олена Георгіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U004095
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЕКОНОМІЧНОГО ПРОФІЛЮ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
2.1 Організація експериментальної роботи .........................................108
2.2 Реалізація педагогічних умов розвитку пізнавальної активності студентів вищих навчальних закладів економічного профілю .................. 130
2.3 Дидактична ефективність мінімаксного навчання іноземної мови ....... 144
Висновки до розділу 2........... ................................................................................ 165
Загальні висновки............................................................................ 171
Список використаних джерел.................................................. ......... 179
Додаток: навчальні тексти, блок - схеми, таблиці.................................. 194
ВСТУП
Розвиток міжнародних стосунків України з іншими державами світу на культурному, економічному та політичному рівнях вимагає від громадян нашої країни якісного підвищення ступеня володіння іноземними мовами. Другий Всеукраїнський з'їзд освітян визначив необхідність здійснення заходів щодо забезпечення розвитку освіти як науково-пізнавального інституту суспільства; передбачив започаткувати розробку на загальнодержавному рівні науково-освітньої програми "Наукова організація пізнавального процесу"; забезпечити передумови для саморозвитку; визначити державні підходи до формування мережі навчальних закладів із вивченням офіційних мов ООН, Ради Європи; формування умов вивчення різних іноземних мов, що є складовою частиною національної безпеки України. Перебудова соціально-економічних і політичних умов розвитку суспільства, його демократизація й гуманізація, відродження духовності, загальнолюдських цінностей, національної культури, традицій народу України, перехід до ринкових економічних відносин вимагають перебудови та подальшого розвитку системи освіти. Підготовка спеціалістів, здатних до ініціативної, самостійної професійної діяльності у швидкозмінних соціально - економічних умовах суспільства й виробництва, формування у них творчого мислення є завданням вищої школи. Одним із напрямів удосконалення системи освіти, що веде до поліпшення якості профосвіти, є активізація пізнавальної діяльності, основним критерієм якої є сформованість пізнавальної активності.
Один із істотних недоліків існуючих методів вивчення іноземної мови у вищих навчальних закладах України полягає в тому, що викладачі намагаються дати студентам якомога більше навчального матеріалу за час, що відведений навчальною програмою на вивчення мови у вузі. Слід відмітити, що при досить високих вимогах до вивчення іноземної мови, які продиктовані сучасним політичним і особливо економічним станом у світі, у навчальних планах вузів, де вивчення іноземної мови відноситься до циклу нефахових гуманітарних дисциплін, відводиться дуже мало аудиторного часу, тобто того часу, що проводиться під керівництвом викладача. Аналіз педагогічного досвіду і зміст психолого-педагогічної літератури дає можливість виділити основні причини зниження пізнавальної активності студентів у процесі вивчення іноземної мови, а саме:
- недооцінка викладачем мимовільного запам'ятовування і переоцінка систематичного, багатократного повторення при оволодінні мовою;
- недостатність застосовуваних заходів з метою активізації запам'ятовування;
- обмеженість навчального часу;
- недооцінка ролі самостійної роботи студентів.
Існуючий розрив між сумою знань, призначених для вивчення, та можливістю їх засвоєння може бути подоланий, головним чином, шляхом розвитку пізнавальної активності студентів, розвитку в них здатності самим регулювати процес засвоєння нових знань. Це є одним із основних напрямів удосконалення системи вищої освіти.
Аналіз психолого-педагогічних досліджень дає можливість розглядати розвиток пізнавальної активності студентів у процесі вивчення іноземної мови як педагогічну проблему щодо вищих закладів освіти немовного профілю і зробити висновок про те, що пізнавальна активність є одним з основних критеріїв якості підготовки фахівців, а ефективне її формування можливе тільки за умов оптимальної організації процесу навчання в цілому, і, зокрема, процесу викладання курсу іноземної мови. Таким чином, завдання вищого навчального закладу - дати можливість студентам досконало оволодіти розмовною іноземною мовою, професійною термінологією.
Актуальність проблеми, її теоретична і практична значущість, а також недостатнє її наукове опрацювання зумовили вибір теми дисертаційного дослідження: "Педагогічні умови розвитку пізнавальної активності студентів вищих навчальних закладів економічного профілю" (на матеріалі вивчення іноземної мови).
Розробка проблеми розвитку у студентів пізнавальної активності у процесі вивчення іноземної мови складна і багатогранна. У вузівській дидактиці та методиці викладання вона ще не знайшла достатнього висвітлення і не стала об'єктом спеціального дослідження, хоча чимало авторів і торкались її (С. Архангельський, Н. Олександров, Г. Гусєв, М. Зайченко, Р. Нізамов, Н. Нікандров, Ю. Піменов та інші). Тому чимало питань, котрі потребують уважного дослідження, поки що не знайшли належного висвітлення, а саме: чітке відокремлення понять пізнавальної діяльності та пізнавальної активності; формування різних видів пізнавальної активності; формулювання ролі самостійної роботи у підвищенні пізнавальної активності і, нарешті, визначення методики формування умінь та навичок самостійної роботи, яка відіграє вирішальну роль у процесі розвитку пізнавальної активності; визначення педагогічних умов розвитку пізнавальної активності студентів немовних вузів у процесі вивчення ними іноземної мови.
Проблеми розвитку і формування творчої особистості, активізації пізнавальної діяльності і творчості у процесі навчання розглядались педагогами-класиками Я.А. Коменським, І.Г Песталоцці, А. Дісте