Ви є тут

Розвиток державного фінансового контролю в умовах ринкової економіки

Автор: 
Іващенко Людмила Анатоліївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U003457
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ АУДИТУ ДЕРЖАВНИХ РЕСУРСІВ

2.1. Аналіз основних показників роботи контрольно-ревізійної служби в Дніпропетровській області

Діяльність контрольно-ревізійної служби в Дніпропетровській області може характеризуватися основними показниками. А саме: результатами ревізій та перевірок у бюджетних установах і організаціях Дніпропетровської області, показниками роботи контрольно-ревізійної служби в Дніпропетровській області, показниками роботи контрольно-ревізійного управління з перевірки підприємств залежно від форм власності, динамікою руху матеріалів ревізій та перевірок, які передані правоохоронним органам. Основні показники роботи контрольно-ревізійної служби в Дніпропетровській області наведені
в табл. 2.1 [55].
Аналіз основних показників роботи контрольно-ревізійної служби в Дніпропетровській області (табл. 2.1), виконаний із застосуванням табличного та графічного методів, а також середніх величин та порівняння, свідчить, що кількість перевірених підприємств, установ, організацій за п'ять років зменшується, тенденція до зменшення спостерігається й стосовно виявлення сум недоотриманих фінансових ресурсів у період з 2000 до 2003 років.
Питома вага надходження фінансових ресурсів, як і питома вага по відшкодованим і поновленим незаконним витратам, змінюється "хвилеподібно".
Так, найбільший відсоток надходження фінансових ресурсів спостерігається в 2000 році - 9,54, а найменший у 2002 році - 1,89.
Найбільший відсоток відшкодування фінансових та матеріальних ресурсів спостерігається в 1999 році - 48,94, а найменший у 2000 році - 30,04 , в інші роки спостерігається нерівномірна зміна цього показника. У середньому за п'ять років рівень вищезазначених показників має тенденцію до зниження.
Таблиця 2.1
Основні показники роботи контрольно-ревізійної служби
в Дніпропетровській області
ПоказникиРоки19992000200120022003Перевірено підприємств, установ, організацій30262812269221562106Недоотримано фінансових ресурсів (тис. грн)141258213014,2121708,28144981,170946,6Надійшло фінансових ресурсів (тис. грн)9147,420331,56288,52740,62512,0Відсоток надходження фінансових ресурсів6,489,545,171,893,54Виявлено фінансових порушень, що призвели до збитків (тис. грн)160534,9183655,02163721,1689520,7975268,49Усунуто інших порушень фінансової дисципліни (тис. грн)163437,5211120,6360737,6415809,9406628,3Відсоток заходів, вжитих задля усунення інших порушень фінансової дисципліни89,4477,7688,4495,76105,66Виявлено інших порушень фінансової дисципліни (тис. грн)182729271498407869434240384831Відсоток відшкодування48,9430,0444,7030,5540,51
Зазначений рівень показників є досить низьким по відношенню до загальної суми недоотриманих фінансових ресурсів. Така ситуація свідчить про не-
доліки функціонування механізму фінансового контролю, а саме: законодавчого забезпечення, методів і форм контролю.
На рис. 2.1 наведена динаміка недоотриманих фінансових ресурсів та їх надходження в грошовому виразі, що наочно демонструє "хвилеподібні" зміни показника.

Рис. 2.1. Динаміка недоотриманих фінансових ресурсів
Щодо виявлених фінансових порушень, що призвели до збитків, то збільшення цього показника спостерігається лише в 2000 році, порівняно з минулим роком, а далі відбувається значне зменшення (рис. 2.2).
На досить високому рівні знаходиться відсоток заходів, ужитих задля усунення порушень фінансової дисципліни. Він має стале зростання, і у 2003 році склав 105,66 у порівнянні з 1999 роком - 89,44 (рис. 2.3).
Динаміка виявлених та усунутих порушень фінансової дисципліни має протягом 1999 - 2002 років рівномірне зростання. У 2002 році по виявлених інших порушеннях фінансової дисципліни спостерігається незначне зниження,
а по усунутих порушеннях фінансової дисципліни в 2003 році показник залишився приблизно на рівні 2002 року [55].

Рис. 2.2. Динаміка виявлених фінансових порушень, що призвели до збитків, та їх відшкодування

На основі аналізу показників роботи контрольно-ревізійного управління з перевірки підприємств залежно від форми власності, виконаного на основі даних, наведених у табл. 2.2, можна зробити такі висновки: найбільша питома вага по проведених ревізіях та перевірках складає на підприємствах недержавної форми власності - 38,74 у 1999 році, у подальшому спостерігається незначне зниження цього показника до 2002 року, а в 2003 році різке зниження з 105148,79 тис. грн у 2002 до 4944,28 тис. грн у 2003 році (рис. 2.4).
За виявленими порушеннями на підприємствах комунальної форми власності спостерігається стале зростання до 2001 року, протягом 2002 - 2003 років спостерігається тенденція до зниження; у 2003 році зниження відбулося майже вдвічі. По підприємствах загальнодержавної форми власності в 2003 році спостерігається різке зниження виявлених порушень, що призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів держави.

Рис. 2.3. Динаміка виявлених та усунутих порушень фінансової дисципліни
На рис. 2.5 наведена динаміка виявлених порушень, що призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів держави, виявлених інших порушень фінансової дисципліни, у порівнянні із відповідно вжитими заходами за наслідками ревізій та перевірок.
Ця динаміка має прямо-пропорційну залежність, тобто збільшення вияв-лених порушень призводить до збільшення вжитих заходів за наслідками реві-
зій та перевірок. Це позитивно характеризує діяльність контрольно - ревізійної служби.

Таблиця 2.2
Основні показники роботи контрольно-ревізійного управління з перевірки підприємств залежно від форм власності
ПоказникиУсьогозагально-державної власностікомунальної власностінедержавної власностіСумаПитома вага, %СумаПитома вага, %СумаПитома вага, %Проведено ревізій і перевірок, (усього)19994473123627,63173338,74150433,6220003976130632,85168242,3098824,85