РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ СИСТЕМИ НАВЧАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ПІЗНАВАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ПРИРОДНИЧИХ ФАКУЛЬТЕТІВ
2.1. Навчальне завдання як дидактична система
Двоїстість у розвитку наук ХХ століття проявляється у тому, що з одного боку,
відбувається пізнання глибинної сутності окремих явищ, з другого – поступово
зростала тенденція до розмежування наук. Аналіз суперечностей, які виникли на
теренах пізнання, спонукав вчених до пошуку шляхів їх подолання, наслідком чого
стало формування нових підходів до філософських категорій „частина і ціле”.
Поступово вчені прийшли до розуміння необхідності системного вивчення
оточуючого світу, до виявлення зв’язків між різними системами явищ,
внутрішньосистемних ієрархічних зв’язків, чинників розвитку та розпаду систем.
В результаті інтеграції та систематизації психологічних, педагогічних,
філософських, соціологічних знань в науці почала формуватися системна
парадигма, яка спонукала до цілісного вивчення окремих процесів з урахуванням
надсистемних і внутрішньосистемних зв’язків, впливу різних чинників на
функціонування систем.
Не зважаючи на досягнення системних досліджень, єдності у визначенні поняття
„система” не існує і сьогодні. На 1978 р. їх було близько 40 [275], зараз їх
значно більше. Так П.К. Анохін [19], актуалізуючи поняття ціль і результат,
системотворчим фактором вважає ціль. а під системою він розуміє він розуміє
таке поєднання елементів, взаємодія яких спрямована на досягнення сфокусованого
корисного результату. А.Г. Асмолов [22], виходячи із принципу полісистемності,
розуміє систему як елемент багатьох різновпорядкованих реальностей або як
елемент ієрархії світів в контексті закономірностей історичної еволюції людини
в природі і суспільстві.
Б.Н. Рижов [244] розуміє під системою множину пов’язаних між собою об’єктів,
які виконують загальну функцію у відношенні до стороннього об’єкту.
Еволюціонування змістів, які вкладали в поняття „система”, відбувалося в
такому напрямку. Спочатку в системі вивчали лише окремі її елементи та зв’язки
між ними. Поступово акцент в дослідженнях перейшов на ціль. методи її
формалізованого представлення. Починаючи з 60-х років все більша увага
звертається на людину, особистість, яка трансформує, розвиває. підтримує
життєдіяльність системи. Виходячи із здобутків системології [2; 3; 18; 19; 20;
22; 32; 34; 63; 79; 140; 153; 209; 210; 244; 247; 248; 320] представимо наше
бачення феномену система, а також навчального завдання як системного явища,
котре, в свою чергу, є компонентом систем більш високого рівня складності і
значущості.
Система – це виділена на основі певних ознак впорядкована динамічна множина
компонентів, взаємопов’язаних загальною метою функціонування, єдністю
управління по відношенню до метасистем та мікросистем, що взаємодіє із
середовищем як цілісне явище.
Дослідження закономірностей системотворення, виходячи із робіт П.К. Анохіна
[18, 19], Б.Г. Ананьєва [11], Л. Берталанфі [32], І.В. Блаубера, Е.Г Юдіна
[34], В.А. Ганзена [63], В.А. Полякова [209], Б.Н. Рижова [244],
В.Н. Садовського [347; 348], передбачає вивчення структури системи на усіх її
рівнях, суттєвих особливостей та динаміку розвитку системи. Початковим етапом
дослідження навчального завдання як системного явища є визначення сутності
цього поняття.
Навчальне завдання – це складна динамічна мікросистема, функціонування якої
детерміноване метою і цілями багатьох метасистем, до складу яких воно входить.
Метасистемами у відношенні до навчального завдання є: суспільне життя, освітня
галузь, робота вищих педагогічних навчальних закладів, процес вивчення окремих
дисциплін, системи навчальних завдань. Динаміка суспільних змін детермінує
освітню мету – надсистемний фактор, який обумовлює стратегічну спрямованість
роботи освітніх закладів з підготовки вчителів біології. Конкретизується
освітня мета у державних стандартах освіти, кваліфікаційних характеристиках
випускника, змісті освіти, навчальних програмах, цілях навчання, які
проектують у ідеальній формі цільово-результативний компонент навчання.
Останній досягається через вирішення навчальних завдань – „генетичну клітинку
навчання”.
Як системне явище навчальне завдання є не лише підсистемою метасистем, але й
системою. Компоненти навчального завдання як системи можна розділити на дві
групи, які знаходяться у певних причинно-наслідкових зв’язках, утворюючи
найпростішу ієрархічну двоїсту структуру. Двоїстість у навчальних завданнях
проявляється через: дане (відоме) і шукане (невідоме); ієрархію цілей, що
делегуються метасистемами у вигляді законодавчих актів про освіту, освітніх
державних стандартів, кваліфікаційних характеристик випускника, змісту освіти,
навчальних програм і результат вирішення навчальних завдань; корегуючу
діяльність викладача і навчально-пізнавальну діяльність студента з вирішення
навчальних завдань; предмет (індивідуальний досвід суб’єкта учіння до роботи
над завданнями) і продукт (збагачений, трансформований індивідуальний досвід
суб’єкта учіння), який з’являється після вирішення навчальних завдань.
Навчальне завдання може бути у двох станах: у вигляді вербального судження,
сформульованого викладачем чи представленого у підручниках, посібниках, і
набувати статусу предмету дії, діяльності, коли суб’єкт учіння починає його
вирішувати. Тобто, коли над навчальним завданням починають працювати, то його
структура стає троїстою: компоненти, які складають причину, і компоненти, які
складають наслідки та перехідний процес із сфери причин у сферу наслідків.
Сфера причин у навчальному завданні здійс
- Київ+380960830922