Ви є тут

Система виразності Франсуа Дельсарта в контексті світових сценічних мистецтв

Автор: 
Шкарабан Микола Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U003145
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. Концепція сценічної виразності Франсуа Дельсарта
2.1. Становлення та еволюція курсу прикладної естетики
До наших часів дійшли дуже скупі відомо­сті про життя та творчість Франсуа
Дельсарта. До того ж, одні й ті самі факти подаються його послідовниками та
пропагандистами розріз­нено й опоетизовано. В жодному випадку не можна
забувати, що Дельсарт жив у час, коли головним літературним і мистецьким
напрямком у Європі був романтизм, а тому прикрашення його біографії має цілком
об’єктивні передумови і є даниною часу.
Немаловажним є той факт, що більшість літературних джерел — як про курс
прикладної естетики, так і про особисте життя Франсуа Дельсарта — вийшла після
його смерті. А смерть, як відомо, робить будь-яку людину в очах її оточення
кра­щою, досконалішою.
Власне, після смерті Дельсарта у 1871 р. йому було приписано факти, які
викликають сумніви у своїй достовірності. Втім перевірити їх сьогодні видається
майже неможливо. З іншого боку, ми звернули увагу на певні “перегукування”
фактогра­фічних даних життя Дельсарта з діяльністю інших французьких митців (у
першу чергу педагогів), його сучасників. Що наводить на думку, а чи не
при­писали Дельсарту того, чого він не робив?
Навіть одного побіжного погляду на різноманітні джерела достатньо для того, щоб
зауважити певні протиріччя в біографії Дельсарта. Ми не ставимо собі за мету
відтворити в повному обсязі біографію французького теоретика мистецтва,
натомість спробуємо розв’язати ті факти, які відіграли вирішальну роль у
формуванні курсу прикладної естетики і мають ключове значення для розуміння
внеску Франсуа Дельсарта у французьку та європейську культуру.
Франсуа Александр Ніколя Шері Дельсарт (Delsarte) народився 19 листопада 1811
року в невеличкому містечку Солем поблизу Камбре. Його батько — Жан Ніколя
Туссе Дельсарт (нар. 1778 р.), за свідченнями кіль­кох дослідників [188; 203] —
був не надто успішним винахідником, який не міг прогодувати свою сім’ю і навіть
пустив на вітер весь посаг своєї дружини Альбертини Еме Ролан, що походила з
багатої сім’ї. Натомість, за свідченням дочки Франсуа Дельсарта Марі Жеральді,
Жан Ніколя Туссе був “сільським лікарем, людиною бідною, але оригінальною”
[128, с. 534].
Про дитинство Франсуа мало відомостей, а ті, що дійшли до нас, справді подібні
до романтичних оповідань. За свідченням фактично всіх біографів Дельсарта, один
з таких “анекдотів” мав ключове значення для народження курсу прикладної
естетики.
За однією версією, більш правдоподібною (оскільки висловила її дочка Дельсарта
Марі Же­ральді під час своїх лекцій в Америці), Франсуа “ще був хлопцем, коли
батько відправив його разом з молодшим братом у Париж. Там вони стали
підмайс­трами ювеліра й робили золоті ланцюжки” [там само].
За іншою, більш романтичною і навіть драматичною, версією, сім’я Де­льсартів
розпалася. Цей розпад відбувся приблизно у 1821 р. Альбертина Дельсарт залишила
двох наймолодших ді­тей, Еме й Каміля, у своєї матері, а зі старшими, Франсуа й
Луї, вирушила в Париж, щоб знайти роботу й дати добру освіту своїм синам.
Франсуа йшов де­сятий рік, Луї – восьмий.
За цією версією, їй не вдалося ні знайти роботу, ані віддати синів до школи.
Тоді вона залишила їх у пансіонаті, але як тільки вичерпалися незна­чні кошти,
що мати заплатила наперед за їхнє перебування, Франсуа і Луї втратили притулок.
Приблизно в той самий час Альбертина Еме Ролан поми­рає (за “неромантичною”
версією вона померла у 1837 р.; на цей рік вка­зують біографи Жоржа Бізе, для
якого Альбертина була бабусею по лінії ма­тері).
Подальші події життя Франсуа Дельсарта висвітлюють майже всі біо­графи ХІХ
століття: “Повертаючись з похорону, він [Франсуа Дельсарт – М.Ш..] втратив
свідомість на полі. Коли він прийшов до тями, то почув віддалені звуки музики,
і не знаючи, звідки вона лине, подумав, що це музика ангелів. Відтоді він мріяв
ні про що інше крім музики, він хотів почути все, що тільки можливо, він
прагнув ви­вчати її” [128, с. 534].
Втім інші послідовники прикладної естетики називали цей епізод з життя
Дельсарта не інакше як “транс”, “екстаз”, “містичне видіння”, “провидіння”, в
якому Франсуа побачив свою майбутню теорію.
За свідченнями Анжеліки Арно, в цей час Дельсарт прагнув самотужки пі­знати
таємниці музики: “Він усвідомлював, що знаючи певну кількість знаків, можна
співати й грати на інструменті. Він говорив про це з усіма, хто тільки його
слухав; він намагався про це довідатися і все з’ясувати” [128, с. 275]. Таке
“вивчення” музики сьогодні викликає лише посмішку, проте в Арно немає навіть
натяку на глузування.
Князь С.М.Волконський дещо підправив історію Арно: “Як вкопаний, слухав він
вуличних співаків, навчився від них назв нот і сам придумав спосіб їх запису”
[30, с. 34]. Що це був за спосіб нотування не довідався ніхто, але – за
свідченнями майже всіх біо­графів Дельсарта – саме записування музики на піску
в саду Тюйльрі стало причиною знайомства Дельсарта з музикан­том Бамбіні,
“батьком Бамбіні”, як називав його Франсуа, який надав малому Дельсарту
притулок і по-справжньому посвятив його в музику. Знайомство їхнє відбулося
приблизно 1823 р. За іншими джерелами — в період з 1821 по 1826 рр. [183, с.
124].
Немає підстав сумніватися в реальності існування “батька Бамбіні”. Французький
дослідник Ален Порт наприкінці в 1990-х знайшов лист, датова­ний 5 липня 1825
р., від батька Франсуа — Жана Ніколя Туссе Де­льсарта — до свого сина на
адресу: “месьє Бамбіні, вчитель музики, вулиця дю Ґарле №5” [182, с. 10].
Змісту листа, щоправда, Порт не подає, проте сам цей факт свідчить про те, що
Франсуа, перебуваючи в Парижі, підтримував контакт з рідним батьком (це т