Ви є тут

Формування вмінь використовувати засоби інформаційних технологій у майбутній професійній діяльності вчителя початкової школи

Автор: 
Снігур Олена Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U000665
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ФОРМУВАННЯ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ВМІНЬ ВИКОРИСТОВУВАТИ ЗАСОБИ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
2.1. Стан готовності майбутніх учителів початкової школи до використання засобів інформаційних технологій

У процесі констатувального експерименту вивчався стан готовності майбутніх учителів початкової школи, молодих та досвідчених учителів до використання засобів ІКТ у професійній діяльності. З цією метою проводилось опитування студентів і вчителів за спеціально розробленими анкетами, здійснювалась самооцінка та оцінка експертів, проводились бесіди.
Опитування вчителів організовувалось шляхом анкетування. Зміст анкети подано у додатку Б. Було проаналізовано відповіді 120 вчителів початкової школи міста Києва та 100 вчителів Київської області (всього 220 осіб). Узагальнені відповіді на запитання анкети подано в таблиці 2.1.
Таблиця 2.1
Результати анкетування вчителів початкової школи з питань готовності до застосування засобів ІКТ у професійній діяльності (у %)
Характер використання засобів ІКТ у професійній діяльностіВідповіді вчителів (у %)Систематично використовують засоби ІКТ у навчальному процесі10%Систематично використовують засоби ІКТ у позаурочній роботі29%Використовують епізодично26%Не використовують, бо не володіють достатньо сформованими вміннями 19%Не використовують, бо не знають можливостей використання13%Не дали відповіді3%

Результати анкетування і дані таблиці свідчать про те, що більшість учителів не володіють методикою застосування засобів ІКТ як при викладанні різних дисциплін початкової школи, так і в позаурочній роботі. Отримані дані вказують на низький рівень готовності вчителів початкової школи до використання засобів ІКТ у навчальній та позаурочній роботі.
З метою одержання достовірних відомостей, нами проведено індивідуальні бесіди із вчителями. Із бесід з учителями було зроблено висновки: комп'ютер використовується в основному як об'єкт вивчення на уроках інформатики; як засіб навчання на уроках у початковій школі його іноді використовують епізодично, переважно в школах м. Києва; школи недостатньо забезпечені комп'ютерами; відсутнє україномовне педагогічне програмне забезпечення для учнів молодшого шкільного віку; практично відсутнє комп'ютерне науково-методичне забезпечення навчання різних предметів початкової школи; методичні кафедри педагогічних навчальних закладів приділяють недостатньо уваги підготовці майбутніх учителів до використання засобів ІКТ у професійній діяльності.
Крім цього, є причини, які сповільнюють процес впровадження комп'ютерних технологій в освітніх закладах: низьке забезпечення закладів комп'ютерами, незначний асортимент методично опрацьованих мультимедійних педагогічних програмованих засобів.
Опитаним вчителям (220 осіб) пропонувалося оцінити ступінь вираженості рівневих показників, які характеризують основні структурні компоненти готовності вчителів початкової школи до використання засобів ІКТ у професійній діяльності (п. 1.4) за такою шкалою: показник сильно виражений - "5" балів, достатньо - "4" бали, виражений частково - "3" бали, відсутній - "0" балів (дод. В).
Шляхом підсумовування самооцінок учителів був виведений середній показник вираженості основних показників і визначені рівні готовності вчителів початкової школи до використання засобів ІКТ у професійній діяльності: низький (Н), середній (С), високий (В) та творчий (Т) (дод.В). Отримані дані подано в таблиці 2.2.
Таблиця 2.2
Результати самооцінювання вчителями рівня готовності до застосування засобів ІКТ у професійній діяльності (у %)
Компоненти готовностіПоказникиРівніНСВТМотиваційнийПозитивне ставлення до використання засобів ІКТ у професійній діяльності21363112ОпераційнийВолодіння знаннями і вміннями ефективно застосовувати засоби ІКТ у професійній діяльності40301614Емоційно-вольовийЦілеспрямованість, впевненість в успішному застосуванні засобів ІКТ, емоційний настрій3146203Оцінювально-рефлексивнийАналіз досягнутого у використанні засобів ІКТ навчання, вміння самооцінювати, виявляти недоліки і враховувати їх, саморегуляція та корекція навчання4430206Загальний середній показник рівня готовності3435,521,88,7
Аналіз наслідків самооцінки вчителів дозволяє констатувати, що стан готовності вчителів початкової школи до використання засобів ІКТ у професійній діяльності недостатньо високий, основною причиною такого стану є недостатня підготовка щодо оволодіння практичними вміннями роботи із засобами ІКТ.
Враховуючи спрямування нашого дослідження, у процесі констатувального експерименту визначався рівень готовності майбутніх учителів початкової школи до професійної діяльності з використанням засобів ІКТ. З цією метою організовувалось опитування студентів випускних курсів (382 особи) за відпрацьованою анкетою (дод. Д).
За результатами анкетування виявлено, що більшість студентів мають поверхове уявлення про педагогічну діяльність із використанням засобів ІКТ, як під час навчання учнів на уроках, так і в позаурочний час. Під час опрацювання анкети вони не змогли розкрити зміст педагогічної діяльності з використанням засобів ІКТ.
Аналіз відповідей на запитання анкети показав, що 52% не можуть дати чіткого визначення поняття "засоби ІКТ навчання", 63% студентів не змогли конкретизувати функції та сфери застосування засобів ІКТ у шкільній практиці (наприклад, визнаючи провідну роль засобів ІКТ в активізації навчальної діяльності учнів, пропонували застосування програмного забезпечення на уроці з обраної теми протягом 30-40 хвилин).
Третина респондентів не змогли назвати які саме педагогічні завдання можна вирішувати за допомогою ІКТ навчання, не змогли пояснити у чому полягає основна мета ІКТ навчання. Інші 2/3 респондентів опосередковано визначили основну мету ІКТ навчання, назвали окремі педагогічні завдання, які можна вирішувати за допомогою ІКТ навчання, але не змогли дати точну характеристику склад