Ви є тут

Методи та моделі оптимізації системи управління навчальним процесом в вищих закладах освіти

Автор: 
Трегубенко Ірина Борисівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U004070
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ, МОДЕЛІ ТА ЗАСОБИ оптимізації ОСВІТНІХ СИСТЕМ
2.1. Декомпозиція задачі оптимізації системи управління навчальним процесом в
вищих закладах освіти.
Управління освітою передбачає впровадження новітніх інформативно-управлінських
і комп'ютерних технологій та створення систем моніторингу ефективності
управлінських рішень, їх впливу на якість освітніх послуг на всіх рівнях
[55,57]. Ці задачі потребують класифікації, формалізації структури та
оптимізації систем управління навчальним процесом. Аналіз стану й тенденцій
розвитку ЧДТУ дозволив виділити як стратегічно-важливої проблему оптимізації
системи управління і якості навчального процесу. Дійсно, вирішення цієї
проблеми в комплексі дозволяє багато в чому вирішити й інші проблеми ВНЗ,
оскільки з ростом ефективності навчального процесу росте затребуваність
випускників на ринку трудових ресурсів, підвищується рейтинг університету і
його привабливість для абітурієнтів.
Задля формування шляхів вирішення проблем необхідно провести декомпозицію
задачі оптимізації системи управління навчальним процесом (рис.2.1), виділити
стратегічно важливі напрямки, деталізувати їх до конкретних завдань і проектів
та відокремити ті з них, які недостатньо досліджувались. Так, задачу
оптимізації системи управління навчальним процесом можна розкласти на три
складові:
оптимізація планування учбового процесу;
оптимізація організації навчального процесу;
оптимізація контролю за реалізацією.
Останні дві задачі достатньо опрацьовані, перша – потребує додаткових
досліджень. При розв’язанні першої задачі, вирішальним та найменш дослідженими
є питання: оптимізації навчальних та робочих планів при переході на
кредитно-модульну систему; оптимізації структур інформаційних потоків
навчального навантаження із розробкою відповідної інформаційної технології
обробки навчальних та робочих планів. Відокремлено декілька етапів для першої
складової:
оптимізація складу навчальних дисциплін (модулів);
оптимізація послідовності модулів, та складання розкладу модулів;
формування комплексних навчальних планів для безперервної підготовки фахівців.
оптимізація системи управління навчальним процесом в вищих закладах освіти
при переході на кредитно модульну систему

оптимізація планування учбового процесу
оптимізація організації навчального процесу
оптимізація контролю за реалізацією

оптимізація навчальних та робочих планів при переході на кредитно-модульну
систему
оптимізація структур інформаційних потоків навчального навантаження
розробка інформаційної технології обробки навчальних та робочих планів

оптимізація складу навчальних модулів
оптимізація послідовності модулів та складення розкладу модулів
формування комплексних навчальних планів для безперервної підготовки фахівців

Рис. 2.1. Декомпозиція задачі оптимізації системи управління навчальним
процесом в вищих закладах освіти
Щоб детально розглянути функціонування, наприклад, крупного університету,
потрібно описати структуру апарату управління, підняти всю документацію
закладу, сформулювати систему оцінки якості навчання, описати взаємозв’язки із
споживачами, партнерами та постачальниками, приділити увагу кадрам,
інфраструктурі, описати територію, дислокацію підрозділів на всіх рівнях тощо.
Методи знаходження оптимальних рішень є предметом розділу математичної науки –
дослідження операцій. Під дослідженням операцій розуміют сукупність
математичних, кількісних методів, які використовуються для обґрунтування
прийняття рішень у всіх сферах цілеспрямованої людської діяльності [12].
Оскільки оптимізація реальних систем завжди пов’язана з ефективним управлінням
ними, то можна сказати, що дослідження операцій займається розробкою і
практичним застосуванням ефективного управління різними організаційними
системами [31].
Управління будь якими системами реалізується як процес, що підпорядковується
певним закономірностям. Ці закономірності допомагають визначити умови,
необхідні для оптимального управління. Для цього всі закономірності, які
характеризують процес управління, а також зовнішні умови та впливи, мають бути
кількісно визначені. Отже мета дослідження операцій – кількісне обґрунтування
прийнятих рішень щодо організації оптимального управління і планування [30].
Відповідно до свого призначення, дослідження операцій включає моделі лінійного,
цілочислового, нелінійного, динамічного програмування, мережне планування,
методи оптимізації на мережах і графах, теорію масового обслуговування і ряд
інших розділів наук, пов’язаних із можливістю математичного моделювання
реальних процесів з наступною їх оптимізацією. Використання конкретної моделі
залежить від вихідних даних і принципів функціонування реального об’єкта.
Під операцією розуміємо будь-який керований захід, спрямований на досягнення
мети. Результат операції залежить від способу її проведення чи організації,
тобто від вибору деяких параметрів (рішення). В системах управління у процесі
формування як стратегічних, так і тактичних рішень керівник змушений брати до
уваги численні, часто взаємно суперечливі вимоги і спиратись на складні
критерії досягнення кінцевих цілей. У цих умовах для досягнення ефективного
рівня управління складною системою йому далеко не завжди вистачить професійних
знань, власного досвіду, інтуїції й організаційних здібностей у їх традиційному
розумінні. Потрібні науково обґрунтовані й точні методи прийняття управлінських
рішень. Але неодмінна присутність людини не скасовується навіть у разі повної