Ви є тут

Педагогічні умови формування навчальної мотивації дітей шестирічного віку

Автор: 
Бушуєва Наталія Олександрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U004905
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ педагогічних умов формування НАВЧАЛЬНИХ МОТИВІВ
ШЕСТИРІЧних учнів
У цьому розділі подано діагностику рівнів розвитку навчальної мотивації
шестирічних учнів у загальному контексті їхньої готовності до шкільного
навчання; результати впровадження педагогічних умов формування навчальної
мотивації шестирічних учнів у процесі навчання в першому класі.
2.1. Організація експериментальної роботи
У центрі нашого дослідження – процес формування навчальної мотивації
шестирічних першокласників у навчальній діяльності. Становлення навчальних
мотивів відбувається безпосередньо в процесі навчальної діяльності, передумовою
становлення якої є загальна готовність дитини до навчання в школі. Саме тому
зародження навчальної мотивації ми досліджували в структурі загальної
готовності дитини до систематичного навчання й у контексті навчальної
діяльності, у якій відбувається її подальший розвиток.
Мета дослідження полягала у з’ясуванні та експериментальній перевірці
ефективності педагогічних умов формування навчальної мотивації учнів
шестирічного віку
Базою для експериментальної роботи були перші класи загальноосвітніх шкіл № 5,
17, 30, 38 міста Луганська, Михайлівської ЗОШ Луганської області. В
експерименті також взяли участь вихованці, вихователі й батьки з дошкільних
освітніх закладів № 134, № 77, № 39, № 57 м. Луганська, освітнього комплексу
„Надійка”: дошкільний заклад – початкова школа міста Краматорська Донецької
області, ПШГ „Дитяча академія”, Дитячий будинок № 1 м. Луганська. Усього до
дослідження було залучено 190 дітей шести – семи років, понад 100 вихователів
дошкільних закладів та вчителів перших класів Луганської й Донецької області,
викладачів центрів з підготовки до школи та 112 батьків першокласників. У
формувальному експерименті брали участь 94 учні шестирічного віку.
Експериментальне дослідження тривало протягом трьох навчальних років, у період
з 2005 до 2008 року. На першому етапі (2005 – 2006 рр.) було визначено об’єкт,
предмет, мету, завдання дослідження, сформульовано гіпотезу; проводилось
опрацювання й аналіз психолого-педагогічної літератури з теми дослідження, було
визначено напрями діагностичної роботи; проведено пілотажний експеримент. У
період з 2005 до кінця 2007 – 2008 н. р. відбувалась експериментальна робота, у
процесі якої було вивчено ставлення дітей до школи й навчання, структурне
наповнення мотиваційної сфери, визначення домінуючих мотивів шестиліток, що
спонукають їх до навчання; вивчення педагогічної документації дошкільних
працівників та учителів початкових класів. У навчальному процесі поетапно було
реалізовано педагогічні умови формування навчальних мотивів, упроваджено
розроблені методики навчання та плани-конспекти уроків. Було проведено проміжні
зрізи динаміки розвитку навчальної мотивації учнів.
На останньому етапі відбувалась обробка результатів дослідження, оформлення
тексту дисертації, підготовка методичних рекомендацій для вчителів початкових
класів та вихователів дошкільних закладів і центрів з підготовки до школи.
Експеримент проводився в природному освітньому середовищі перших класів
загальноосвітніх шкіл і містив, крім пілотажного дослідження, констатувальний,
формувальний та контрольний етапи.
У ході пілотажного дослідження було доведено, що в практиці роботи старших груп
дошкільних навчальних закладів домінує інтелектуальний напрям підготовки дітей
до навчання в школі, що передбачає забезпечення достатнього рівня розвитку
психічних процесів, засвоєння базових знань згідно з програмами дошкільної
освіти, формування базових умінь, необхідних для успішного засвоєння шкільної
програми. Разом з тим, навіть навчальними планами та чинним змістом дошкільної
освіти не передбачено цілеспрямованої роботи з формування навчальних мотивів у
майбутніх школярів. Виховання позитивного ставлення до шкільного навчання,
формування образу „Я – майбутній школяр” у більшості дошкільних закладів
відбувається епізодично. Ми проаналізували дані спостережень за дошкільниками в
навчально-виховному процесі, ігровій діяльності, вільному спілкуванні з
ровесниками та під час виконання проектувальної діяльності, що дало змогу
скласти узагальнений перелік різноманітних мотивів, пов’язаних з процесом
пізнання, навчання в арсеналі сучасних дошкільників. Провели також співбесіди з
вихователями дошкільних закладів, учителями початкових класів загальноосвітніх
шкіл (понад 100 осіб) під час проходження ними курсів підвищення кваліфікації,
відвідування навчальних закладів. У процесі пілотажного дослідження було
апробовано й удосконалено методику проведення констатувального зрізу. Одержані
в ході початкового обстеження експериментальні дані щодо рівнів розвитку
навчальної мотивації першокласників переконали в необхідності застосування
системної цілеспрямованої роботи з її формування в навчальному процесі першого
класу.
На констатувальному етапі експерименту визначали рівні мотиваційної готовності
шестирічних дітей, вивчали особливості мотиваційної сфери, сформованості
елементів навчальної діяльності дітей на момент вступу до школи. Для одержання
найбільш повної й усебічної інформації ми ознайомились з нормативними
документами: стандартами, чинними програмами початкової освіти, наказами
Міністерства освіти і науки України, що стосуються організації навчального
процесу в початковій школі; вивчили шкільну документацію вчителів перших
класів: навчальні плани, тематичні планування, конспекти уроків; відвідали
різні види й типи уроків у перших класах шкіл міста й області; провели
анкетування вчителів, батьків, студентів що